Na een paar uurtjes rond snuffelen over de ontsteking heb ik toch nog een vraag..
Leeflang heeft dit ooit gepost :
In het WIS staan wel een paar dingetjes opgesomd die je kunt meten met een multimeter.
als de auto op contact staat moet de spanning op pin 15 van de bobine en ook op pin 15 van de ontstekingsmodule ca. 12 volt zijn, gemakkelijker meten is pin 5 van de ronde diagnosestekker op het spatbord
Zo niet, dan is er iets mis met de accu, de massa aansluiting van de accu en / of het motorblok of de kabelboom
tijdens het starten moet daar nog wel zo'n 10 volt van overblijven
Zo niet, dan is er iets mis met de accu, de massa aansluiting van de accu en / of het motorblok of de kabelboom
als de auto op contact staat moet de spanning tussen pinnen 15 en 1 van de bobine (pinnen 5 en 4 van de diagnosestekker) 0 volt zijn
Zo niet, dan meteen contact uitzetten (anders kan de bobine doorbranden), de ontstekingsmodule is dan kapot
als de auto op contact staat moet de spanning tussen pinnen 15 en 31 van de 4-polige stekker die op de ontstekingsmodule gaat ca. 12 volt zijn
Zo niet, dan is waarschijnlijk de massa draad gebroken (als metingen 1 en 2 wel goed waren)
de weerstand tussen pinnen 1 en 15 van de bobine moet 0,3 à 0,6 ohm zijn
Zo niet, dan is de bobine kapot
de weerstand tussen pinnen 1 en 4 (dat is die waar de kabel in zit die naar de verdeler in gaat) van de bobine moet 6 à 15 kilo ohm zijn
Zo niet, dan is de bobine kapot
Als metingen 5 en 6 wel kloppen hoeft dat overigens niet te betekenen dat de bobine heel is
de weerstand tussen het midden contact (7) en de mantel (3) van de groene kabel (zie tekening) moet 500 à 700 ohm zijn, zo niet dan meten aan de pinnen van de stroomverdeler waar die groene kabel vandaan komt (zie foto)
meten.jpg (26.66 KiB) 98 keer bekeken
Zo niet, dan is de (sensor in de) stroomverdeler, of de groene kabel kapot
de weerstand tussen het midden contact en de mantel van de groene kabel moet oneindig zijn als beide uiteinden losgekoppeld zijn
Zo niet, dan is de groene kabel kapot
de weerstand tussen één van de pinnen van de stroomverdeler waar die groene kabel vandaan komt (maakt niet uit welke van de twee) en massa moet oneindig zijn
Zo niet, dan is de (sensor in de) stroomverdeler kapot
Dit alles heb ik gedaan.. En alle waardes kloppen.
Maar ik heb nog steeds geen vonk...
Wat kan ik doen..
Mvg paulStatistieken: Geplaatst door PaulSEC — 26 mei 2013, 14:39
]]>