centrifugaal, deze vervroegd met de toename van het toerental, de veertjes die je noemt zorgen voor de tegenkracht om de gewichtjes die naar buiten worden geslingerd tegen te houden. Als de veertjes te slap zijn geworden zal de ontsteking te snel en te veel vervroegen.
Dit is te testen door op verschillende toerentallen, zonder het vacuümmembraan aangesloten de vervroeging te meten.
Bij welke toerentallen een bepaalde vervroeging hoort kun je in de technische gegevens van je betreffende motor vinden.
onderdruk of vacuüm, hier zorgt het membraan op de verdeler voor de vervroeging of soms ook verlating van het ontstekingstijdstip, de onderdruk in de inlaat is bepalend voor de vervroeging,
Het membraan is te testen door op de aansluiting te zuigen en met de tong de opening van het pijpje af te sluiten, blijft de tong plakken is het membraan goed. Anders is vervangen de enige oplossing.
Beide vervroegingen werken onafhankelijk van elkaar.
Overigens word niet de rotor bewogen maar de onderplaat, daar waar "vroeger" de contactpunten op zaten. Door het verdraaien van de onderplaat werden de punten eerder geopend, of later bij verlating van het tijdstip.
Nu zijn er geen puntjes meer maar een stukje elektronica die deze functie overneemt, het principe is niet veranderd.
De verdeler is meestal uit elkaar te nemen door het tandwiel onderaan te verwijderen, vaak zit deze met een borgpen aan de as vast, hierna is de as naar boven toe te verwijderen.
Of er nog veertjes leverbaar zijn weet ik niet, misschien is dat in de EPC terug te vinden.Statistieken: Geplaatst door RD500SEC — 21 maart 2014, 16:00
]]>