W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 mei 2022, 00:57

benzinepomp problemen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

benzinepomp problemen

Berichtdoor PJB380SEC » 02 mei 2012, 22:36

Hallo allemaal,

Ik heb het probleem dat mijn pomp niet werkt via de officiel bedrading. Ik heb nu een goed relais, maar het mag niet baten. Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar word niks wijzer. Ik kan nu de auto laten lopen d.m.v. een plusdraad naar de bobine maar dat is een noodoplossing.

Ik heb al eens wat gelezen hierover, maar kan het niet terugvinden. Zou iemand mij wat tips kunnen geven waar ik dit moet gaan zoeken? En hoe ik dit kan oplossen/doormeten/controleren?

Alvast bedankt.

Pieter.
PJB380SEC
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Olleke Bolleke » 02 mei 2012, 22:41

Het pomprelais wordt gestuurd uit de regeling van de motor.
Zodra de motor stilvalt bijvoorbeeld bij een aanrijding stopt de pomp.
Mogelijk zit de oorzaak in de motorelectronica.
Olleke Bolleke
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor PJB380SEC » 03 mei 2012, 21:12

Hmm ja,

Ik zal de bedrading die vanaf de pomp loopt eerst eens nalopen, ik dacht dat er misschien iemand was die dit ook had meegemaakt en mij daardoor dus op weg kon helpen.

We zien wel, igg bedankt.

Gr. Pieter.
PJB380SEC
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Douwe » 05 mei 2012, 17:12

als het goed is krijgt je pomprelais een stuurspaning van je onsteking
zonder deze stuurspanning (puls) doet de pomp het niet
maar waar en hoe en wat weet ik helaas niet
als ik mij niet vergis zou renee 500SEC het wel weten ;)
en er zijn hier vast plentie die het wel weten
ik wil je met alle plezier een keer helpen met het zoeken van dit probleem ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor PJB380SEC » 05 mei 2012, 23:13

Hey Douwe,

Dat is best genoeg, je aanbod. :woohoo: Maar dat er plentie zijn die het hier weten, dat weet ik niet.
Het enigste wat ik eigenlijk weten wil, is waar ik het eventueel moet zoeken. M.a.w. waar het meestvoorkomende probleem is bij zoiets.

Bedradingsproblemen zijn altijd ellendige dingen, maar we zien wel. Misschien krijg ik nog meer reacties.

Gr. Pieter.
PJB380SEC
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Leeflang » 06 mei 2012, 01:15

Ik snap je verhaal niet helemaal, maar hier is het schema voor het benzinepomprelais, hopelijk ben je daar mee geholpen:

benzinepomprelais.gif

Pin:
  1. is er niet
  2. (TF): staat niet in het schema
  3. is er niet
  4. (87V): staat niet in het schema
  5. is er niet
  6. (87K): voor de kick down; het relais zet hier alleen 12 volt op als de motor minder dan 5300 toeren maakt, bij meer dan 5300 toeren werkt de kick down niet meer
  7. (87): voor de benzinepomp; het relais zet hier 12 volt als er pulsen binnenkomen op pin 10 (TD)
  8. (30): altijd 12 volt; voeding voor de benzinepomp, wordt aan pin 7 (87) geschakeld als er pulsen binnenkomen op pin 10 (TD), als de pulsen te snel binnenkomen (bij meer dan 5500 toeren) wordt het weer afgeschakeld (toerental begrenzing)
  9. (15): voeding voor het relais; 12 volt als de auto op contact staat, tijdens het starten en als de motor loopt
  10. (TD): toerental input; het pulssignaal is afkomstig van de ontstekingsmodule, via de ronde diagnosestekker op de linker wielkast, gaat ook naar de toerenteller en stationair regelaar
  11. (31): massa
  12. (50): 12 volt tijdens het starten

benzinepomprelais.jpg

Je kunt dus met een multimeter, of een 12 volt spanningzoeker, bij pinnen 8, 9 en 12 controleren of er 12 volt is (constant, op contact resp. tijdens het starten).
Met een multimeter in de ohm stand kun je controleren of de weerstand tussen pin 11 en de min pool van de accu nul ohm is.
Pin 10 is met een multimeter wat lastiger te controleren, daar zou je eigenlijk een oscilloscoop aan moeten hangen, met een multimeter in de volt stand zul je waarschijnlijk wel iets meten, maar ik heb geen idee wat precies.
Je kunt ook een blik op de toerenteller werpen, als die het toerental juist weergeeft is het aannemelijk dat ook pin 10 van het benzinepomprelais pulsen krijgt, tenzij de groen/gele draad tussen C116 (zit ook op de linker wielkast, dicht bij de ronde diagnosestekker) en het benzinepomprelais kapot is.
Pinnen 6 en 7 worden door het relais van spanning voorzien, als het relais er niet in zit kun je daar dus niets meten.
Zit het relais er wel in, dan wordt het lastig om er nog iets te meten, simpelweg omdat het relais dan in de weg zit.
Het is ook eigenlijk niet nodig, want je kunt pin 7 controleren aan hand van het draaien van de benzinepomp (pin 6 is alleen van belang bij de kick down, dus die kun je wel even buiten beschouwing laten).
Je kunt eventueel een dun draadje om de betreffende pin wikkelen voordat je het relais in zijn voetje steekt en daar dan aan meten, maar dat brengt wel gevaar op kortsluiting met zich mee!
Doe dat dus alleen als je heel zeker van jezelf bent!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor PJB380SEC » 06 mei 2012, 11:18

Hallo Leeflang,

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er misschien iemand is die dit ook meegemaakt heeft, en mij kan vertellen waar ik het probleem moet zoeken. Ik heb gelezen dat bijvoorbeeld onder de vloerbedekking kabels lopen die er ook mee te maken hebben.

