W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:07

Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 26 jan 2012, 22:51

Hallo Harry,

Bedankt voor je antwoord. Maar sorry hier kunnen we niks mee.

Leeflang,
Ik heb jou documenten (ke-jetronic) eens doorgenomen en opzicht is het wel duidelijk. De elektro-hydraulische drukregelaar zorgt voor de hoeveelheid benzine. Deze laat altijd (zonder spanning) benzine door, als hier stroom op komt te staan gaat hij dicht (bij het loslaten van het gaspedaal, of boven de 6000 toeren of bij een ijle lucht). Niels dit kastje zou bij jou het probleem kunnen zijn omdat de motor ook op benzine uitvalt. Als 2e kan het het toerentalsignaal zijn wat niet goed wordt doorgegeven, als de motor denkt dat de toeren nog hoog zijn, en dus de drukregelaar is dicht en geeft geen benzine, dan gaat hij niet meer open en slaat hij af. Kortom kapotte regelaar of het toerental signaal wordt niet goed doorgegeven. (zie hoofdstuk 5.1 van het KE-jetronic artikel).

Weet iemand hoe het toerental signaal wordt opgenomen en uiteindelijk wordt afgegeven aan de computer?

Weet iemand of het toerental uiteindelijk nog meer aanstuurt, bijvoorbeeld heeft deze invloed op het stationairtoerental? luchtklep? of iets anders?
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor mbniels » 26 jan 2012, 23:44

@ leeflang, bedankt voor de documentatie. Mijn 280SE heeft ook KE jetronic omdat ik er een M103 motor van 1990 in gezet heb.

Ik heb ook een kunstof plaatje voor de lucht inlaat gemaakt, het originele stuk luchtinlaat wat voor de radiator uitkomt heb ik verwijderd.
mbniels
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 jul 2010, 00:09
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel
Roepnaam: niels
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE 3.0. 380slc niet meer


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 29 jan 2012, 15:23

Heren,

Weet iemand waar de ECU het toerentalsignaal vandaan haalt?

Bij voorbaat dank.

Gr. Marcel
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 01 feb 2012, 19:08

Hallo allemaal,

Nou ik heb vandaag de auto eens meegenomen en omdat hij aardig vaak afslaat op gas ben ik over gegaan op benzine. Hier viel mij op dat hij ook op benzine afslaat. Hij zakt in als je de koppeling in trapt en pakt vervolgens het stationair toerental niet meer op. Als je dan ook nog eens de rem gebruikt dan daalt het toerental nog sneller en slaat hij ook nog sneller af.
Ik heb het gevoel dat als het toerental onder de 1500 komt, en dan de koppeling in trapt, hij eigenlijk niet afslaat. Het toerental daalt nog steeds onder de 500 maar hij pakt vervolgens het stationairtoerental nog net op. Kortom net als niels hetzelfde probleem dus. Ook op benzine slaat hij af als ik de koppeling in trap waarbij ik eerst altijd het gevoel had dat niet dit het geval is.

Mogelijke oorzaken:
- toerentalsignaal (geen idee waar deze vandaan komt) wordt slecht doorgegeven.
- ecu krijgt de signalen op tijd, maar geeft ze slecht door. Hij vergelijkt deze puls (stroom signaal) met een standaard waarde)
- stationair regelventiel is stuk, reageerd niet goed.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 01 feb 2012, 19:23

heb je al eens aan je rembekrachtiger gedacht
mogelijk is deze inwendig lek waardoor hij dus eigenlijk een vacuüm lek heeft
wat door het intrappen van de rem verergert word
om even te testen de slang die van af de motor komt van de bekrachtiger afhalen en afdoppen
en een voorzichtig test rondje zonder bekrachtiger maken
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 01 feb 2012, 19:31

Klinkt goed, maar wat moet ik dan merken? Wordt de rem dan juist harder of zachter? En met afdoppen bedoel je de vacuümslang vanaf de motor neem ik aan?

Het vacuüm heeft toch toch alleen invloed op de vervroeger van de ontsteking? Of waar zit nog meer vacuüm op?

Gr. Marcel.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 01 feb 2012, 19:33

zonder bekrachtiger moet je harder op je pendaal trappen om te remmen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 01 feb 2012, 20:03

Dus als ik dit zou testen zou ik zonder vacuüm harder moeten drukken op het rempedaal. Als hij lek is, waar heeft dit vacuüm dan invloed op?

Heb ondertussen al een paar plaatjes gevonden over het vacuüm. Moet nog wel precies uitzoeken welke invloed deze hebben op de ontsteking of het injectiesysteem.

1e plaatje gaat van luchtklep onder de inject naar temp sensor en een aansluiting op het blok naar een vacuüm resoirvoir.
vacuüm leidingen M103.987.png


2e plaatje is het complete systeem op de motor.
vacuüm leidingen M103.987 2.png


3e plaatje is van de rembekrachtiger (helaas beetje onduidelijk).
vacuüm leidingen 300Ge rembekrachtiger.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 01 feb 2012, 21:09

bij mij zit op de rembekrachtiger
dat is die grote ronde zwarte pot achter de hooftremcilinder
maar 1 dikke leiding dikt ongeveer 1 cm doorsnee
deze zou ik ls halen om het te testen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 01 feb 2012, 21:23

Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 03 feb 2012, 16:47

@ Douwe, Jij bij mij zit er veel meer op aan gesloten. Dit heeft ook te maken met de sperinrichting endergelijke.


