Een startmotor vreet enorm veel stroom, daarmee vergeleken zijn een antenne, lampjes en radio peanuts.
Als de accu in slechte staat is kan de spanning door inschakelen van de startmotor (of alleen het startrelais al) zover dalen dat die niet meer rond kan draaien, terwijl de rest het nog wel blijft doen.
Het startrelais zit overigens vast aan de startmotor.
Het kan ook zijn dat je startmotor of -relais vastzit.
Een paar tikken met (de steel) van een hamer, of een bezemsteel (daarmee kom je gemakkelijker bij de startmotor) wil dan nog wel eens helpen.
Ook kan de bedrading naar de startmotor kapot zijn, waardoor er helemaal geen spanning meer op startrelais of -motor komt.
Vlak bij de accu (net aan de andere kant van dat metalen tussenschot) zit een soort van zeer fors uitgevallen kroonsteentje.
Daarin worden enkele kabels met elkaar verbonden die voor het starten van belang zijn.
De dikste (ongeveer een centimeter dik) van de kabels daar, gaat rechtstreeks naar de zekeringenkast (om die van stroom te voorzien) en het startrelais (en er gaan ook wat dunnere kabels naar de dynamo), daar moet constant (ruim) 12 V te meten zijn (andere pool van de voltmeter aan massa, of aan de min pool van de accu).
Is dat niet het geval, dan is de kabel van startmotor naar die kroonsteen kapot, of die van accu naar startmotor, die kabel is nog een stuk dikker.
Maar dat kan eigenlijk niet, want dan zouden de radio enzovoort het ook niet meer doen.
Van de verbinding in die dikke kroonsteen met de dunnere kabels, gaat een draad naar het contactslot en een naar het startrelais (en nog wat draden naar andere delen van de auto), die krijgen pas 12 Volt tijdens het starten.
Als je daarop de voltmeter aansluit en de meter slaat niet uit als de sleutel in de start stand gedraaid wordt is mogelijk het contactslot defect (de fout kan ook nog in de bedrading naar of van het contactslot zitten).
Komt daar 12 Volt (of nog iets meer) op te staan bij het starten, dan krijgt de startmotor geen stroom.
Een ingeschakelde goede startmotor zorgt er geheid voor dat de spanning onder de 12 Volt zakt.
Dan is er dus iets mis met die dikke kabels, of met het startrelais, of met de startmotor zelf.
Zakt de spanning te ver onder de 12 Volt, dan is de accu waarschijnlijk het probleem.
Dan krijgt de startmotor wel stroom, maar niet genoeg om te kunnen draaien.
Als opladen van de accu dan niet helpt, moet die vervangen worden.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 19 mei 2011, 18:52
]]>