Misschien is er een verbinding geoxideerd onder de vloerbedekking, of een kabelbreuk o.i.d. De originele bedrading is buitengesloten en ze hebben vanaf de benzinepomp een plus en massa naar voren getrokken en de plus zit nu op de plus van de bobine.

De originele bedrading hangt er nog wel, maar er staat geen spanning op. Ik heb het schema al uitgeprint en zo kan ik al een heel stuk verder komen. Nu er nog achter komen waar de bedrading die vanaf de pomp komt langs gaat en dan zal het ongetwijfeld goed komen.

Maar weer bedankt voor de tijd.

Gr. Pieter.
PJB380SEC
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Leeflang » 06 mei 2012, 12:55

Daar zou ik niet lang naar zoeken.
Als de aansluiting slecht is gewoon een nieuwe draad leggen van C104 (die zit bij de pedalen / stuurkolom) naar de benzinepomp.
De massa aansluiting van de pomp (G104) zit op de wielkast rechts achter.
C104.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Rene500SEC » 06 mei 2012, 13:03

Jammer dat je zo n t ring eind weg woont,zit er aan te denken om een dag in de week dit soort problemen op te lossen.
Dit en bijv. ook cruisecontrols die niet werken en andere electro/electronische problemen.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor ElGriffo » 06 mei 2012, 14:32

Heb je dan nog wel tijd Rene ?
ElGriffo
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor PJB380SEC » 06 mei 2012, 15:17

Hallo Rene,

Het is wel een idee, maar de km's is ook iets om over te praten i.v.m. een vergoeding. Tsja reistijd kun je idd niets aan doen. Ik weet iig dat ik er nog lang niet ben met de SEC, oke hij was goedkoop, maar daar heb je nu ook het werk van.

Ik kan practisch alles zelf, maar electronica wordt ff minder. Ik moet eerst alle bedrading ff checken, en als dat klaar is zal ik tzt mijn leerlauf en pomprelais voor revisie naar jou opsturen als dat mogelijk is.

Ze komen van een lopende auto af, maar reviseren en aanpassen naar hedendaagse maatstaven kan nooit geen kwaad.

Gr. Pieter.
PJB380SEC
 


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Douwe » 06 mei 2012, 17:55

je mag ook met alle plezier even richting sexbierum komen ;)
ik kan je en heel eind op weg helpen en twee weten meer dan 1 ;)
het is in iedergeval wel een aanrader dit snel op te lossen zodat je motor behouden word voor een brandstof slag
want dat is een mogelijkheid ik heb daardoor een blok hier liggen met een kromme drijfstang
omdat de vorige eigenaar een soort gelijke construktie had als wat jij nu in je wagen hebt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Rene500SEC » 06 mei 2012, 18:30

van mij is maar een idee momenteel,zoals marco al zegt heb ik zelf nogal druk met mijn eigen SEC.
Maar douwe bied zijn hulp aan en die woont heel wat dichter bij je in de buurt.
Lijkt mij een makkelijke keuze,vooral als hij niks rekent!!
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor Douwe » 06 mei 2012, 20:12

hahah niks rekenen is ook wat over dreven een beetje zakgeld is altijd leuk ;)
maar daar komen we wel uit :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor MB 500SE » 06 mei 2012, 20:29

Toen ik de auto net had gekocht en thuis kwam ben ik even met de stofzuiger door de auto gegaan.
Daarna wou de auto niet meer aanslaan, wat bleek was dat de pomp niet meer draaide.
Ik bespaar julie de werkelijke zoektocht maar kwam er achter dat er bij mijn Benz een schakelaar geplaatst was in de kofferbak net voor de kofferbakdekselschanier en die onderbrak de plus.
Een soort diefstalbeveiliging.
Ik denk ik melt het toch even.

En zorg dat de zekeringen in de zekeringskast goed contact maken.
Mijn linker koplamp deet het niet eerder dan wanneer ik de juiste zekering een beetje heen en weer draaide.
En een paar weken terug begon mijn portierraam hier ook mee. Dus mijn kast moet ook een goede schoonmaakbeurd hebben.

succes
Avatar gebruiker
MB 500SE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 24 okt 2010, 13:38
Woonplaats: Drachten
Roepnaam: Wichard
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: pontiac trans am SE (project)


Re: benzinepomp problemen

Berichtdoor PJB380SEC » 07 mei 2012, 20:29

Hallo,

Ik wacht nog even op de juiste spinnekop voor de 500, als die erop zit kan hij lopen. Dan ga ik met de rest bezig.
Ik ga dan als eerste met de bedrading aan de gang. Kom ik er dan niet uit dan trek ik zeker aan de bel.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Pieter.
PJB380SEC
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron