W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 23:54

Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 12 feb 2012, 12:07

Hallo,

Nou gisteren het vacuüm gemeten en kan geen lek ontdekken. Alles blijft mooi op vacuüm staan dus dit lijkt mij prima dan.

Wat nu??
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Douwe » 12 feb 2012, 12:12

tja word steeds moeilijker om een mogelijke oorzaak aan te geven
heb je al eens wat met een stappenmotor geprobeert ?
ben zo onder tussen kwijt wat je allemaal al hebt geprobeert
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 13 feb 2012, 09:06

Ja idd, blijft lastig dit soort dingen.

Met stappenmotor bedoel je de stationaire regelklep (Lehrluftsteller) neem ik aan. Deze heb ik nu 1 maal met remreiniger doorgespoten maar gaf geen effect.

Weet iemand waar het toerental signaal vandaan komt? Die naar de ECU gaat, en is dit dezelfde als op het dashboard?

Ps. wat is het verschil van een 983 - 985 en 987 motor? I.v.m. onderdelen uitwisselen.

B.v.d.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 14 feb 2012, 22:13

Heb vandaag nog even de temp sensor die op de luchtinlaat zit gemeten en deze komt overeen met de waarden, dus is juist.

Ook heb ik de luchtklepsensor onder de LMM gemeten. Deze dient als hij dicht is 0,4 Ohm te geven op pin 1 + 2 en geen weerstand op pin 1+2 als hij open gaat. Als ik hem iets open zet dan is de weerstand gelijk 1 (geen weerstand in deze), dus lijkt mij prima.

Pen 2+3 dient tegenovergesteld te werken.
De luchtklepsensor dient op pin 2+3 geen weerstand te geven als hij dicht is, dit doet hij ook. Echter hij geeft pas 0,4 Ohm als hij helemaal open is, gas helemaal ingetrapt. Hier tussenin blijft hij gewoon op 0,4. Dit is dus anders dan bij pin 1+2 waar hij gelijk bij het aanraken van het gaspedaal al om springt. Weet iemand of dit juist is?
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Leeflang » 14 feb 2012, 22:36

Dat is volgens mij wel goed, de ene schakelaar geeft aan dat geen gas wordt gegeven, de andere dat vol gas wordt gegeven, "idle" en "wide open" staat in het schema.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 19 feb 2012, 22:04

Vandaag nog weer eens een rondje gemaakt.

Hiervoor eerst de luchtinlaatsensor (temp sensor) gemeten en deze is goed. De EZL gemeten en klopt ook (4,8 en 5,2 K ohm). Stappenmotor nogmaals gereinigd. Ecu los gehaald en bekeken, iets smeer weg gehaald maar verder niks aan te zien.

Maar testrijden was een ramp. De auto wil nu niet eens meer blijven rijden in zijn 1. Hij krijgt gewoon te weinig benzine en slaat af. Hij slaat altijd heel stil af, zonder te schokken ofzo. Hij krijgt gewoon te weinig benzine. Vervolgens wil hij ook heel slecht starten. Als hij dan eenmaal aanslaat pakt hij het stationair toerental wel op maar duurt ff. Vervolgens hoef ik maar 2m te rijden en als ik dan de koppeling intrap slaat hij af.

Ik zit nu dus sterk te denken aan de LMM, het vreemde is alleen dat hij het zowel op benzine als LPG doet.

Iemand een idee?
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor mbniels » 23 feb 2012, 23:47

Hallo Marcel,

Het lijkt er een beetje op dat je problemen alleen maar erger worden.

Over een paar weken ga ik ook maar weer eens naar mijn motor kijken.

Ik had vanmiddag weer de computer aan de lambda regeling gekoppeld zodat ik tijdens het rijden CO2 in de gaten kan houden. Stel dat er iets defect zou gaan aan het apparaatje, dan zou ik alsnog langdurig te rijk of arm rijden. Ik rij ongeveer 700 km per week.

CO2 was gemiddeld 0,6-0,7 volt (tijdens het rijden op de snelweg), dus dat is wel goed, denk ik.

Stationair op LPG loopt de motor nog wel vaak behoorlijk slecht (tussen de 500 en 1000 rpm is het net alsof niet alle cilinders werken), maar soms loopt de motor wel goed stationair op LPG. Ook het afslaan bij het intrappen van de koppeling heb ik nog wel eens.

Als ik trouwens CO2 meet terwijl de motor stationair op LPG draait, dan meet ik 0V. Dat lijk mij een beetje laag. 0V zou duiden op een erg arm mengsel. De regelklep in de LPG slang staat tijdens rijden op 80 (waarde stappen motor, volledige schaal is 0-250 maar maximum begrenst op 167) en bij stationair op 117. Waarschijnlijk stuurt het kastje de klep niet verder open dan 117 vanwege het lage toerental van 600-700 rpm stationair. Daarom wil ik aan de schroefjes op de verdamper gaan draaien.

Lambda sensor is slechts een half jaartje oud, dus de meting moet goed zijn.

Mvg Niels
mbniels
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 jul 2010, 00:09
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel
Roepnaam: niels
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE 3.0. 380slc niet meer


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 25 feb 2012, 17:31

De waarden die gemeten worden aan de hand van de lamba sensor, daar heb ik geen verstand van ;) Opzicht wel handig als je hiermee je CO kunt meten.


Ik ben er vandaag mee bezig geweest. En het viel mij op dat hij gelijk uitvalt (zonder gas geven) als hij in beweging kwam. De kleinstje snelheid zorgt er voor dat hij afsloeg. Nu heb ik de snelheidsgever op de tussenbak er af gehaald en het valt mij nu op dat hij gewoon aanblijft als de auto in beweging komt.

Helemaal perfect is het nog niet. Maar in plaats van 10 op 10 afslaan deed hij het nu nog maar 1 op 5. Een hele verbetering dus. Nu nog er achterkomen waar hij het analoge signaal omzet en naar de ecu stuurt. Waarschijnlijk op het display (dashbord). Maar er zal wel niemand zijn die weet welke waarden hieruit moeten komen?
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor mbniels » 26 feb 2012, 17:02

Ik heb nog wat schema's gevonden.die ik ooit een keer op internet had gevonden (megaupload). Het zijn volgens mij eigenlijk Amerikaanse schema's, ze praten over californian versions en Federal versions. Als de draadkleuren kloppen, dan zal het niet zoveel afwijken. Als je een PB stuurt, dan zal ik de pdf sturen.
mbniels
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 jul 2010, 00:09
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel
Roepnaam: niels
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE 3.0. 380slc niet meer


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 26 feb 2012, 17:20

Hierbij nog even een duidelijk overzicht voor de mensen die het interessant vinden.
Overzicht KE-jetronic M103.987.pdf
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 28 feb 2012, 10:16

Overzicht vacuüm lekkages 300 motor.

Dit plaatje heb ik op internet gevonden. Iemand enig idee waarom de leiding van de kop naar het inlaat spruitstuk ook rood is? Het is toch niet meer dan logisch dat hij hier 'valse' lucht aan zuigt?
M103_Falschluft2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 10 maart 2012, 21:46

Weer even een update.

Vandaag het injectiehuis vervangen voor een andere, maar ook nu slaat hij gewoon af als er hij een snelheidssignaal krijgt. Ik heb hem ook nog even getest zonder snelheidssignaal en dan loopt hij beduidend beter. Hij zakt veel nog wel in toeren tot een 200 ofzo, maar hij blijft wel lopen. slechts enkele malen slaat hij af. Met snelheidssignaal wil hij niet eens blijven lopen.

Heeft misschien iemand WIS? en kan hier kijken wat er over het ke-jetronic systeem en snelheids signaal wordt gezegd?
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Leeflang » 10 maart 2012, 23:47

De paar stukjes uit een 173 pagina's tellend document over het controleren van de elektrische onderdelen, die over het snelheidssignaal bij een W126 gaan:
07.3-121.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 11 maart 2012, 13:44

Even een vertaling gemaakt van de tekst bij 1:

Een plausibel snelheidssignaal van het steuregerät (ECU) kan alleen tijdens het rijden (testbank / weg) gecontroleerd worden. Wordt tijdens het rijden een ongeloofwaardig snelheidssignaal waargenomen, dan zet de ECU de 'Tastverhältnis' op 60% en slaat dit op. De fout wordt pas gewist wanneer het contact wordt uitgeschakeld.
Een onderzoek naar de 'Tastverhältnis 60%' is bijvoobeeld de klacht: het schokken van de auto als deze rolt en de gasklep gesloten is.


Wat wordt er bedoeld met de Tastverhältnis?


Tevens vraag ik me af of het snelheidssignaal fout is, aangezien ik er een nieuwe geplaatst heb en nog steeds afslaat. En zelfs zonder dit signaal doet hij het nog.
Laatst bijgewerkt door MG1 op 11 maart 2012, 17:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Leeflang » 11 maart 2012, 15:32

Tastverhältnis is duty cycle of pulsbreedte verhouding.
Van een blokvormige wisselspanning, de verhouding tussen 'hoog' en 'laag' zijn van het signaal.
Code: Selecteer alles
  0%: __________________
        __          __
 20%: _|  |________|  |_
        _____       ____
 50%: _|     |_____|
        ________    ____
 80%: _|        |__|
      __________________
100%:
Dit signaal staat op pin 3 van de ronde diagnosestekker, de stekker op het linker spatbord (pin 2 is massa).

Je vertaling is niet helemaal goed, "De fout wordt niet gewist wanneer het contact wordt uitgeschakeld" moet zijn "De fout wordt pas gewist wanneer het contact wordt uitgeschakeld".

Filmpje van een tastverhältnis meting:
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 11 maart 2012, 17:30

vertaling aangepast, bedankt voor de correctie.

En uiteraard bedankt voor de verdere toelichting al snap ik het nog niet ;) Waarvoor is dat signaal dan? Ik heb helaas niet de meetapparatuur in huis om dit te meten en snap ook niet helemaal wat hij hier nu meet haha.

Gr. Marcel.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor Leeflang » 11 maart 2012, 18:56

Wat het precies inhoudt weet ik ook niet, alleen dat de waarde bij normale werking pendelt (heeft blijkbaar iets met de lambda meting te maken).
Bij fouten wordt de verhouding op een vaste waarde ingesteld, aan de waarde is dan af te lezen wat er mis is.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 12 maart 2012, 08:51

Leeflang schreef:Wat het precies inhoudt weet ik ook niet, alleen dat de waarde bij normale werking pendelt (heeft blijkbaar iets met de lambda meting te maken).
Bij fouten wordt de verhouding op een vaste waarde ingesteld, aan de waarde is dan af te lezen wat er mis is.



Ja precies, dus als die waarde op 60% staat, dan weet je dat je het in de snelheidssensor moet zoeken.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor BenzHans2 » 13 maart 2012, 18:59

Hallo Marcel.

Ik volg jullie omschrijvingen, maar dit gaat mij ook een beetje tever.
Neem eens contact op met Gerrit Dijkman in Zutphen.
Die zit naast Sjef met zijn G-klasse's op ons industrieterrein.
Ik denk dat Gerrit je wel verder kan helpen met dit probleem.
Hij heeft de meetapp. er ook voor, volgens mij
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Afslaan bij koppeling indrukken 300 motor

Berichtdoor MG1 » 12 apr 2012, 12:25

Even een update,

Vanochtend bij Gerrit op bezoek geweest. Hieruit is naar voren gekomen dat het een vreemde storing is en nog niet bekend is hoe het kan. In plaats van harder lopen gaat hij juist zachter lopen: oorzaak onbekend.

Als tip gaf hij mee om het snelheidssignaal rechtstreeks door te verbinden naar de ECU om te kijken of er geen ruis op de lijn zit. Dit moet ik dan nog eens een x gaan uitvoeren.

De temperatuurweergave op het display, die ook is aangesloten op dit snelheidssignaal (hall geber) wordt uitgeschakeld op het moment dat er geen snelheidssignaal is. Dit om het waarnemen van motorwarmte te voorkomen. Weten we dat ook weer.

Tevens krijgt het airco systeem ook een snelheidssignaal, waarom deze hier op aan is gesloten kon hij mij niet vertellen.

Hij vond het verder wel logisch dat de motor ook afslaat als de motor geen signaal krijgt. De functie van het signaal is namelijk om de motor hoger in toeren te laten lopen en als hij dus geen signaal krijgt zal hij dit ook niet doen. Dit kan volgens hem het afslaan zonder signaal verklaren (klinkt in mijn ogen ook logisch).
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)

VorigeVolgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten