Een automatische versnellingsbak heeft verschillende sets koppelingsplaten (Duits: Kupplung) en rembanden (Duits: Bremsband, vandaar de B).
Voorbeeld van een automatische versnellingsbak:
automaat.jpg
Om het nog ingewikkelder te maken wordt K3 ook wel een een rem-koppeling (Duits: Lamellenbremse) genoemd en heet dan B3.
Iedere set koppelingsplaten en iedere remband heeft zijn eigen set zuigers (Engels: piston, Duits: Schieber).
Er zijn (Duits) Schaltschieber, Kommandoschieber, Sperrschieber, Wählschieber, Regelschieber, Verstärkerschieber, Löseschieber.
Hoe het precies werkt en wat waar precies zit ontgaat mijn kennis- (dan wel aandachts-) niveau, gelukkig heb ik dat ook nog niet nodig gehad en zijn daar gespecialiseerde bedrijven voor.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 26 jun 2017, 00:55
]]>