Nou heb de auto vandaag nog eens meegenomen en het volgende viel mij op (heb op benzine gereden).
Heen reis, auto slaat bij indrukken koppeling af (of je moet in toeren al onder de 1000 zitten en dan wil hij nog wel eens aanblijven (stationair 500 ofzo)).
Terug reis eerste 20 km auto hetzelfde verhaal. Toen heb ik hem eens even op zijn staart getrapt in de sneeuw, wilde even kijken of de sperren goed werken en het viel mij op dat hij niet meer uit viel. Bij een 1500 toeren blijf hij ff hangen en zakt vervolgens verder naar beneden waar hij netjes op 600 toeren bleef hangen. Dus toen eens paar rondjes gereden en dit ging goed. Toen even getankt en naar het tanken was het weer hetzelfde liedje, hij sloeg telkens weer af. Nog sterker hij wilde niet eens meer stationair goed lopen. Hij bleef net aan, oliedruk 0 en toeren op 200/300 ofzo. Totdat ik hem helemaal stil zet en dan even wacht en dan pas pakt hij het stationair op een gegeven moment op. Maar hij blijft aan de lage kant dan.

Als hij afslaat tijdens het rijden dan kan ik hem gelijk weer starten, dit gaat zeer goed (inspuit injectie startventiel werkt dus goed).

Ik heb hier even een plaatje toegevoegd met wat tekst over de brandstof inspuiten bij de-acceleren. DIt omschrijft dat de benzine toevoer wordt stop gezet tot een bepaald toerental als je het gas los laat. Echter dit systeem is voor benzine en niet voor gas, terwijl hij op LPG dezelfde verschijnselen heeft. Dus volgens mij regelt hij meer dan alleen de benzine toevoer maar hier kan ik nog niet achter komen. Iemand een idee wat er gaande is?
toerentaltemp.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 03 feb 2012, 19:59

ik denk toch dat het mogelijk wel met het trekken van valse lucht te maken zou kunnen hebben
blij toch sterk het idee krijgen dat het met de rembekrachtiger te maken heeft
dus mijn idee afsluiten en testen
of een manier vinden om te testen of dit wel of niet het probleem kan zijn
want een motor die ergens zijn vacuüm kwijt raakt heeft ook minder vacuüm om zijn lmm open te houden
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 03 feb 2012, 21:34

Douwe, moet het vacuüm er eigenlijk op blijven staan als de motor uit is. Ik weet namelijk wel dat na een dag stil staan er geen vacuüm meer op de leiding staat. Klopt dit?

Hierbij even een plaatje van hoe het vacuüm bij mijn auto loopt. Wil proberen het morgen eens na te lopen.

175.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door MG1 op 04 feb 2012, 18:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 04 feb 2012, 11:31

helaas hier kan ik je geen pas klaar antwoord opgeven
maar op deze site zou je het wel kunnen vinden

http://www.w124performance.com/service/W126/Main.html
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 04 feb 2012, 18:45

Vandaag de rembekrachtiger gecontroleerd en het volgende is mij opgevalle:

vooraf:
rem normaal

Zonder rem bekrachtiger (vacuüm opening op motor afgesloten):
Rem is keihard en remt voor geen meter meer. En de motor valt net niet uit. Hij wil afslaan maar blijft net lopen. Dit tijdens een testrit van 2 km, dus echt met veel zekerheid kan ik het ook niet zeggen, maar het lijkt alsof het iets beter is.

Rit met rembekrachtiger:
Rempedaal kan verder ingetrapt worden en hij remt ook zeer goed. Beter dan ik gewend was. Motor sloeg wel paar keer af tijdens het intrappen van de koppeling. Of hij blijft lopen op 500 toeren en op het moment dat je stil staat gaat hij pas normaal 6/700 lopen.


Ik heb tevens alle ontsteking vervangen, dit was beru en nu netjes Bosch ;) (bobine, bougies, kabels, verdeler en rotor, hier ligt het dus zeer zeker niet aan). Hij trekt nu ook beter heb ik het gevoel.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 04 feb 2012, 18:50

hmm erg bevredigent is het niet dus
heb je je ontstekings vervroeger als eens gecontroleerd
het blijfen maar ideeen natuurlijk
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 04 feb 2012, 20:42

Nee idd, niet super. Ga binnenkort eens met een vacuumtester kijken wat hij zegt. Dit omdat er nogal veel vacuumslangen op de luchtinlaat is aangesloten.

Maar dit is niet het grootste probleem, dat weet ik wel zeker. Ik denk zelf dat het nog wel eens de stappenmotor (stationair regelaar) kan zijn. Heb hem wel eens schoon gemaakt en dat gaf geen verschil.

Weet iemand of deze doorgemeten kan worden?
Laatst bijgewerkt door MG1 op 05 feb 2012, 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 05 feb 2012, 11:07

ik zou eens bekijken of je ontstekings vervroeger wel goed wil bewegen
mogelijk blijft die wat hangen waardoor je een verkeerde timing krijgt
waar door de motor dan te laag in toeren gaat en uitvalt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor ElGriffo » 05 feb 2012, 11:25

103 motor heeft die niet is electronisch geregeld net als Bij de type 2 acht cilinders
ElGriffo
 


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 05 feb 2012, 11:33

he das nou weer jammer
dacht ik weer een mogelijke oorzaak te hebben gevonden zit het er niet op :D :D :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

VorigeVolgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten