Hallo iedereen,
Een mini projectje voor de V8-en onder ons die op LPG rijden is het 's winters wel fijn als ze gewoon ook op LPG kunnen starten en rijden zonder dat de verdamper bevriest.
Het probleem ligt hier in de slechte koelvloeistofcirculatie naar de verdamper omdat deze paralell staat aan de kachelradiator en de kachel een eigen electrisch pompje heeft welke de warme koelvloeistof weg trekt bij de verdamper.
Mijn oplossing is dus een extra pompje uit (in dit geval een VW VR6) te plaatsen.
Hierbij is het van belang om de stroomrichting van de vloeistof gelijk te maken aan de stroomrichting van de pomp.
Als je 1 slang naar de verdamper doorknipt en beide uiteinden in een teiltje bover je motor houdt (handig als je iemand hebt die even helpt) dan heel even starten en je ziet uit welke slang de koelvloeistof komt.
LET OP: dat je motor niet op bedrijfstemp is i.v.m. blaren en ellende.
De pomp sluit je simpel aan op het ventiel boven op je verdamper. (let wel op + en -)
Op deze manier gaat hij pas draaien als de verdamper begint te werken.
ik ben nog van plan om een temperatuur schakelaar (clikson) op de verdamper te zetten die bij 50ºC de pomp weer af schakelt.
Bovenstaande werkt bij mij perfect, ook al staat de auto een hele nacht in de kou, gewoon starten en wegrijden op LPG.Statistieken: Geplaatst door Sterrewacht — 20 nov 2010, 22:07
]]>