W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 sep 2021, 08:35

constant draaien koelvinnen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

constant draaien koelvinnen

Berichtdoor w126lover » 25 jul 2021, 12:53

Hallo mede Mercedes liefhebbers
mijn 500SEL heeft sinds ik hem opgehaald heb bij de automaat reviseur het probleem dat de twee elektrische vinnen maar blijven draaien op volle snelheid zodra ik hem op contact zet ,in andere topics las ik al meerdere punten die geprobeerd heb bv ,ik heb de sensoren op het thermostaathuis al losgehaald evenals de sensoren bij de koplamp van de airco en het aircorelais maar heeft allemaal geen effect .airco staat uit en moet nog gevuld worden .
Het rare is toen ik aan het temperatuurwieltje bijrijderkant verwarming draaide stopte de ventilators en weer aan en uit, maar de dag erna draaien ze weer en nu stoppen ze ook niet meer als ik weer met die knop draai.
voor ik de automaat heb laten reviseren had ik hier geen problemen mee , zit er in de automaatbak mischien ook een temperatuursensor ? of weten jullie misschien nog iets waar ik naar kan kijken de sensoren meten allemaal 400 kiloohm hoor heel graag suggesties
w126lover
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 mei 2021, 14:46
Roepnaam: frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: R107/W116


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Leeflang » 25 jul 2021, 13:33

Mogelijk zit het relais vast in de "aan" stand.
Haal telkens één relais er uit, tot de ventilator uit gaat en meet van dat relais de weerstand tussen pinnen 3 (30) en 1 (87).
Als dat 0 ohm is, is het relais kapot.
Is de weerstand oneindig, meet dan in de sokkel waar het relais uit kwam de spanning tussen aansluitingen 4 (86) en 5 (85).
Die hoort 0 volt te zijn als de ventilator niet hoort te draaien.
Als die spanning 12 volt is, dan heeft de sensor (of de draad daarvan) kortzluiting naar massa.
De sensor is trouwens een schakelaar, die hoort open (weerstand naar massa oneindig) te zijn bij koude motor en gesloten bij hete motor (0 ohm naar massa), tussenwaardes horen er niet te zijn.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6660
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor w126lover » 25 jul 2021, 20:32

dank je voor je reactie , ik heb het geprobeerd en als ik de eerste relais (als ik voor de auto sta meest rechtse vooraan naar koplamp kant ) in de zekeringenkast eruit trek stoppen de ventilators maar de relais meet goed en spanning is 0volt ,die er weer terug in gezet en als ik de middelste kleine achteraan ( tegen schutbord kant) een zwarte eruit haal stoppen ze ook de relais meet goed maar er staat daar wel 12volt op 85 en 86
kan helaas in de zekeringenkast en in het instructieboek geen layout vinden die aangeeft welke relais voor wat dient.

is het ook mogelijk voor mij om bij deze reactie een foto te plaatsen van bv de zekeringenkast
w126lover
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 mei 2021, 14:46
Roepnaam: frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: R107/W116


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Leeflang » 26 jul 2021, 00:21

Foto's toevoegen: hoe-zet-je-op-de-juiste-manier-foto-s-in-je-berichten-t5613.html
In zekeringkaarten-t4116.html kun je e.e.a. vinden over indeling van de zekeringenkast.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6660
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor w126lover » 27 jul 2021, 09:39

bedankt voor de zeer nuttige links , ik ga het schema erbij pakken en alles nalopen en meten en hoophet dan te vinden , laat het nog weten als ik het gevonden heb
w126lover
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 mei 2021, 14:46
Roepnaam: frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: R107/W116


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor w126lover » 27 jul 2021, 12:35

even een update , ben aan het meten geweest maar helaas nog niet opgelost het is de C relais (met de roze pijl)( high speed, auxilery fan) die meteen inkomt , als ik op pin 85 meet staat daar 3 Mohm op wat blijkbaar genoeg is om het relais in te laten komen, in het schema wat in het repair manual staat dat ik uit duitsland heb laten komen geven ze alleen de 110 c sensor aan die daar aan hangt en de 65 c hangt aan relais D ( met de rode pijl).( low speed auxilery fan )maar kan helaas in die repair manual niet vinden waar deze sensoren zich bevinden.
maar ik heb begrepen uit andere topics dat ook het een en ander van de airco die ventilatoren aansturen maar dat kan ik in schema nergens terugvinden, ik heb nu de uitgebreide cd's besteld en hoop dat daar meer in staat.
het rare is als ik relais I (met de rode pijl ) die volgens de layout het power windows relais is de ventaltoren ook stoppen met draaien
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
w126lover
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 mei 2021, 14:46
Roepnaam: frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: R107/W116


