W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 23:11

Aanjager/Blower

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 17 feb 2013, 19:51

Ik wil even wachten of het wel zin heeft gehad wat k gedaan heb, anders verlies je ook je geloofwaardigheid.
Ik heb nou zoveel uren gezocht, gedemonteerd, uitelkaar gehaald, schoongemaakt, gesoldeerd, gerepareerd in elkaar gezet en weer gemonteerd en iedere keer eigenlijk zonder resultaat, dat ik t wel zeker wil weten.

Zelfs het zoeken naar een simpele goedkope oplossing voor het rubbertje
van de monoventiel heeft uren gekost.(how to)

Wat ik jammer vind is dat er toch mensen op t forum zijn, die puur uit financieel oogpunt je helpen terwijl ik vind dat we elkaar moeten helpen, toch! Want er zit toch een brok kennis hier!
Ik ben door fora slimmer geworden en wil mijn weinige kennis dan best delen.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Douwe » 18 feb 2013, 10:14

dan zou ik 1 voor 1 de luchtbalgen controleren doorvan af het luchtventiel even aan alle slangen te zuigen
mogelijk is er een balg lek waardoor je te weinig vacuumdruk over houd
wat ook wil helpen is het luchtverdeelventiel te smeren met wat WD40
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Japio » 18 feb 2013, 11:44

Robby schreef:Ik wil nog even wachten dat hij het blijft doen, ik wil niemand blij maken met een dode mus!

Oproep: Wie heeft nog meer dit probleem met de kachel??(gewoon nieuwsgierigheid)

Gr.. Rob


Ik heb ook een kachelmotorprobleem.
Ik ben het zoeken ook moe en ga over tot het vervangen van de kachelmotor.
De koolborstels zijn flink afgesleten en denk dat dat het probleem bij mij is.

vr Gr., Japio
Japio
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 07 nov 2008, 21:54
Woonplaats: Barneveld
Roepnaam: Jaap
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 18 feb 2013, 11:59

Kun je niet gewoon de koolborstels vervangen?
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Douwe » 18 feb 2013, 14:25

let wel op bij de aanschaf van een ventilator dat hij niet uit een engelse wagen komt

deze ventilators zijn normaal links gemonteerd en draaien anders om dus de motor en de fan zijn gespiegelt aan die van een europese wagen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Japio » 18 feb 2013, 22:24

Robby schreef:Kun je niet gewoon de koolborstels vervangen?


dat is erg lastig. ik zag geen mogelijkheid om ze eruit te halen. Nu vertelde een mercedesmonteur mij dat ze gefelsd zitten. (geklonken?) MB levert ze ook niet los.
Nu is daar misschien wel aan te komen, maar als je ze er niet uit kunt halen begin je nog niks.
En dan moet de collector ook niet ingesleten zijn, anders moet je alsnog een nieuwe motor.
Voor € 60,- bij van den Brand in Uden ga ik niet tobben.
Japio
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 07 nov 2008, 21:54
Woonplaats: Barneveld
Roepnaam: Jaap
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 19 feb 2013, 09:48

Inderdaad voor 60 euro kun je natuurlijk niet sukkelen.
Het is natuurlijk wel zo dat koolborstels van een zachter materiaal gemaakt is als de collector. Meestal gaat de collector wel een aantal koolborstel levens mee.

Zo te zien zijn er weinig mensen die dezelfde problemen hebben als ik. Terwijl dit draadje circa 1600 x bekeken is.

2 vriesochtenden verder en de kachel doet het gewoon perfect (nog). Zet hem op contact en t werkt. De kleppen tikken niet meer als een gek, alleen als ik aan de thermostaat draai.
De defrost werkt dus op een zodanige manier dat hoe warmer de lucht wordt hoe harder hij begint te blazen. Is een heel nieuwe ervaring voor mij.

Gr. Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Douwe » 19 feb 2013, 12:09

toch zijn er meer mensen nieuwsgierig wat je nu eigenlijk gedaan hebt om het probleem optelossen :D
waaronder ik natuurlijk :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 19 feb 2013, 17:20

Ik had je een pb gestuurd.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Japio » 02 maart 2013, 17:36

Net terug van vakantie en het probleem is nog niet verholpen met een andere kachelnmotor. :-(
Op de heenreis deed de blower het iedere keer (weer spannend na het tanken of hij het deed).
Op de terugreis wilde hij niet blazen dus hebben we 350 km met raampjes en schuifdak open gereden met 0 graden. Brrrr. Na wat heen en weer geschakel met de drukknoppen en draaien aan het temperatuurwiel deed hij het opeens weer. Laatste stuk vanaf Venlo deed hij het weer niet.
Toen ik thuiskwam en had uitgeladen en weer startte om al het zout van de wagen te spoelen deed de blower het weer. Schiet mij maar lek.... :shock:
Japio
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 07 nov 2008, 21:54
Woonplaats: Barneveld
Roepnaam: Jaap
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 02 maart 2013, 18:16

Okee, ik was t even vergeten. De kachel doet het perfect en nu al vanaf 16 februari.
Ik heb op de printplaat van de kachel de 2 bruine condensators vervangen, ten eerste, zie ik dat door de hele wagen de problemen vaak onstaan door condensators die toch gesneuveld zijn na 26 jaar. Dit gold voor mij bij o.a. de klok etc.
Nu dit dit geval de regelunit van de kachel. Ten tweede, nadat ik deze vervangen had zag ik onder een loupe dat een van deze condensatoren vol met barstjes zat. Ik kan me dan van voorstellen dat hij dan bij warmte in een keer contact gaat maken. Ik heb ook de stekkerpluggen aan de achterkant doorgesoldeerd en nieuwe soldeertin toegevoegd. Kijk even op de foto. Onderdelen heb ik besteld bij Farnell ong: 20 cent

Ik heb er geen verstand van maar ik zoek uren/dagen totdat ik t gevonden heb, en hij werkt lekker wel, daar gaat t toch om.
Ik hou niet van negativisme maar wel van elkaar kosteloos helpen.

