W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:41

Centrale deurvergrendeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor OpUrk » 28 dec 2010, 20:43

Vandaag de cruise control weer aan de praat gekregen, krijg ik weer een andere uitdaging. :P
Als ik de chauffeursdeur open doe, dan blijven de andere deuren gesloten. Zodra ik de sleutel in het contactslot stop en de auto start, floepen de deuren van het slot. :?
Rara wat is het probleem? Mogelijk een vacuüm slang in de deur :?:
OpUrk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 19 okt 2010, 10:28
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Timaro » 28 dec 2010, 22:08

Hey OP,

Logischerwijze lijkt het mij een vacuumklepje die iets lekt of zo.
Na een tijdje stil te staan is het vacuüm uit je systeem verdwenen.
Als je dan je deur open doet is er dus geen vacuüm om de balgjes te bewegen.
Als je dan je motor start, wordt er weer vacuüm aangemaakt en openen de deuren zich. :idea:
Stap 1 zou voor mij zijn om eerst eens het vacuüm om en rond de motor eens na te kijken.
Het is natuurlijk wel moeilijk om te beoordelen of een vacuumklep lekt.

Groeten,

Max
Avatar gebruiker
Timaro
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 16 nov 2009, 01:04
Woonplaats: Hoeven
Roepnaam: Max
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lincoln Continental Mark IV,
Opel Astra G


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor BenzHans2 » 28 dec 2010, 22:12

Ik denk dat het een massaprobleem is.
Waarschijnlijk de stekker in een van de voordeuren.
Bij de tweede serie kun je aan beide kanten de deurvergrendeling bedienen.
vacuüm heeft niks met de motor te maken.
Hij heeft een apart pompje bij het reservewiel.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor GuusT » 28 dec 2010, 22:19

Het is inderdaad waarschijnlijk een vacuüm probleem , maar los je niet op door te starten aangezien de deuren een eigen vacuüm pomp hebben.

Of die pomp word niet aangestuurd { deurslot } of een vacuümlek.

Het deurslot aan bestuurders zijde is tevens een schakelaar die een vacuümpomp bedient.
Die pomp ligt naast je resevewiel in de rechterhoek, verstopt in een blok schuim .

Kofferbak open zetten, iemand achterin luisteren , sleutel .slot verdraaien dan moet je daar een licht gezoem horen.

Zoemt tie? vacuümlek

Niets te horen> pomp of deurslot kapot.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor OpUrk » 28 dec 2010, 22:25

@Max
Als het een vacuüm probleem zou zijn, waarom gaan de deuren dan wel open als ik de bijrijder deur bedien?
@benzhans2
Dus de bekledingspaneel verwijderen en dan de draden controleren?
@GuusT
Morgen dat maar eens proberen. En dan bij een eventuele vacuüm probleem de hele leiding vanaf pomp naar deur vervangen?
OpUrk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 19 okt 2010, 10:28
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Leeflang » 29 dec 2010, 00:25

Ik gok op de schakelaar in het slot van de chauffeursdeur, of de bedrading daarvan, of - iets minder waarschijnlijk - het besturingsgedeelte van de pomp.

In onderstaand schema van de centrale vergrendeling is het slot van de chauffeursdeur links boven te zien, de pomp met zijn besturingsgedeelte midden boven.

Als je de sleutel in het contactslot steekt worden de overige portieren via de blauw ingekleurde schakelaar van het contactslot alsnog bediend.
Het pomp gedeelte naar de sloten werkt dus blijkbaar nog wel goed.