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor w126lover » 27 jul 2021, 12:39

sorry mensen in de beschrijving moet de laatste rode pijl en blauwe zijn
w126lover
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 mei 2021, 14:46
Roepnaam: frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: R107/W116


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Leeflang » 27 jul 2021, 13:41

Die zekeringenkast is van januari 1989, niet van een 500SEL uit 1981, mijn eerdere antwoord klopt daarom niet.
De fan wordt voor '89 modellen aangestuurd door de elektronica van de airco, onder invloed van o.a. de temperatuursensor in de waterpomp, 2-polig, blauwe bovenkant.

Relais I is alleen bij de Amerikaanse W126's voor de ramen, bij de Europese is die voor de standkachel.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6660
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor BenzHans2 » 27 jul 2021, 18:00

Als de zekeringkast van 89 is, waarom dan deze foto bij een auto uit 81?
Mijn 500 komt uit 90 en daar draaien de fans regelmatig mee. Dat heeft dan ook met de buitentemperatuur te maken.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4190
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Vlim » 27 jul 2021, 20:59

Een W126 uit 1981 heeft ook maar 1 ventilator. Geen twee.

Ik denk dat deze SEL uit 1981 in 1989 is gemaakt.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2226
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor w126lover » 03 aug 2021, 00:59

heb dit ook uit laten zoeken op chassisnummer voor ik hem kocht ,maar deze W126 schijnt op speciale aanvraag voor Zwitserland gebouwd te zijn (zit onder de motorkap ook een speciale plaquette) met alle denkbare opties die Mercedes ooit uitgebracht heeft en met het bij plaatsen in 1990 van een extra lichtregelunit , elektrische rolgordijnen en LPG instalatie hadden ze geen plaatst meer in de bestaande zekeringskast en hebben ze toen de zekeringkast vervangen door een uitgebreidere versie volgens Mercedes, ook is er een zwaardere automaat geplaatst en hebben ze de koeling aangepast voor in de bergen, maar kijk maar eens op internet ,daar zijn het juist de late 1980ers die maar een koelvin hebben en die hebben ook allemaal druktoetsen als kachel bediening ik heb gewoon draaiknoppen, als het niet zou kloppen had de Mercedes garage mij dat wel verteld neem ik aan

maar mijn vinnen beginnen meteen met een koude motor volop te draaien als ik het contact aan zet zonder dat die loopt of kan het misschien zijn dat het in de auto heet is door de zon die erop staat de binnentemperatuur te hoog is en daardoor de vinnen gaan draaien ?
w126lover
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 mei 2021, 14:46
Roepnaam: frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: R107/W116


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor BenzHans2 » 03 aug 2021, 09:35

Leuk verhaal, maar zekeringkast uit 89 in een 81 er is wel heel vooruitstrevend
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4190
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Leeflang » 03 aug 2021, 14:46

Ook bij Mercedes zijn niet veel mensen meer aanwezig, die weten hoe een W126 in elkaar zit en nog minder die de verschillende uitvoeringen kennen.

Druktoetsen of draaiknoppen voor de airco is afhankelijk van de bestelde airco installatie, niet van het bouwjaar.
De "gewone" airco (Temperaturautomatik) heeft - net als de auto's zonder airco - draaiknoppen, de volautomatische airco (Klimatisierungsautomatik) heeft drukknoppen.
Beide konden van begin tot einde van de productie besteld worden.
Er zijn in de loop der (bouw)jaren wel diverse wijzigingen in de besturing van de airco's gekomen, maar het uiterlijk en de bediening bleven zo goed als identiek.

Eén of twee ventilatoren is wel afhankelijk van bouwjaar.
De dubbele kwam bij de limousines pas vanaf modeljaar 1990 (productiedatum september 1989 en later), bij de coupés nooit.
Zonder airco is er geen ventilator.


Afijn, je hebt blijkbaar de Temperaturautomatik van na september 1989.
Daarbij wordt de hoge ventilatorsnelheid ingeschakeld door de elektronica (aan het kachelhuis, onder/achter het handschoenenkastje), onder invloed van een temperatuursensor (B11/7 genaamd) in het waterpomphuis.

Screenshot_2021-08-03-13-50-43.png

Als je de stekker van de sensor af trekt, mag de ventilator niet meer draaien.
Stopt de ventilator bij verwijderen van de stekker, dan zal waarschijnlijk de sensor kapot zijn.
Stopt de ventilator niet, dan heeft de bedrading een kortsluiting, of de elektronica is kapot.

Je kunt de sensor controleren door de weerstand tussen de aansluitpinnen te meten.
Bij een koelvloeistof temperatuur van 20 °C hoort de weerstand tussen 5 en 8 kΩ te zijn, bij 85 °C tussen 460 en 650 Ω.


Dat de ventilator ook stopt bij verwijderen van het relais van de standkachel (die van de blauwe pijl), is zoals het hoort.
Als dat relais er uit is, krijgt de kachel/airco elektronica geen spanning meer en kan dus niets meer regelen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6660
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Weizengelb » 04 aug 2021, 13:05

Hoi Allemaal,

Een goed en volledig antwoord Leeflang :handgestures-salute:

Wel valt me steeds op dat er een vraag gesteld wordt zonder de nodige informatie. Je moet vaak maar raden om wat voor auto het gaat, welk bouwjaar en of er mogelijk een andere motor/automaat etc etc. is ingezet. Op deze manier is het bijna niet mogelijk te helpen.

Het lijkt me goed hier meer aandacht aan te besteden.

Mijns wetens hebben alle zwitserse W126 een zilveren zelfklever op de slotplaat waarop staat dat hij in Der Schweiz is afgeleverd. Dat er later nog best wel opties ingebouwd kunnen worden is duidelijk, maar ook bij Mercedes zal dat wel beperkt zijn geweest.

Mijn 1980 500SE heeft ook achteraf Klima ingebouwd gekregen (met druktoetsen terwijl 1980 nog een draaiwiel zou hebben). Daardoor kan het zo zijn dat bepaalde dingen niet helemaal kloppen met de fabrieksuitvoering. In principe lastig bij probleemopsporing.

Groeten Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Vlim » 04 aug 2021, 17:01

Hoi Math, ook in 1980 had je de druktoetsen al, hoor.

Helaas is er in de jaren dat de eerste W126s belastingvrij werden onder de oude regeling ontzettend veel met bouwjaren en chassisnummers gerommeld om latere auto's toch alvast belastingvrij te krijgen. Vooral bij import.

Normaal gesproken als de dealer opties toevoegde, werd dat ook op de wagenkaart aangepast. Dit om problemen bij onderhoud en reparatie in de toekomst te voorkomen.

Het beste kun je de wagenkaart op chassisnummer nakijken en vergelijken met de auto. Wil soms best verrassen. Ook zijn er op diverse plekken in de auto zowel datums op onderdelen als papieren labels te vinden.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2226
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor BenzHans2 » 04 aug 2021, 18:13

Heb nu foto van de zekeringkast gezien. Zou nu wel gedetailleerde foto's van de auto zelf willen zien. Zon zekeringkast bouw je niet ff om.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4190
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: constant draaien koelvinnen

Berichtdoor Weizengelb » 06 aug 2021, 10:46

Tja, gezien mijn ervaring laatst bij de RDW... en zonder specifiek iets over deze auto te willen zeggen, ik vind het niet normaal hoe makkelijk er hier in NL auto's van een ander bouwjaar voorzien worden en gewoon rondrijden.

Volgens mij begint dat met die APK in 'normale' garages en nu ook al van allerlei RDW taken zoals afmelden, overschrijven, exporteren etc etc. De officiële kentekenboekjes liggen gewoon overal in de la. soms niet te geloven. Maar goed. Heeft mij wel bijna mijn hobby gekost door de (wederom) ineens rigoureuze maatregelen van de overheid, die ook weer nietsontziend en zonder onderscheid werkt.

dat was mijn 2 cent...
Avatar gebruiker
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron