W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:11

Exploded view van de kachelunit

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Willem » 29 jul 2011, 16:34

Ik heb zolang ik m'n 300SD uit '81 nog steeds geen warme lucht!
Er zit een nieuw monoventiel in.
Ik heb inmiddels 3 schakelunits in huis en allemaal doorgesoldeert, maar nog steeds geen warme lucht :-(

Ik denk zelf dat het een vacuĆ¼m probleem is en dat een luchtklep niet opengaat.
De kachelradiator wordt namleijk wel warm.

De umwalzpomp loop ook.
Het monioventiel krijgt ook 12-V pulsen.

Het enige vreemde is een sissend geluid bij het vacuumverdeelblok.
Daar zit dus wel een lekje maar om er bij te komen moet de middenconsole er uit.
Ik denk echter niet dat daar de oorzaak ligt.

Ik denk eerder dat er een luchtklep vast zit...
Ik hoop niet dat ik de unit moet vervangen, want dat lijkt me een hele klus :-(

Wie heeft een exploded view van de unit?
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Willem
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Willem » 02 aug 2011, 10:59

Niemand? :-((
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Willem
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Leeflang » 02 aug 2011, 21:39

Niet echt, dit plaatje komt uit de EPC, maar ik denk niet dat je er veel aan hebt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Pointer16 » 03 aug 2011, 15:46

Ik weet dat Hans van de Hobbywerkplaats ook eens een keer een auto had zonder verwarming en die kwam een bougie tegen in de toevoerleiding. Daar had een storing ingezeten dat de verwarming alleen warme blies.

Wellicht is het zo simpel... Check je leidingen eens of dat er niks in gestopt.

Je hebt een amerikaanse auto zo te zien en daar heb je niet overal verwarming nodig.
Groeten Bas
--------------------
380SE 1985

Alcoholvrij bier is als een BH aan de waslijn...........
Het beste is eruit.
Avatar gebruiker
Pointer16
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 339
Geregistreerd: 03 jul 2010, 11:57
Woonplaats: Alverna, Wijchen
Roepnaam: Sebastiaan (Bas)
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300CE-24v
Ducati MTS 1100S


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Willem » 03 aug 2011, 15:51

Hallo Bas,
Die auto met een bougie in de toevoerslang...dat was mijn SD !!

De airco doet het prima. maar ook in de winter :-(
Ik heb op geen enkele manier warme lucht :-(
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Willem
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Leeflang » 03 aug 2011, 17:09

Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je de stekker van het mono ventiel er af laat?
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Willem » 03 aug 2011, 21:02

Hoi leeflang!
Heb net het stekkertje van monoventiel losgehaald.
En ik heb meteen warme lucht!!!
Stekkertje weer terug en de warme lucht wordt weer langzaam koel.

Waar zit 'm nu het probleem? Monoventiel zelf? Of de aansturing?
Het monoventiel is nieuw en rubber is goed!
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Willem
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Leeflang » 03 aug 2011, 21:51

De aansturing ... althans ...

Het ventiel staat standaard (als de stekker er af is, of als die er wel op zit maar er geen spanning op staat) open en laat dan warm water door de kachel stromen.
Zodra het warm genoeg is in de auto schakelt de aansturing spanning op het ventiel, waardoor het sluit en geen warm water meer de kachel in komt.

Bij jou staat dus blijkbaar constant 12 volt op het ventiel waardoor die constant gesloten is en geen warm water doorlaat.
Dat kan dus in de aansturing zitten, maar ook in het temperatuur wieltje dat de aansturing ten onrechte constant vertelt dat je het warm zat vindt en geen warmte meer in de auto wilt, of in (een van) de temperatuur voelers, die de aansturing ten onrechte vertelt dat het al bloedheet is in de auto.
Of in de bedrading, misschien is er ergens een draad kapot waardoor het signaal van het temperatuur wieltje of de temperatuur voelers niet bij de aansturing aan komt.

Of iemand heeft stomweg de bedrading van het ventiel vast aan een 12 volt punt geknoopt (in mijn auto had de vorige eigenaar juist het omgekeerde gedaan: aan de massa verbonden, waardoor het ventiel nooit sloot en dus altijd de volle warmte de auto in kwam).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Leeflang » 03 aug 2011, 21:54

Het ventiel is dus blijkbaar wel goed.
Zonder spanning is hij open, warmte komt de auto in.
Met spanning is hij dicht, er komt geen warmte de auto in.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Willem » 03 aug 2011, 22:02

Tja, we komen zo wel in de goede richting.

Misschien is het volgende de boosdoener:

Bovenop het dashboard zit een klein roosterje van 2x1cm. Daaronder zit een sensor (als ik het goed heb een bimetaal). Kan dat ook de oorzaak zijn van een constante spanning op het ventiel?
Of heeft dat ding niets met de temperatuur te maken?
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Willem
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Leeflang » 03 aug 2011, 22:33

Dat is een van de twee temperatuur voelers (ik denk trouwens dat het een NTC weerstand is, maar dat doet niet ter zake) die de aansturing vertellen hoe warm het is, de andere zit ergens in het kachelhuis.
Zou best kunnen dat die de boosdoener is.

Voor andere lezers: ergens halverwege 1981 is die voeler verplaatst van het dashboard naar de binnenspiegel, daar kan de zon er niet rechtstreeks op stralen.
En bij de niet automatische airco (die met 2 draaiknoppen) zitten er 2 voelers in het kachelhuis.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Leeflang » 03 aug 2011, 23:17

Ik heb nog een schema gevonden:
kachel.jpg

Als dit overeenkomt met de situatie in jouw auto, zou het ventiel in de OFF stand altijd gesloten moeten zijn (geen warmte) en in de DEF stand altijd open (wel warmte, alleen langs het voorraam?), onafhankelijk van gevraagde en werkelijke temperatuur en onafhankelijk van de aansturingsmodule.
In de andere standen (T/V, NORM en EC) zou het ventiel altijd gesloten moeten zijn (geen warmte) als het temperatuur wieltje in de laagste stand (klik) staat en altijd open (wel warmte) in de hoogste stand (klik), onafhankelijk van de werkelijke temperatuur en onafhankelijk van de aansturingsmodule.

Als dat al niet werkt, moet je het denk ik zoeken in de bediening (kapotte schakelaars, wieltje, connector, printplaat van de bediening en/of bedrading) en niet in eerste instantie in de temperatuur voelers of de aansturing.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Exploded view van de kachelunit

Berichtdoor Douwe » 04 aug 2011, 18:23

het komt voor dat de voeler die in het dashboard zit hier hoort een slang aan te zitten zodat de ventilator er lucht uit de auto langs zuigt
dat hier de slang van vergaan is
dit kan je heel simpel oplossen door een stuk pvc buis aan te passen en in het gat van de voeler te steken en dan het andere uiteinde in de rubberen slang te steken
ik zal het duidelijk maken met fotos
helaas de fotos staan weer eens verkeert om om :D :D :D
de laatst foto met het stuk ducktape om de voeler
dat kan je pas doen wanneer je hem onder het dashboard in de voeler hebt gestoken daarna doe je een stukje ducktape voor het gat plakken en de buis vast zetten met de tape zodat die er niet meer uit kan vallen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron