Na eens met een conventionele gasinstallatie te hebben geëxperimenteerd met aan de hand de mooie plaatjes en uitleg van Machiel heb ik eens gekeken ‘waarom’ aan de desbetreffende schroeven op de verdamper en luchtslang moet worden gedraaid en wat de functie van die schroeven is.
Het LPG leveringsgedeelte bestaat uit:
Verdamper
Mengstuk
Tussenslang met stelschroef
omvl-lpg-verdamper-lpgonderdelenshop1.jpg
LPGVapouriser.jpg
De verdamper heeft 2 stelschroeven;
De grote 10mm schroef is verantwoordelijk voor de afstelling van de hoeveelheid gas ten opzichte van het vacuüm aan het mengstuk.
De kleine 8mm schroef is verantwoordelijk voor de mengselafstelling stationairloop (niet stationair toerental).
mijo-gas-air-mixer.jpg
Het mengstuk/venturi is verantwoordelijk voor het aanzuigen van het gas uit de verdamper.
Het mengstuk is een venturi. Door de vernauwing versneld de aangezogen lucht en ontstaat aan de gasaansluiting een vacuüm.
Hoe sneller de aangezogen lucht door de venturi gezogen wordt, hoe hoger het vacuüm aan de gasaansluiting.
powersteller.JPG
Power stelschroef, deze zit in de slang tussen de verdamper en het mengstuk.
De Powerstelschroef is verantwoordelijk voor juiste mengsel onder hogere belasting.
Van dit soort conventionele systemen is de venturi/mengstuk een compromis.
Kleine doorlaat geeft een goede werking bij lage belasting maar een luchtrestrictie bij hoge belasting en daardoor vermogens verlies.
Een grote doorlaat geeft een goede werking bij hoge belasting maar een slechte venturi-werking bij lage belasting.
Het is dus zaak een goed compromis te vinden!
Fabrikanten van mengstukken hebben voor legio carburateurs en gasklephuizen goed passende mengstukken gemaakt die zo goed mogelijk bij de desbetreffende motor passen.
Doordat het mengstuk een compromis is, zijn er compensatie-inrichtingen aangebracht aan de verdamper en in de verbindingsslang.
Bij stationair toerental onbelast; gasklep bijna gesloten, is er nu heel weinig luchtstroming door het mengstuk en derhalve ook weinig vacuüm op het membraam van de verdamper.
Ter compensatie van het te arme mengsel wordt buitenom het membraan via de kleine 8mm stelschroef op de verdamper gas bijgemengd.
Deze stelschroef is niet om het stationaire toerental in te stellen, dit dient met de gasklep te gebeuren!
Dus hiermee stelt men het stationair CO af.
Bij deelbelasting; gasklep is deels open, er is nu een gemiddelde luchtstroming door het mengstuk, het membraan van de verdamper beweegt afhankelijk van het vacuüm en voegt een hoeveelheid gas toe afhankelijk van de luchtstroming door het mengstuk.
Met de 10mm stelschroef stelt men het CO op deellast af.
Bij vollast is er een grote luchtstroming door het mengstuk, het vacuüm op de verdamper neemt onevenredig toe en er komt nu teveel gas uit de verdamper.
Met de Powerstelschroef stelt men het CO onder vollast af.
Deze 3 stelmogelijkheden overlappen elkaar en beïnvloeden elkaar.
1flowdiagram.JPG
Het geleverde gas moet zoveel mogelijk in een verhouding van 15.5 delen lucht en 1 deel gas staan .
De gasflow is evenredig aan het vacuüm op de verdamper.
De verdamper in een garage op vollast afstellen gaat veelal voor de vuist weg of men moet kunnen afstellen met bijvoorbeeld een rollenbank.
Een mogelijkheid is een standalone breedband lambdasonde in de uitlaat te plaatsen en het mengsel te loggen tijdens de proefrit.
Innovate Wideband DB LC1.jpgStatistieken: Geplaatst door Wasibi — 21 feb 2013, 06:35
]]>