W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 07:43

Electrische Stuurkolom verstelling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 28 apr 2012, 21:09

Ik denk dat ik jullie hulp even nodig heb......

Uit mijn 560sloper heb ik de electrische stuurkolom overgezet, nu wil ik deze aansluiten maar krijg het schakelschema niet helemaal spits.

er zit een motor op het stuurhuis met 2 stekkers 1 van 3 aansluitingen en 1 met 2. de drie bestaan uit een bruine (massa) rood/geel (schakel +) rood (constante +) en de 2 aderige stekker grijs/grijs,blauw.

Dan zit er nog een schakelaar op het stuurkolom met een massa en 4 grijs/grijs.blauwe die naar de schakelaar gaan.

Alleen maakt het stuurkolom deel uit van het memory pakket en lopen de schakelingen over de regelunit onder de voorstoel die bij niet aanwezig is ? hoe maak ik de aansluitingen zo dat ik los van de memory de stuurkolom kan bedienen.

Ik heb wel een schema gevonden van de memory electrische stoel waar de stuurkolomverstelling in op genomen is.

De 3 aansluitingen lijken me niet zo moeilijk , maar hoe pool ik de motor om zodat hij omhoog en omlaag gaat ?

Schema Powerseat.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Douwe » 28 apr 2012, 21:33

als ik het zo lees dan heb je die 2 aderige stekker grijs/grijs,blauw niet meer nodig
deze is volgens mij bedoelt om aangesloten te worden voor je memory module
die regelt via deze draden de juiste stand van de stuurkolom dan
maar ik kan het goed fout hebben natuurlijk :D :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 28 apr 2012, 21:43

Hoe ga ik hem verstellen dan ?
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Douwe » 28 apr 2012, 21:48

met de schakelaar op de stuurkolom :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 28 apr 2012, 21:49

Snap ik , maar hoe sluit in die aan dan ?
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Douwe » 28 apr 2012, 21:54

sorry mijn fout ik dacht dat de schakelaar al een vaste aansluiting had ;)
als het goed zou zijn zit er een wissel werking in de schakelaar
alleen nu nog even uit vinden hoe

er zit een motor op het stuurhuis met 2 stekkers 1 van 3 aansluitingen en 1 met 2. de drie bestaan uit een bruine (massa) rood/geel (schakel +) rood (constante +) en de 2 aderige stekker grijs/grijs,blauw.

wat gebeurt er als je de massa en geschakelde en constante plus hebt aangesloten
en je stroom of massa met de grijs/grijsblauw maakt
mogelijk dat er dan beweging in de stuurkolom komt
daarna nog even uitvinden hoe je dat via de schakelaar voor elkaar krijgt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Leeflang » 28 apr 2012, 22:58

Met twee relais erbij moet het zo lukken:
stuurkolom.gif
Met de schakelaar in de ruststand zijn beide relais niet bekrachtigd en zitten beide aansluitingen van de motor aan massa.
Wordt de schakelaar in een van de twee verstel posities gezet, dan wordt het bijbehorende relais bekrachtigd en een van de draden van de motor aan de plus geschakeld, de andere draad van de motor blijft aan massa door het andere - niet bekrachtigde - relais.
Je gebruikt dus alleen de 2-polige stekker van de stuurkolom motor (via de 3-polige stekker kan de actuele stand van de stuurkolom achterhaald worden voor het geheugen, maar dat gebruik je niet).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Frank117 » 28 apr 2012, 23:15

Marco,
dit is zo ongeveer het schakelingetje waar ik het over had en een proefopstelling mee gemaakt heb. Al had ik er drie relais voor nodig. Leeflang's schakeling is simpeler en dus beter. Zo kan je inderdaad je stuurkolom laten werken zonder de complete memoryset.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 28 apr 2012, 23:18

Dus als ik het goed begrijp gebruik ik alleen de 2 polige stekker en de massa via de carrosserie.
Ik zou dus een plusje op 1 pool kunnen zetten en dan zou hij moeten verstellen, en als ik dan een plusje op de andere pool zou geven dan gaat hij de andere kant op ?

Ik zal het eens proberen
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Frank117 » 28 apr 2012, 23:34

Je moet enkel de verstelschakelaar (met drie draden) op de stuurkolom gebruiken, het middelste contact loopt inderdaad naar de massa.
Het ompolen gaat via de twee relais (met 5 aansluitingen) Zulke relais vind je wel in de zekeringskast van elke W126.
Als je er niet uitkomt, wil ik wel zo'n schakeling maken, je sluit hem dan aan op jouw stuurkolom. Eerst test ik hem eens uit op één van mij, ik heb ook nog twee van die verstelbare stuurkolommen ligggen.
Kan ik maandag eens doen, koninginnedag kennen we hier toch niet.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 28 apr 2012, 23:38

Als je er tijd voor kunt vinden ;)

Ik heb nog ruimte in de zekeringkast voor de relais
Dus die kan ik daar Mooi wegwerken
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Frank117 » 28 apr 2012, 23:42

Zo kan ik nog eens mijn opleiding uit de jaren '70 in de praktijk brengen. En ik kan toch niet verder met de 500, ik wacht nog op je onderdelen haha!
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 28 apr 2012, 23:48

Bedoel je het slot en sleutel ? Dat duurt nog minimaal 5 werkdagen na bestelling
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Frank117 » 28 apr 2012, 23:52

Geeft niet, ik start hem wel met een schoevendraaier rechtstreeks in de schakelaar. Het contactslot ligt er allang uit, gelukkig heeft hij het hier op mijn oprit definitief opgegeven, en niet ergens in een tankstation of zo.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Leeflang » 29 apr 2012, 00:04

ElGriffo schreef:Dus als ik het goed begrijp gebruik ik alleen de 2 polige stekker en de massa via de carrosserie.
Ik zou dus een plusje op 1 pool kunnen zetten en dan zou hij moeten verstellen, en als ik dan een plusje op de andere pool zou geven dan gaat hij de andere kant op ?

Zowel de massa als de 12 volt voor de motor komen via een relais, afhankelijk van de stand van de schakelaar voor de stuurkolom zit de plus aan de ene draad van de motor en de massa aan de andere, of juist omgekeerd, en in de ruststand zitten beide draden van de motor aan massa (elk via een relais).
Je moet dus relais met 5 pinnen hebben (2 voor de spoel = de rechthoekjes in de tekening en 3 voor een wisselschakelaar = waar de stippellijntjes naar toe gaan).

Pin nummer 86 is de plus kant van de spoel (bij Relais 1 in de tekening de bovenste aansluiting, bij Relais 2 de onderste).
Pin nummer 85 is de min kant van de spoel (bij Relais 1 in de tekening de onderste aansluiting, bij Relais 2 de bovenste).
Pin nummer 30 is de gemeenschappelijke kant van de schakelaar (in de tekening de witte rondjes van de relais schakelaars).
Pin nummer 87 is de kant van de schakelaar die in bekrachtigde toestand aan pin 30 geschakeld wordt (de linker zwarte driehoekjes in de tekening).
Pin nummer 87a is de kant van de schakelaar die in niet bekrachtigde toestand aan pin 30 geschakeld is (de rechter zwarte driehoekjes in de tekening).

Dus:
Pinnen 86 en pinnen 87 van beide relais aan de plus (via zekering a of b).
Pinnen 85 van de relais verbinden met de schakelaar van de stuurkolom (de ene aan de grijs/zwarte draad, de andere aan de grijs/witte draad of welke kleuren er zijn, behalve de bruine).
Pinnen 87a van beide relais, evenals de derde (bruine) draad van de schakelaar van de stuurkolom, komen aan massa.
Pinnen 30 van de relais aansluiten aan de motor van de stuurkolom (de ene aan de grijs/zwarte draad, de andere aan de grijs/witte draad, of welke kleuren de draden van de 2-polige stekker van de motor ook mogen hebben).

Als de stuurkolom andersom beweegt dan je zou verwachten aan hand van de stand van de schakelaar, dan de draden van de motor omwisselen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Walllie » 29 apr 2012, 10:41

deze bewaar ik ff want dat heb ik altijd al gewild een elec stuur


is dat ding alleen axiaal verstelbaar of ook nog van boven naar beneden (ben die benaming ff kwijt of is dat het zelfde)
axiaal is toch van je af en naar je toe
en soms kan je ook omhoog en omlaag
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 929
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam: Wallie
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor ElGriffo » 29 apr 2012, 11:08

Hij kan alleen naar je toe of van je af , volgens mij heet dat axiaal
ElGriffo
 


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor DeKramer » 29 apr 2012, 11:10

Axiaal is in lengte richting van een as en radiaal is haaks op een as.
Beter duur dan niet te koop !!!
Avatar gebruiker
DeKramer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 477
Geregistreerd: 21 dec 2008, 23:16
Woonplaats: Vroomshoop
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W212 E250 cgi cabriolet AMG


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Arjan » 30 apr 2012, 08:57

Walllie schreef:deze bewaar ik ff want dat heb ik altijd al gewild een elec stuur

is dat ding alleen axiaal verstelbaar of ook nog van boven naar beneden (ben die benaming ff kwijt of is dat het zelfde)
axiaal is toch van je af en naar je toe
en soms kan je ook omhoog en omlaag


Je gebruikt het nooit hoor......
Tenminste, kwestie van een keer goed zetten en daarna lekker laten staan.

Ik heb alles electrisch er in zitten maar op dat knopje kan zomaar een laagje stof liggen :D
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R129 SL320


Re: Electrische Stuurkolom verstelling

Berichtdoor Frank117 » 02 mei 2012, 19:01

Zojuist heb ik eens een testopstelling gemaakt van het schema van Leeflang: het stuurhuis werkt perfect in beide richtingen. Ik heb twee originele Mercedes relais gebruikt, maar er bestaan ook kleinere exemplaren die je dan nog gemakkelijker kan wegwerken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten