Bij juiste werking wordt het ventiel (30) via een hulpklep (43a) geopend als je rijdend het gaspedaal loslaat (wordt geconstateerd door schakelaar 3 aan het stangenstelsel 13 van het gaspedaal).
Er ontstaat daardoor een tamelijk groot "vacuüm lek" dat ervoor zorgt dat de stuwschijf in zijn ruststand komt, waardoor de benzinetoevoer wordt afgesloten.
In feite is de motor dan dus afgeslagen en draait alleen maar door omdat de wielen nog draaien, de versnellingsbak ook en dus de motor ook.
Normaliter moet het ventiel weer sluiten als het toerental (signaal komt uit de ontstekingsmodule 2) onder 1100 (of 1300 als de airco is ingeschakeld), of de snelheid onder 30 km/u (snelheidssignaal van kilometerteller 41) komt.
Het "vacuüm lek" wordt dan opgeheven, de stuwschijf wordt door de motor open gezogen, er wordt weer benzine ingespoten en de motor draait weer op eigen kracht.
Als het ventiel lek is, of de aansturing daarvan niet goed werkt, blijft het "vacuüm lek" bestaan en slaat de motor niet weer vanzelf aan.
Je kunt (tot je een ander ventiel hebt, of de aansturing gecontroleerd en hersteld hebt) de slangen van het ventiel afsluiten, dan is de Schubabschaltung buiten effect gesteld.
Je zult dan iets meer benzineverbruik hebben, maar je zou er wel weer fatsoenlijk mee moeten kunnen rijden.
schubabschaltung.gifStatistieken: Geplaatst door Leeflang — 10 mei 2018, 14:12
]]>