Wanneer de voorwielen recht staan en je kunt, gewoon met de wielen op de grond en de motor uit, het stuur (zonder te gaan sjorren) meer dan 25 mm verdraaien, dan is er te veel speling in de stuurinrichting.
speling1.jpg
Die speling kan verschillende oorzaken hebben.
In de stuurinrichting zitten een heleboel stangen en kogelgewrichten die allemaal aan slijtage onderhevig zijn.
Anders afstellen van het stuurhuis zal het probleem niet verhelpen als het probleem in die stangen en gewrichten zit.
Begin dus met het opsporen van de oorzaak.
Onderstaand filmpje van Kent Bergsma kan daarbij tot hulp zijn.
Gewrichten met speling en gescheurde rubbers (APK afkeur) dienen vervangen te worden.
Voor de spoorstangen geldt dat je net zo goed de hele spoorstang kunt vervangen als de koppen daarvan te reviseren, dat kost nauwelijks meer geld maar is wel veel gemakkelijker.
Ook voor de bovenste wieldraagarm geldt dat geheel vervangen niets duurder maar wel veel gemakkelijker is dan reviseren.
Vertalingen van wat Engelse termen:
upper / lower control arm = bovenste / onderste wieldraagarm
sway bar = torsiestang
ball joint = fuseekogel
(brake) control rod = reactiestang
idler arm = hulp pitmanarm / hulpstuurarm / hulpstuurhuis
tie rod = spoorstang
steering shock absorber = stuurdemper
De speling kan ook in de (voor)wiellagers zitten, controleer die dus ook.
Controleer tenslotte ook nog de (rubber) koppelingen tussen stuurstang en stuurhuis en halverwege de stuurstang (onder het dashboard) op slijtage, barsten, scheuren en breuken.
speling2.jpgspeling3.jpg
Als alle lagers, stangen en kogels vrij van overmatige speling zijn, zou het probleem in het stuurhuis kunnen zitten.
Belangrijk is dat de wielen (en het stuur dus ook) voor het afstellen in de rechtuit stand staan!
Zeker bij auto's met een V8 motor is het stuurhuis slecht te zien en slecht bereikbaar.
Ze hebben er zelfs speciaal gereedschap voor gemaakt om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Het kan echter ook wel zonder dat speciale gereedschap.
Met een 6 mm inbusbit en een handvol knietjes en verlengstukken uit een 3/8" doppenset is de stelbout van bovenaf bereikbaar.
Op de volgende foto van , waar de motor verwijderd is, is prima te zien waar het stuurhuis zich bevindt.
speling4.jpg
Om de stelbout zit een borgmoer, die moet eerst losgedraaid worden, met een steek- of ringsleutel.
Dat gaat het gemakkelijkst van onder de auto.
Nu je weet waar hij zit kun je hem vast wel op de tast vinden.
Doe het bij voorkeur wel met koude motor, anders zou je je vingers of armen wel eens kunnen branden.
speling5.jpg
Als de borgmoer los is kan de stelschroef uitgedraaid worden (linksom) om het stuurhuis strakker te stellen.
Op onderstaande afbeelding is te zien dat de tanden op de as (2) waar de pitman arm aan zit enigszins taps toelopen.
Door uitdraaien van de stelschroef (47) komt die as omhoog en daardoor strakker tegen de trommel (5).
speling6.jpg
Draai niet te veel in een keer, doe steeds niet meer dan een kwartslag en controleer dan of de speling voldoende weg is.
Als je het stuurhuis te strak afstelt zal het vastlopen!
Kan de inbusbout niet verder uitgedraaid worden en is de speling nog steeds niet weg, dan zal het stuurhuis gereviseerd of vervangen moeten worden.
Voor revisie is een tweetal reparatie setjes te koop, de ene set (A 107 460 00 37) bestaat uit de as waar de pitman arm aan zit en bijbehorende trommel, de andere set (A 126 460 00 61) bevat alle pakkingen en ringen.
Bij het los- en weer vastdraaien van de borgmoer is de kans groot dat de inbusschroef mee wil draaien.
Houd die dus tegen, zeker bij het vastdraaien, maar liefst ook bij het losdraaien, anders weet je de uitgangspositie niet.
Als het tegenhouden bij het vastdraaien van de borgmoer niet lukt, draai de inbusschroef dan een kwartslag verder los, bij het vastdraaien van de borgmoer zal hij ongeveer een kwartslag meedraaien zodat het weer goed komt, maar tegenhouden verdient de voorkeur.
Wil je de stelschroef niet op gevoel, maar met meetapparatuur instellen, dan wordt het ingewikkelder.
De (linker) spoorstang en (middelste) stuurstang losmaken en dan met een installatie op het stuur en bijbehorende momentsleutel het stuur een paar keer langzaam helemaal heen en weer draaien en het daarvoor benodigde moment aflezen op de momentsleutel.
speling7.jpg
De stelschroef zo verdraaien dat over het grootste stuk van het draaibereik van het stuur, het benodigde moment 60 Ncm is (dat is dus 0,6 Nm) en in het midden van het stuurbereik (rondom de rechtuit stand) 40 tot 60 Ncm méér, in totaal dus 100 tot 120 Ncm (= 1 à 1,2 Nm).
Als het stuur een airbag heeft, moet het benodigde moment nog 10 Ncm meer zijn.
Een gloednieuw stuurhuis zal af fabriek ingesteld zijn op een nog iets groter moment (110 tot 160 Ncm omstreeks de rechtuit stand).
speling8.jpg
Tenslotte de borgmoer weer vastdraaien en de stangen weer bevestigen.
Met dank aan de auteurs in de volgende onderwerpen:
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=11&t=35
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=11&t=792
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=11&t=2643
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=13&t=2650
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=11&t=3010
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=11&t=3023
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=11&t=3349
http://www.w126club.nl/viewtopic.php?f=13&t=6352Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 26 okt 2011, 00:06
]]>