Wat gebeurd er nu precies en waarom?
De meesten zijn wel op de hoogte hoe een 4 takt motor zo ongeveer werkt en dat het bougievonkje op het juiste moment het mengsel moet ontsteken.
Maar wat is nu het juiste moment?
Dit hangt van de motor af; vorm en grote van verbrandingsruimte, compressie verhouding, soort brandstof, octaan gehalte, en ook nog van het toerental en belasting.
Waarom vervroeging?
Vervroeging is nodig omdat na de vonk er tijd nodig is voor verbranding en als gevolg daarvan druktoename van het mengsel. Je wilt dat de drukpiek van de explosie na het bovenste dode punt (BDP) valt. Hoe hoger het toerental hoe vroeger je moet gaan op met de drukpiek na BDP uit te komen.
Dit wordt geregeld door mechanische vervroeging.
Nu is het probleem dat de snelheid van verbranding varieert met de cilinder vulling (verbranding vertraagt), dit wil zeggen op kwartgas of loslaten gaspedaal is er additioneel vervroeging nodig boven op de mechanische vervroeging.
Dit wordt geregeld door de vacuüm vervroeging.
Deze acties worden geregeld door de verdeler, deze is afgestemd op de desbetreffende motor.
De vacuüm doos of dozen van de verdeler zijn op veel verschillende manieren aangesloten.
Een methode is op het gasklephuis. de gaatjes van de aansluiting zitten net boven de gasklep.
Als de gasklep gesloten is dan is er geen vacuüm vervroeging en geen mechanische vervroeging. De voorinstelling van de verdeler is dan meestal -10°
Zodra de gasklep open gaat ligt het gaatje onder de gasklep en komt er vacuüm op de leiding.
Een andere methode is direct op het spruitstuk, de voorinstelling van de verdeler is dan 0° of meer zodat de vervroeging stationair weer rond de -10° zit.
Als je plank gas geeft dan valt het vacuüm weg en loopt alleen de mechanische vervroeging mee.
Er zijn legio verschillende methodes voor de vacuumvervroeging op de W126, zoals dubbele vacuumdoos, sturing door electrische en temperatuur klepjes etc.
Het is dus zaak dit voor jouw auto goed uit te zoeken.
Wat gebeurt er als het mis gaat, en waarom?
Als de vervroeging TE VROEG komt te staan, bijvoorbeeld door verkeerde voorinstelling of een terugslagklep tussen de vacuumdoos en de spruitstuk aansluiting of mechanisch defect krijg je detonatie.
Detonatie (pingelen) is het (een) gevolg van de drukpiek voor BDP, door de toenemende druk neemt de temeratuur toe terwijl de zuiger nog op weg naar boven is. Hierdoor onsteekt een deel van het mengsel spontaan en op meerdere plaatsen. Dit gaat met zo een geweld dat stukjes uit de verbrandingskamer worden geslagen. En de zuiger is het zachtste materiaal!
Dus die gaat eraan!
Dit fenomeen kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde compressie verhouding (te ver gevlakte kop) drukvulling of bij hoog kompressie motoren een verkeerde brandstof (95 of 98) in combinatie met een te vroege onsteking.
Als de vervroeging TE LAAT staat en het mengsel verbrand in de arbeids slag, de drukpiek loopt dan achter de zuiger aan. Gevolg is dat er minder druk wordt opgebouwd op de zuiger dus er een lager rendement is (hoger verbruik). Vervelend is dat de energie van de brandstof wel vrij komt alleen nu gedeeltelijk afgenomen wordt aan de krukas. De rest verdwijnt via de uitlaat, die dus roodgloeiend wordt. Met de uitlaat ook de uitlaatklep. die dus verbrand.
Tot slot, waarom kan je met LPG vroeger met je onsteking?
1: LPG heeft een hoog octaan gehalte >100 (minder gevaar voor detonatie) en 2: LPG brand trager.
Je rendement zal iets toenemen dus het verbruik gaat omlaag.
Dus bezint eer ge begint om aan de onsteking te rommelen en neem de moeite het uit te zoeken wat voor jouw auto uitgelegd is!Onsteking0001.jpg
Grafiek niet op schaal!
Verhaaltje is een verzameling van wat er op het internet staat en mijn eigen geexperimenteer
Dus correcties en aanvulling zijn welkom!
Cheers!Statistieken: Geplaatst door Wasibi — 08 nov 2010, 23:50
]]>