In den beginne werd de stand gasklep gesloten (stationair) herkend via een vacuüm aansluiting aan de gasklep en het potje aan het spatbord, het potje is een schakelaar die bediend wordt door het vacuüm.
Later (1983) werd dat vervangen door een schakelaar direct aan de gasklep.
Bij auto's met katalysator is dat een 3-polige schakelaar, met een ronde stekker zoals op een van bovenstaande foto's te zien is, bij auto's zonder katalysator een rechthoekige 2-polige stekker.
Met de gasklep gesloten zou de schakelaar ook gesloten moeten zijn.
Je kunt het controleren door de weerstand te meten, 0 ohm stationair, oneindig niet stationair.
Je kunt de stationair stand simuleren door de bussen van de stekker waar de (vacuüm- of gasklep-) schakelaar op aangesloten wordt met elkaar te verbinden.
De zwart/rode draad daarvan moet 12 volt hebben als de auto op contact staat.
Een elektronisch gestuurde gasklep is er bij ASR.
De gasklep wordt dan bediend door een stelmotor (zoals ook voor de cruise control) en niet rechtstreeks door het gaspedaal.
De stand van het gaspedaal wordt dan met een 5-polige sensor bepaald.
Ik denk niet dat dat hier van toepassing is.Statistieken: Geplaatst door Leeflang — 11 maart 2014, 15:08
]]>