Je zou dit aan het niveau van de beide vloeistoffen moeten kunnen zien, m.a.w. je moet water en olie bijvullen.
Hoe loopt het blok? draait hij nog mooi rond of zit er een hik in (of meerdere) als hij stationair draait?
is de olie dikker als normaal en mogelijk iets grijsachtig als je de peilstok bekijkt, dat kan duiden op water in de olie.
Ben je in een eerder stadium kan je de waterdruppels nog zien aan de peilstok zoals Bram aangeeft.
Het is mogelijk dat er een koppakking lekt, je zou de bougies eruit kunnen draaien en kijken of je afwijkingen ziet in de verbranding onderling. Ook kun je een compressietest uitvoeren, een (veel) hogere druk kan duiden op water boven de zuiger, staat er geen water boven de zuiger meet je (meestal) een lagere druk bij de doorgeslagen pakking.
Het kan ook een inlaatspruitstuk pakking zijn die op een waterkanaal lekt en zo het water mee verbrand.
Ook dan kan er water boven de zuiger komen te staan wat je bij de compressietest terugziet en ook in het verbrandingsbeeld van de bougies. Door de gebrekkige koeling loopt de motor temp. op, evenals de olietemperatuur, de olie wordt dunner en wordt mee verbrand..... Beide is mogelijk.Statistieken: Geplaatst door RD500SEC — 25 okt 2013, 12:41
]]>