2014-11-01 13.12.20.jpg
het lijkt dan dat deze ontsteld is
gelukkig is het veel eenvoudiger
het gaat om een scharnier wat heel stijf is en dus eigenlijk gewoonweg gangbaar gemaakt moet worden
laat je dit te lang door gaan is het gevolg lak beschadiging of zelfs een afgesleten of gebroken vergrendelinghaak.
in de nog ergere gevallen breekt het vast zittende asje los van zijn montage plaat met alle gevolgen van dien.
dus een noodzaak om dit goed soepel te maken lijkt mij hier wel aanwezig
stap 1: zet motorkap recht over eind.
dit doe je door de borg lipjes op de scharnieren naar buiten te trekken en dan de motor kap omhoog te doen .
je hebt wel een tweede paar handen nodig
borg lipje.jpg
stap 2: demonteer de kabel van de ruiten sproeier verwarming
ruitensproeier verwarming.jpg
stap 3: demonteer de ruiten sproeier slang .
ik haal hem van de pomp op de tank gezien ik dan op een goed toegankelijke plaats maar 1 tule kan afbreken
en gezien je de pomp van de ruiten sproeier makkelijker kan vervangen
2014-11-01 13.16.06.jpg
even de slang netjes weg werken
2014-11-01 13.16.20.jpg
stap 4: klikjes van de scharnier pennen verwijderen
borg klipje.jpg
stap 5:daarna met twee man de motorkap vast pakken(wel even een plaats voor bereiden waar je de motorkap kan neer zetten let op de lak aan het uiteinde van de motorkap het zijn punten dus zeer kwetsbaar) een derde persoon haalt de scharnier pennen eruit met een hamer en drevel.
stap 6: nu kan je voelen waar het scharnier zwaar gaat je kan nu heel simpel de scharnieren soepel maken door ze in te spuiten op en rond de scharnier gewrichten met WD40 en ze veel vuldig heel en weer te bewegen net zolang tot ze weer soepel zijn
waarom dan die motorkap eraf halen .
om de volgende reden je kan zonder het gewicht van de motorkap werken en de scharnieren 1 voor 1 heel simpel de hele slag laten maken die hij anders nooit maakt.
hier door heb je in een mum van tijd het scharnier weer goed gangbaar.
wil het niet goed lukken om het scharnier soepel te krijgen .
dan wil het wel eens helpen door een gaatje te boren door de op getromde kop van het asje
2012-08-20-221.jpg
door net binnen de rand van de kop te boren kom je op hoogte van het asje terecht als je hier nog wat bij langs boort maak je ruimte om een smeermiddel zoals WD40 dieper in het gewricht te laten komen .
hierdoor zal hij sneller weer soepel zijn .
montage motor kap omgekeerde manier van de demontage maar dat spreekt wel voor zich lijkt mij
veel succes met deze reparatie Statistieken: Geplaatst door Douwe — 02 nov 2014, 12:50
]]>