Drukregelaar voor het brandstofsysteem
De drukregelaar voor het brandstofsysteem houdt de druk in het brandstoftoevoersysteem constant.
In tegenstelling tot de K-Jetronic, waarbij een warmloopregelaar de stuurdruk regelt, is bij de KE-Jetronic de hydraulische tegendruk op de regelplunjer even groot als de systeemdruk. De stuurdruk moet heel precies geregeld worden, ook wanneer de opbrengst van de brandstofpomp en de hoeveelheid ingespoten brandstof sterk varieert. Een schommeling in deze druk heeft namelijk direct invioed op de luchtbrandstofverhouding.
De eerdere tekening laat een doorsnede van de drukregelaar zien: rechts de brandstoftoevoerleiding vanaf de tank (6), links de retourleiding vanaf de verdeler (1); onder is de retourleiding naar de tank (2) aangesloten. Wanneer bij het starten de brandstofpomp de druk opvoert, beweegt het membraan (8) van de drukregelaar naar boven, tegen de druk van de bovenliggende veer (9). Vervolgens volgt het verschuifbare kleplichaam (10) het membraan omdat het door de onderliggende veer (4) naar boven wordt geduwd. Na een korte slag komt het kleplichaam tegen een vaste aanslag, waarna de drukregelfunctie begint. De van de verdeler terugstromende hoeveelheid brandstof die is samengesteld uit de doorstroomhoeveelheid van de elektro-hydraulische drukregelaar en de hoeveelheid lekbrandstof langs de regelplunjer, kan samen met de regelhoeveelheid via de nu geopende verbinding naar de tank terugstromen. Als de motor wordt afgezet, wordt ook de brandstofpomp uitgeschakeld. Zakt daarna de druk in het systeem, dan komt de klepschotel (7) op de zitting en duwt het kleplichaam voor zich uit naar beneden, tegen de druk van de veer (4) in, totdat de afdichting (5) de retourleiding naar de tank afsluit. De druk in het systeem zakt snel terug tot de sluitdruk van de verstuivers, zodat deze geen brandstof meer verstuiven. Daarna stijgt de druk weer tot de waarde die door de drukegalisator wordt bepaald.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 15 jun 2018, 16:51
]]>