Als er te veel stroom door het metalen plaatje loopt, brandt het plaatje kapot (soms nauwelijks zichtbaar).
Het komt ook veel voor dat de uiteinden gecorrodeerd zijn, of anderszins vuil of beschadigd, waardoor ze geen goed contact maken met de zekeringhouder.
Het beste is om de zekeringen met een multimeter of controlelampje te testen, het blote oog kan niet alle defecten constateren.
De spanning meten aan beide kanten van de zekering, op het metaal van de zekeringhouder (bij serie 2 - rechts op de foto - is dat wat lastig, dan zo laag mogelijk op het metaal van de zekering meten).
Per zekering dus twee metingen.
Sommige zekeringen hebben altijd spanning, andere alleen als de auto op contact staat, weer andere alleen als de verlichting aan is, dus auto op contact zetten en de verlichting aan.
Aan beide zijden van de zekering moet dezelfde spanning gemeten worden c.q. het lampje even fel branden (zwarte draad van de multimeter c.q. andere draad van het lampje aan massa of de min pool van de accu houden).
zekeringen.jpgStatistieken: Geplaatst door Leeflang — 22 jul 2015, 14:19
]]>