Aanslag op het metalen uiteinde?
Dat is redelijk normaal.
Het uiteinde van de rotor maakt geen contact met de punten in de verdelerkap.
Ook hier treden vonken op net als bij de bougies, waardoor slijtage optreedt, minuscule stukjes metaal worden er door de vonken uit geslagen en branden vast op het uiteinde van de rotor en de punten in de kap.
Dat kun je prima wegkrabben of -schuren, ook eventuele groene aanslag kan weggeschuurd worden.
Hetzelfde geldt voor de punten in de verdelerkap (let op dat je de koolstofstift middenin niet verliest).
Als de slijtage te groot is geworden, moeten rotor en kap vervangen worden, het zijn slijtagedelen die geen eeuwig leven hebben.
Als het kunststof verbrand is, is sowieso alleen vervangen effectief.
Bobine Bosch 0 221 118 329, ontstekingsmodule Bosch 0 227 100 042, geen voorschakelweerstanden is allemaal goed voor een 380 van 1984.
Ook bougiekabels met 1kOhm bougiestekkers en NGK BP6ES bougies is goed.
Bij de bougiekabels zijn er merken die een goede reputatie hebben, b.v. Bosch, Beru en Janmor.
Verdelerkap en rotor kun je het best van hetzelfde merk nemen.
Niet alle fabrikanten werken met dezelfde toleranties.
Als beide van dezelfde fabrikant komen, passen ze goed bij elkaar.
Ook hier liefst een gerenommeerd merk nemen, zoals Bosch of Beru.
Korte ritten zijn overigens niet best voor de motor.
De olie komt veel later (enkele tientallen minuten) op temperatuur dan de koelvloeistof (enkele minuten).
Ook de uitlaat gaat langer mee als die goed heet wordt, zodat werkelijk alle vocht eruit verdampt is.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 25 nov 2022, 00:26
]]>