Reageer even als t werkt.
Als dit zo opgelost kan worden, zou deze bij de "HOW To's" kunnen.

Groet Rob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Robby op 02 maart 2013, 19:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Rene500SEC » 02 maart 2013, 19:27

Robby,

wil je zeker niet publiek afvallen maar als ik het goed begrijp zijn het dus altijd die 2 condensators die slecht zijn van de 150 componenten die erop zitten?
Das mooi heb mijn meet en test apparatuur al op Marktplaats gezet :lol:
Ik ben zelf niet eens zo happig om die units te maken en waarom....het zijn vaak een van die lange IC's die stuk gaan en die zijn nergens meer aan te komen.
Dus moet ik ergens een goede kopen,die strippen en kan ik met een beetje mazzel 3 andere units mee maken.
Het zelf controleren op haarscheuren in de tin kan ik iedereen aanraden maar ga alleen solderen als je er verstand van hebt.
Meeste units werken met frequenties,beschadig je een eilandje of spoortje heb je kans dat hij nooit meer gaat werken.
Om dit dan ook in HOW TO te zetten lijkt me onwaarschijnlijk.
Mij lijkt dat daar alleen dingen in komen die om feiten draaien niet om zoals je het zelf al zegt een gok.
Maar wel goed dat het voor jezelf gelukt is,zoals ik al eerder zei gun het je en je blijft in iedergeval volhouden.
Dat is al knap als je er niet heel veel verstand van hebt,dus petje af.

Rene
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Japio » 02 maart 2013, 21:18

Ik kan me niet herinneren dat er bij mij elco's op zaten.
Ik heb een type 1 en daar zitten van die koperkleurige relais op...

Maar ik ben blij voor je dat je het lek boven hebt en weer geniet van een werkende blower.
Nu ik nog... ;)
Japio
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 07 nov 2008, 21:54
Woonplaats: Barneveld
Roepnaam: Jaap
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 02 maart 2013, 21:38

Beste Japio,
Missschien kun je een foto laten zienof mailen van je printplaat, ik ben best nieuwsgierig
hoe die van jou uitziet!

Gr. Rob
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Rene500SEC » 02 maart 2013, 21:57

Japio jij hebt een unit met relais en ergens een kastje met geblasen gerat op.
In dit kastje zitten wat amerikaanse transisors in.
Ook hier is zeer moeilijk aan te komen.
Heb hier nog wel een stel liggen.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Leeflang » 03 maart 2013, 00:54

Van dat geval met relais er op is een iets gedetailleerder schema beschikbaar (blok 4).
83-15.gif
legenda.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Rene500SEC » 03 maart 2013, 05:57

Haha,als machiel er geen plaatje van heeft bestaat het niet
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Japio » 05 maart 2013, 17:21

Rene500SEC schreef:Japio jij hebt een unit met relais en ergens een kastje met geblasen gerat op.
In dit kastje zitten wat amerikaanse transisors in.
Ook hier is zeer moeilijk aan te komen.
Heb hier nog wel een stel liggen.


Denk je dat die transistors ervoor kunnen zorgen dat hij het soms wel en soms niet doet?
Japio
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 07 nov 2008, 21:54
Woonplaats: Barneveld
Roepnaam: Jaap
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Punto Mk2


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Rene500SEC » 05 maart 2013, 17:53

nou,denk in jouw geval dat je eens even naar de soldeerverbindingen moet gaan kijken.
Kan best zijn dat er wat los zit.
Je mag het ook naar mij opsturen dan weet je zeker dat alles goed komt.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Aanjager/Blower

Berichtdoor Robby » 13 maart 2013, 20:35

Robby schreef:Okee, ik was t even vergeten. De kachel doet het perfect en nu al vanaf 16 februari.
Ik heb op de printplaat van de kachel de 2 bruine condensators vervangen, ten eerste, zie ik dat door de hele wagen de problemen vaak onstaan door condensators die toch gesneuveld zijn na 26 jaar. Dit gold voor mij bij o.a. de klok etc.
Nu dit dit geval de regelunit van de kachel. Ten tweede, nadat ik deze vervangen had zag ik onder een loupe dat een van deze condensatoren vol met barstjes zat. Ik kan me dan van voorstellen dat hij dan bij warmte in een keer contact gaat maken. Ik heb ook de stekkerpluggen aan de achterkant doorgesoldeerd en nieuwe soldeertin toegevoegd. Kijk even op de foto. Onderdelen heb ik besteld bij Farnell ong: 20 cent

Ik heb er geen verstand van maar ik zoek uren/dagen totdat ik t gevonden heb, en hij werkt lekker wel, daar gaat t toch om.
Ik hou niet van negativisme maar wel van elkaar kosteloos helpen.

Reageer even als t werkt.
Als dit zo opgelost kan worden, zou deze bij de "HOW To's" kunnen.

Groet Rob


Update: Vandaag heb ik op dezelfde manier dmv de 2 elco's te vervangen een regelunit van de kachel gemaakt die niets meer deed.
Als je goed kijkt op de foto zie je allemaal barstjes op deze oude elco, de andere stond open, dus in slechte staat.

Gr.. Rob
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Robby op 13 maart 2013, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL

VorigeVolgende

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast