Om dit zonder ABS te kunnen doen, is voor een zeer ervaren chauffeur (coureur) al een hele opgave, en voor de gemiddelde automobilist eigenlijk een onmogelijkheid.
Het ABS is een hulpsysteem die dit wel kan benaderen, en grijpt in als dat nodig is.
Uitzonderingen zijn er ook, op grind, glad wegdek (sneeuw, ijs) of water op het wegdek zorgt het ABS niet altijd voor een kortere remweg. Bij een blokkerend wiel, op grind, zand, sneeuw vormt zich een opeenhoping van los materiaal, het wiel graaft zich zogezegd wat in, dat zorgt voor een kortere remweg als dat het ABS kan bieden.
Nadeel is dat er in die situatie niet van richting verandert kan worden, terwijl je met ABS wel kunt uitwijken.
Op ijs is zo weinig grip, dat ook het ABS weinig uit kan richten, door telkens de rem te lossen omdat het wiel blokkeert, zal de remweg aanzienlijk langer zijn, terwijl een auto zonder ABS dan met blokkerende wielen juist eerder stilstaat. Bij het ABS voertuig blijft het voordeel van het bestuurbaar blijven, ook al is dat op ijs beperkt.Statistieken: Geplaatst door RD500SEC — 13 maart 2023, 12:40
]]>