Mogelijk krijgt het besturingsgedeelte van de pomp het signaal van de schakelaar van de chauffeursdeur (+12V in unlock positie, massa in lock positie) niet door en opent zodoende niet de overige sloten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor OpUrk » 29 dec 2010, 11:15

Bedankt leeflang, dus mogelijk een nieuwe schakelaar in de bestuurderdeur zou de oplossing zijn?
OpUrk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 19 okt 2010, 10:28
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor BenzHans2 » 29 dec 2010, 11:29

Dat is een schakelaar in het vacuumpotje in de deur.
De achterdeuren hebben hetzelfde vacuumpotje zonder schakelaar.
Vaak is het stekkertje geoxideerd.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Leeflang » 29 dec 2010, 18:06

Inderdaad, eerst maar eens de bedrading controleren.
Meten of de schakelaar in de deur 12 V krijgt en goed aan de massa verbonden is.
En de verbinding tussen schakelaar en pomp: meten of de aansluiting op de pomp +12V krijgt in de ene stand van het portier slot en aan massa ligt in de andere stand.
Een slechte verbinding of draadbreuk is goedkoop te repareren, zonder direct aan nieuwe onderdelen te beginnen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Timaro » 29 dec 2010, 20:04

@Max
Als het een vacuüm probleem zou zijn, waarom gaan de deuren dan wel open als ik de bijrijder deur bedien?"

Dat had je in de eerste post niet verteld. :D

Als de W126 een motortje voor het vacuüm van de deurvergrendeling heeft, dan werkt het in ieder geval anders als bij de W116! :mrgreen:
Avatar gebruiker
Timaro
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 108
Geregistreerd: 16 nov 2009, 01:04
Woonplaats: Hoeven
Roepnaam: Max
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lincoln Continental Mark IV,
Opel Astra G


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor OpUrk » 29 dec 2010, 22:35

Heren bedankt ik kan er verder wel wat mee. Ik ga eerst maar eens de bedrading controleren. Wordt vervolgd. ;)
OpUrk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 19 okt 2010, 10:28
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor GuusT » 30 dec 2010, 03:00

Timaro schreef:@Max
Als het een vacuüm probleem zou zijn, waarom gaan de deuren dan wel open als ik de bijrijder deur bedien?"

Dat had je in de eerste post niet verteld. :D

Als de W126 een motortje voor het vacuüm van de deurvergrendeling heeft, dan werkt het in ieder geval anders als bij de W116! :mrgreen:



Ja hallo we hebben het hier over DE Mercedes en niet over de 116 .hahahahahah

Solly kon het niet laten

GuusT
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Cross500 » 09 jan 2011, 14:53

misschien een beetje laat...
meest simpele is gewoon domweg de zekering vervangen, tenzij je zelf recentelijk alle zekeringen hebt vervangen en zeker weet (door meten dat ie niet kapot is).

dit probleem ook eens gehad (echter net andersom ofwel bij mij wilde de andere deuren/klep niet meer opslot met de CV) en dan lekker eigenwijs alleen maar even visueel de zekering controleren en ook nog zelfs een keer paar gedraaid tussen de klemmetjes..

wilde bijna de deur optrekken toen ik dacht laat toch maar eens meten op de klemmen van de zekering houder.. duidelijk de zekering vervangen en opgelost. gelijk naar de materialen handel gereden en alle zekeringen vervangen. is gewoon het beste als je een W126 aanschaft meteen alle zekeringen vervangen voorkomt zoveel ellende en dergelijke preventief onderhoud kost maar een paar euro.

ooit een W116 gereden (je weet wel GuusT de S-Klasse moeder van de W126 ;-) ) en ook
van dergelijke elektrische problemen gekend en trapte er helaas bij DE Mercedes ook gewoon weer in ;-)
Cross500
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 04 jul 2008, 18:12
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor GuusT » 09 jan 2011, 15:20

Ik heb het in een eerdere topic al eens gezegd, bij elektr. problemen is het een heel goed idee om eerst eens alle zekeringen te verwijderen . accu pool los . met een zachte slaatborstel
de contacten van de zekeringen heel goed schoon borstelen. en allemaal NIEUW zekeringen er in doen.
Van te voren wel ff noteren waar welke zekering komt en daarmee sluit je in ieder geval een hoop toestanden uit.
Koop wel zekeringen met koperen uiteinde;s .

GuusT
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Douwe » 09 jan 2011, 22:22

opurk schreef:Vandaag de cruise control weer aan de praat gekregen, krijg ik weer een andere uitdaging. :P
Als ik de chauffeursdeur open doe, dan blijven de andere deuren gesloten. Zodra ik de sleutel in het contactslot stop en de auto start, floepen de deuren van het slot. :?
Rara wat is het probleem? Mogelijk een vacuüm slang in de deur :?:


het klinkt dan als of de pomp het wel doet maar heel lang nodig heeft om zon krachtig vacuüm te krijgen om de sloten te openen
mogelijke oorzaak denk ik dan een lek slot cilindertje
of een pomp die nodig even wat olie nodig heeft om zijn werk beter te doen
zie het bij mijn wagen dat als ik hem van slot doe het ven duurt voor d eknoppen op de andere deuren gaan bewegen en dan 1 voor 1 gaan ze open
wil ook nog wel eens wat oxidatie op de stangetjes onstaan die in de deuren lopen
waardoor ze zwaarder gaan
maar dan zie je vaak dat het om 1 of 2 deuren gaat die wat langzamer of helemaal niet meer open gaan
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor OpUrk » 12 jan 2011, 13:40

Gisterenavond even de kofferbak gereinigd en daarbij viel me op dat er een grijs slangetje los zat van het vacuümpomp. Deze heb ik geplaatst aan de onderzijde met een koppelrubber aan het uitstekende plugje. Helaas nog geen goede werking van de CV bestuurdersdeur. Toch vandaag maar eens de zekering vervangen.
OpUrk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 19 okt 2010, 10:28
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor Vlim » 12 jan 2011, 17:51

Hoi,

Het lostrekken en/of afdoppen van een vacuumslangetje wordt nogal eens gedaan als goedkope, snelle fix voor een lek vacuumpompje in de deur. Dit omdat bij een lek de vacuümpomp in de kofferbak blijft lopen.

Kwam in de laatste 500SE ook weer hetzelfde probleem tegen. CV werkte, maar niet op de passagiersdeur. Leidingen blootgelegd en ja hoor, een of andere nitwit had de vacuümslang met een schroefje dichtgedraaid. Schroefje eruit, slang op zijn plek en je kon inderdaad horen dat de pomp bleef lopen.

Vacuumpotje bij het slot vervangen en de CV werkt weer als vanouds.

Dit illustreert een van de grootste problemen bij de W126. De techniek is vrij degelijk, maar na een jaar of 6-7 verdwijnen de auto's uit het reguliere onderhoudscircuit. De komende 10 jaar krijgen ze vaak nog wel wat redelijk onderhoud, maar dan kan het snel bergaf gaan. Als je dan een W126 koopt, ben je vaak eerst bezig om de afgelopen 10 jaar aan gebrekkig (lees: geen) onderhoud weg te werken.

In het geval van de 500SE viel het nog mee, het 'gat' tussen het onderhoudsboekje en de aanschafperiode was maar 3 jaar en zo'n 25000 km. Dit was toch nog genoeg om o.a. het stuurhuis, de kleppendekselpakkingen, de automaat, de CV, het schuifdak en de verlichting te slopen.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2187
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


OPGELOST Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor OpUrk » 15 feb 2011, 11:00

Geen vacuümprobleem en wat dan ook, maar waarom werkt mijn linkerdeurslot dan niet correct? De overige deuren blijven gewoon dicht. De pomp in de kofferbak maar eens van het stroom afgehaald, het zwarte stekkertje los gemaakt. Geen los draaitje of wat dan ook. De pomp weer aan de prik en hopla de bestuurdersdeur werkt nu wel op het vacuüm :woohoo:

Volgens mij heeft het loshalen van het stekkertje gewerkt als een reset voor het zendertje van de CV.
OpUrk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 19 okt 2010, 10:28
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: Centrale deurvergrendeling

Berichtdoor VenSter » 06 mei 2016, 13:03

Bij CV linker portier ging alleen deze deur open. Bij gebruik kofferbakslot opende wel alle andere sloten.
Op advies van Douwe en GuusT zekering 13 en 15 vervangen (op het oog waren de zekeringen goed en contacten schoon). Probleem opgelost! Blijkbaar 2 verschillende circuits voor aansturing. Hoop dat dit een aanvulling is voor volgende lezers.
VenSter
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten