Druktoetsen of draaiknoppen voor de airco is afhankelijk van de bestelde airco installatie, niet van het bouwjaar.
De "gewone" airco (Temperaturautomatik) heeft - net als de auto's zonder airco - draaiknoppen, de volautomatische airco (Klimatisierungsautomatik) heeft drukknoppen.
Beide konden van begin tot einde van de productie besteld worden.
Er zijn in de loop der (bouw)jaren wel diverse wijzigingen in de besturing van de airco's gekomen, maar het uiterlijk en de bediening bleven zo goed als identiek.
Eén of twee ventilatoren is wel afhankelijk van bouwjaar.
De dubbele kwam bij de limousines pas vanaf modeljaar 1990 (productiedatum september 1989 en later), bij de coupés nooit.
Zonder airco is er geen ventilator.
Afijn, je hebt blijkbaar de Temperaturautomatik van na september 1989.
Daarbij wordt de hoge ventilatorsnelheid ingeschakeld door de elektronica (aan het kachelhuis, onder/achter het handschoenenkastje), onder invloed van een temperatuursensor (B11/7 genaamd) in het waterpomphuis.
Screenshot_2021-08-03-13-50-43.png
Als je de stekker van de sensor af trekt, mag de ventilator niet meer draaien.
Stopt de ventilator bij verwijderen van de stekker, dan zal waarschijnlijk de sensor kapot zijn.
Stopt de ventilator niet, dan heeft de bedrading een kortsluiting, of de elektronica is kapot.
Je kunt de sensor controleren door de weerstand tussen de aansluitpinnen te meten.
Bij een koelvloeistof temperatuur van 20 °C hoort de weerstand tussen 5 en 8 kΩ te zijn, bij 85 °C tussen 460 en 650 Ω.
Dat de ventilator ook stopt bij verwijderen van het relais van de standkachel (die van de blauwe pijl), is zoals het hoort.
Als dat relais er uit is, krijgt de kachel/airco elektronica geen spanning meer en kan dus niets meer regelen.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 03 aug 2021, 14:46
]]>