4 jaar geleden kocht ik 2 W126's in 1 koop. Een was zilverkleurig uit '83 en de andere donkerbruim metallic uit '80. De donkerbruine op kenteken gezet en mee gaan rijden, met de gedachte de zilvere klaar te hebben op het moment dat hij belastingtechnisch wat aantrekkelijker zou zijn. Uiteindelijk is van dat oorspronkelijke plan niet veel terecht gekomen, want die bruine staat nu dus kapot te zijn en de zilvere staat nog ongeveer hetzelfde als vier jaar geleden.
De bruine 280SE had net (4 maanden geleden) een ruilblok gehad, omdat het vorige blok na veel km's op LPG ver op het einde van z'n latijn was. Echter met het ruilblok ging het niet veel beter, want na ongeveer 2dkm draaiden er een aantal drijfstanglagers kapot. Vervelend, maar niks aan te doen. Toen besloten om deze lagers te laten vervangen en daad bij woord gevoegd. Echter na de inrijdperiode (ook weer 2dkm) kwam plotseling een drijfstang dwars door de motorwand naar buiten. Einde verhaal!
Of toch niet? Zonder ooit het idee gehad te hebben m'n trouwe W126 zo maar aan de kant te zetten, moet ik toegeven dat de moed me erg diep in de schoenen is gezonken. Verschillende opties overwogen (kleine zuinige auto/blok revisie/weer andere 280 motor enz.) Na links en rechts wat info te hebben ingewonnen blonk toch het idee van een 8 cilinder wel in mijn ogen.
Vervolgens een 500SE uit '83 gekocht, 1e eigenaar met 187dkm. Blok klinkt erg overtuigend en draait erg lekker. Na aankoop 400km mee gereden en wat een verschil met m'n vertrouwde 6 cilinder! Omdat er ontzettend veel werk zit in de bruine carrosserie (afgelopen jaar volledig gespoten en wielkastranden vervangen) maar ook in de ophanging (nieuwe bilstein dempers rondom maar ook nieuwe remmen) en omdat het interieur (bruin leder) er nog uitziet als 25 jaar geleden heb ik besloten de 8 pitter in deze carrosserie te gaan leggen.
Ik kan me voorstellend dat sommige mensen hier zo hun bedenkingen bij hebben, maar die bruine is nu toch echt mijn auto en daar wil ik niet zo maar afstand van doen.Statistieken: Geplaatst door Pascal — 22 okt 2010, 07:37
]]>