W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:29

Deurvergendeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 11 sep 2013, 21:23

Hallo,

ik hoop dat ik geholpen kan worden, ik heb op andere forums van deze site geen overeenkomsten kunnen vinden om mijn storing op te lossen.
De deur vergrendeling heeft kuren, heeft het altijd wel goed gedaan tot voor kort. De centrale vergrendeling werkt alleen als het kofferbakslot wordt bediend, dus dan openen de deursloten+tankklepje of sluiten ze zonder problemen.
Bij het slot van de bestuurdersdeur kan ik alle sloten wel vergrendelt(dicht) krijgen maar niet open, dit is ook het geval bij de bijrijdersdeur. Het vacuumpompje krijgt 12v stroom en heeft goede massa. Het vacuüm lijkt me ook in orde en het stangetje zit wel aan het binnenslot. Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor een reactie!!

Gr. Bart-Jan
Horckie20
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Bleijerbach » 11 sep 2013, 21:38

Dat het slangetje aan het slot zit zegt niet zoveel. Een vacuümprobleem kan bijvoorbeeld ook in het slotje en daarmee de bediening de van de rest van de sloten zitten. Gewoon even kijken hoe het is gesteld met het slotje aan zowel de bestuurders als de bijrijderszijde maar vooral die eerste aangezien de kans op slijtage daar het grootst is.
Tene quod bene
Avatar gebruiker
Bleijerbach
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 22 okt 2011, 18:57
Woonplaats: Den Haag
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500 motor (M117.963)
BMW e39 525i touring


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Leeflang » 11 sep 2013, 21:45

Je hebt waarschijnlijk op de rechthoekige stekker gemeten (pin 1 = massa, pin 3 = 12 volt)?
Meet ook eens op de ronde stekker.
Bij het afsluiten moet er 12 volt op een van de pinnen van de ronde stekker op de pomp komen, bij het openen wordt de betreffende pin aan massa geschakeld.
Pin 1 (gele draad) in voor het slot van de kofferbak, pin 2 (blauwe draad) voor het linker portier en pin 3 (groene draad) voor het rechter portier.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 11 sep 2013, 21:49

Maar dicht wil hij wel, dus vacuüm is dan toch in orde? Alle sloten willen niet open bij bediening van de deursloten, echter bij bediening van het kofferbakslot werkt alles prima. Ik heb op de stekker gemeten die aan het vacuumpotje zit in de bestuurdersdeur, ronde stekker.
Horckie20
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor BenzHans2 » 11 sep 2013, 22:41

Wat leeflang schrijft klopt.
Denk dat er een draadbreuk zit in de ronde stekker op je pompje in de deur.
Veelvoorkomend zijn draadbreuken precies bij de stekker.
Heeft dan dus niks met vacuüm te maken, maar de ekectrische aansturing.

We moeten de meester niet tegenspreken.
Die beste man geeft dudelijke uitleg qua meting en meestal hoef i alleen maar te bevestigen.
Donders mooi forum, dus maak er gebruk van en ff meten dus
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 12 sep 2013, 18:36

Hey Leeflang,

Bedankt voor de reactie, was niet eerder bij de deur vandaag.
De stekker op het pompje in de deur heb ik doorgemeten, deze is goed.
heb de ronde stekker van de compressor afgehaald, wat je zegt dat klopt met beide portieren, als ik de sloten open dan komt er massa op pin 2 en pin 3. Ik krijg echter op pin 1 geel spanning als ik het kofferbakslot open, andersom dus. Heb alle metingen dubbel verricht, met multimeter en met spanningzoeker.
Als ik het pompje in de linkerdeur demonteren, het hendeltje van de pomp omhoog druk(afsluiten), meet ik spanning op de blauwe draad. De pomp gaat dan draaien en hij zuigt het pinnetje direct omlaag en de compressor stopt. Als ik het slangetje afkoppel, zuigt hij net zolang totdat ik m`n vinger ervoor houd (dan stopt dus de compresser/pomp achter in de kofferbak). Als ik het slangetje bij de compressor achter in de kofferbak eraf haal en het pinnetje in de deurbekleding omhoog trek, dan gaat de compressor zuigen. Dus dit klopt niet helemaal.
Ik hoop het uitleggen was duidelijk, wat zie of doe ik verkeerd.
Gr.
Horckie20
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Leeflang » 12 sep 2013, 19:36

:oops: Het is dus net andersom, bij openen 12 volt, bij sluiten aan massa (zie schema).
Je kofferbak slot doet het dus goed, maar je portieren niet.
Misschien zijn de draden daar verkeerdom aangesloten?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 12 sep 2013, 19:50

ja ok ik snap het, hij heeft het echter altijd prima gedaan en ik heb geen draad of iets dergelijks veranderd, de stekker kun je ook niet verkeerd steken i.v.m. het gleufje. Als ik willekeurig een pinnetje op de compresser met externe massa aanstuur moet de compressor zuigen, indien ik plus aanstuur dan moet de compressor pompen.
Kan toch ook niet met alarm te maken hebben, dit was allemaal afgekoppeld en heb die hele zooi een half jaar geleden al weggegooid.
Ik zal morgen even de plus en min aan het pompje in de linker deur omdraaien )roodwit/blauw), kijken wat hij doet dan. Bedankt
Horckie20
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Douwe » 12 sep 2013, 20:03

het kan inderdaad met het alarm te maken hebben
als het een alarm is geweest met afstand bediening om de deuren open en dicht te doen
dan kan het goed zijn dat ergens een draad is door geknipt waar het alarm dan weer op aan gesloten is geweest ;)
mogelijk toen je het allarm hebt gedemonteerd de draden verkeerd om aan gesloten ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Peter 500SEC » 12 sep 2013, 20:06

Horckie20 schreef:Kan toch ook niet met alarm te maken hebben, dit was allemaal afgekoppeld en heb die hele zooi een half jaar geleden al weggegooid.


En, werkte de deurvergrendeling daarna nog zo als het hoort ?
Peter 500SEC
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Douwe » 12 sep 2013, 20:06

of kan het zijn dat de schakeling in de pomp defect is?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 13 sep 2013, 01:36

De centr. vergrendeling werkte vorige week nog prima, ik heb niets veranderd of gewisseld. Het alarm was voor een groot deel al afgekoppeld en dat is ondertussen al een tijdje geleden. Ik zit ook aan de compressor te denken, heb het schema echter nog niet echt goed bekeken van Leeflang maar raar dat bij mij het kofferbakslot een 'andersom' meting geeft in vergelijk tot de portieren. Morgen/ straks er mee verder.
Horckie20
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Douwe » 13 sep 2013, 08:00

Hier en daar word wel eens gezegt dat je de accu even moet afkoppelen voor een reset
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor RD500SEC » 13 sep 2013, 13:35

Komt er wel 12v bij je portiersloten? rood-zwarte kabel in het schema van LL.

Op de ronde stekker van de pomp komen 3 draden aan blauw groen en geel.
Geel is van je achterklep, deze werkt. Dan is de pomp goed, toch?
Voor de zekerheid kun je afwisselend 12v en massa op elk van de drie pennetjes zetten als je de ronde stekker eraf hebt gehaald, dan weet je zeker dat je pomp goed is, of niet.
blauw en groen komen van de deuren, afsluiten kun je, er wordt een massa signaal naar de pomp gestuurd vanaf het(de) deurslot(en), dit werkt.
Het 12v signaal vanaf de deuren werkt niet, komt er wel 12v bij de deurschakelaar(s) aan?

Zo ja, heb je waarschijnlijk een draadbreuk zoals Hans al aangaf.
Zo nee, zoeken naar slechte verbinding of draadbreuk in de rood-zwarte draad.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1443
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 13 sep 2013, 14:40

Bedrading en bijhorende stekkers al doorgemeten, niets te vinden. Gehele spanning diverse keren afgekoppeld zonder resultaat. Toch komt er een massa signaal bij openen van beide portieren (blauw en groen) en een plus signaal van de kofferbak op de gele draad om alle sloten te openen. Omdat ik niets veranderd heb en niet twijfelde aan mijn metingen ben ik maar even naar Pril in Glanerbrug gereden om hier een andere compressor te proberen die ik daar uit een Benz getrokken heb.
Nou de oplossing: compressor aangesloten en alles doet het weer perfect met de `nieuwe`compressor, dus het zit in de regeling van de compressor zelf. Kapje van de oude er nog wel van afgetrokken, niets aan te zien. 25 euro betaald en weer met een glimlach naar huis gereden. Bedankt allemaal voor het meedenken en misschien goede informatie voor jullie indien er weer zo`n zelfde probleem ontstaat.
Horckie20
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor MarcoL » 19 sep 2013, 15:14

Misschien moet ik even een nieuwe topic maken, maar misschien past het ook wel in deze!
Mijn oom heeft ook een probleem met de deurvergrendeling, bij het open maken van de Benz gaat niet alles naar behoren open. Zodra hij de schakelaar(met de veer eraan) handmatig omzet, dan gaat alles open!

Dus nu de vraag, Is dit de oorzaak van een slechte connectie of is dit de oorzaak van een pomp die kapot is!?
MarcoL
 


Re: Deurvergendeling

Berichtdoor Horckie20 » 19 sep 2013, 18:33

Dus als je de deurbekleding weg haalt en het stangetje van het pompje handmatig bediend dan werkt alles wel goed? Dan ligt het waarschijnlijk aan het buitenslot met het pinnetje eraan die het binnenslot bediend. Bij mij was laatst een spanstiftje eruit geschoten.
Horckie20
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten