W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 sep 2021, 08:19

Distributie ketting

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Distributie ketting

Berichtdoor Nick » 30 jul 2021, 21:43

Hallo,

Ik had laatst mijn kleppendeksels eraf om de nokkenas te bekijken omdat ik een tik hoorde aan de bijrijders kant. Helaas erachter gekomen dat een aantal nokken aan de bijrijders kant compleet versleten en vierkant zijn. Toen ben ik ook maar gelijk aan de ketting gaan voelen om te kijken of dit in orde was.

Aan de bijrijders kant was de ketting nog strak, maar aan de bestuurders kant kon ik hem vooral aan de onderkant van het tandwiel omhoog trekken. Boven op bijna niet. Dus nu een aantal vraagjes hierover:

Is het normaal dat de ketting wat losser kan zijn aan een kant? En betekend dit dat ik maar een kant hoef te vervangen?

Ik dacht zelf dat het beste was om te kijken of de kettingspanner nog goed is, zo ja dan vervang ik alleen de ketting + geleiders. Zo niet vervang ik ook de spanner mee. Maar hoe test ik de kettingspanner?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Nick
Nick
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 maart 2021, 12:58
Woonplaats: Vinkel
Roepnaam: Nick
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mitsubishi 1.3 Colt 2006


Re: Distributie ketting

Berichtdoor Leeflang » 31 jul 2021, 21:38

Er is maar één ketting (afgezien van de ketting die de oliepomp aandrijft).
De ketting loopt over beide nokkenastandwielen, hij kan dus niet aan slechts één kant te lang zijn.
Bovendien kun je de ketting niet op die manier controleren.

De ketting wordt alleen bij draaiende motor op spanning gebracht, de kettingspanner werkt op oliedruk en alleen als de motor loopt is er oliedruk.
Er zit ook wel een veer in de spanner, maar die is niet sterk genoeg om de ketting echt op spanning te houden.
De spanner is aan vervanging toe als de ketting bij lopende motor langer dan een paar tellen na het starten nog ratelt.
Latere modellen hebben ook nog een vulstuk in de spanner gekregen, daardoor is er minder tijd nodig om de volledige spanning op te bouwen.
Eventueel zou je de spanner om die reden kunnen vervangen door de nieuwere versie.

Voor de controle van de ketting draai je de motor handmatig rond, tot de markering op de timingschijf op nul staat (uitsluitend in de normale draairichting van de motor draaien) .
Dan kijk je of en hoeveel de markeringen op de nokkenassen van die op het bijbehorende lager afwijken.
Is de afwijking gering, dan kan een andere spie gemonteerd worden, die zijn er voor 0,7 - 0,9 - 1,1 en 1,3 mm afwijking, overeenkomend met respectievelijk ca. 4 - 6 - 8 en 10 graden.
Bij een grotere afwijking kan het tandwiel desnoods een tand verzet worden (dat komt overeen met ca. 18 graden), maar wellicht is het dan raadzaam de ketting te vervangen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6660
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Distributie ketting

Berichtdoor Nick » 29 aug 2021, 00:45

Bedankt Leeflang voor de uitgebreide informatie! Wordt erg gewaardeerd.
Nick
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 maart 2021, 12:58
Woonplaats: Vinkel
Roepnaam: Nick
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mitsubishi 1.3 Colt 2006


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron