Dit zoek ik nog even uit en kom hierop terug.
Wat wel interessant is, als lang je wagen wil genieten, is de brandstof soort.
Let op met brandstof, het soort brandstof heeft te maken met bouwjaar, type motor en ontstekingstijdstip.
Motoren harde klepzittingen, kunnen zonder loodvervanger met octaan 98 getankt worden.
Wil je octaan 95 tanken, moet de ontsteking versteld worden van 30º naar 20º voor het bovenste dode punt, of indien aanwezig met de ingebouwde ontsteking versteller.
Dit laatste gaat wel ten koste van het verbruik!
Welke motoren hebben HARDE en welke ZACHTE klepzittingen?
De 380SE (126.032) heeft vanaf serie begin HARDE klepzittingen.
Ook 380SL (107.045) vanaf automatische versnellingsbak nummer 000021 vanaf 9/'81 heeft HARDE zittingen.
De 500SL (107.046) vanaf automatische versnellingsbak nummer 002921 vanaf 10/'81 heeft HARDE zittingen.
De 500SE/SEL/SEC vanaf automatische versnellingsbak nummer 036665 vanaf 10/'83 heeft HARDE zittingen.
(De genoemde nummers zijn de laatste 6 cijfers van de automaat.)
De rest van de types W126, hebben allemaal ZACHTE klepzittingen, tenzij er een koppen revisie heeft plaats gevonden.
De motoren met zachte klepzittingen moeten op elke 5e tankbeurt loodvervanger toegevoegd worden en de kleppen elke 25000 Km stellen.
Bij motor met hydraulische klepstoters en zachte klepzittingen, moet de basis instelling van de hydraulische klepstoters elke 45000 Km gecontroleerd worden.
Tot slot niet elke loodvervanger werkt ook daad werkelijk zo blijkt uit onderzoek.
Een goede loodvervanger is Miller Red Line , Superblend en Valvemaster.
Rob WissinghStatistieken: Geplaatst door Vlieger — 15 mei 2010, 22:46
]]>