luchtpomp.gif
29 is die terugslagklep van jouw foto, die voorkomt dat hete uitlaatgassen terug kunnen stromen richting klep 40 en luchtpomp 25.
Onder bepaalde omstandigheden (olie warmer dan 16 graden, koelvloeistof kouder dan 42 graden en lambda sonde kouder dan 300 graden) wordt de luchtpomp ingeschakeld en klep 40 d.m.v. ventiel 43 geopend.
Dat wordt allemaal gedaan om de katalysator zijn werk beter te laten doen terwijl die nog niet echt op temperatuur is.
Voor de rest totaal overbodig.
Deze luchtinblazing staat los van de EGR.
Beiden zijn er wel om te zorgen voor minder smerige uitlaatgassen, maar werken anders en onafhankelijk van elkaar.
De luchtinblazing pompt extra lucht (het gaat om de zuurstof) in de uitlaatgassen, de EGR leidt een deel van de uitlaatgassen weer terug in het inlaatspruitstuk om ze nog een keer te laten verbranden.
De EGR heeft dan ook geen slangen (behalve dan het vacuümslangetje voor de bediening van de EGR klep), uitlaatgassen zijn te heet voor slangen.
EGR:EGR.jpgStatistieken: Geplaatst door Leeflang — 15 sep 2014, 13:58
]]>