De sleutels zijn redelijk robuust, maar hebben 1 groot nadeel: de microschakelaars willen soms na jaren indrukken wel eens afbreken. Mercedes-Benz vraagt een godsvermogen voor een nieuwe sleutel, met een hoop administratieve rompslomp als bonus. Gepeperde rekeningen gegarandeerd.
Vandaag was ik aan de beurt met de C220 CDI (W203) uit 2002. Auto kon wel van het slot af, maar niet meer op slot. Starten was geen probleem. Batterij dus in orde, rammelen met de sleutel en jawel, er kletterde iets aan de binnenkant: de losse schakelaar.
De sleutel uit elkaar gepeuterd als volgt:
-Batterijvak openen en slede met batterij verwijderen.
-Wit kunststof bevestiginsrandje van het printplaatje wippen (met een horlogemakersschroevendraaiertje).
-Dat witte randje houdt het printplaatje op zijn plek, als het randje weg is (heel of niet), kan met een pincet of iets vergelijkbaars (ik heb een chiptrekker gebruikt) het printplaatje uit de houder worden geschoven.
-De resten van de pootje aan de schakelaar plat gebogen zodat er een iets groter oppervlak ontstaat (nog maar 1 vierkante mm, maar toch).
-Met de soldeerbout voorzichtig het op de soldeerpunten aanwezige soldeer iets laten uitvloeien.
-Schakelaar op zijn plek gezet en met een kleine schroevendraaier op zijn plaats gehouden.
-Contacten even aangetikt met de soldeerbout (voorzichtig, andere onderdelen ontwijken).
Boeltje weer in elkaar gezet en meteen getest: Succes. De deuren sluiten weer als vanouds.
Kosten: 0 Euro
Tijd: 15 Minuten
Daar word je blij van Statistieken: Geplaatst door Vlim — 17 apr 2011, 17:20
]]>