Haal het relais op plek M er uit en probeer het nog eens, klikt het nog steeds, dan moet dat het relais op plek I zijn.
En verder:
Schroef de plastic kap van het hydrauliek blok eraf (1 torx schroef).
Onder de kap tref je 2 relais aan, waarschijnlijk een in zwart plastic en een in blank aluminium (allebei zwart plastic kan ook).
Trek die er allebei uit, het ene relais heeft 4 (metalen) pinnen, die schakelt de pomp, het andere heeft er 5 of 6, die schakelt de ventielen voor de remmen.
Meet in het hydrauliek blok de (gelijk)spanning tussen het gat voor pin 4 (of 86) van het ene relais en massa, met de auto op contact moet dat (meer dan) 12 volt zijn.
Idem dito voor het andere relais.
Is er geen spanning, dan is waarschijnlijk het relais op plek I niet goed.
Schakel het contact weer uit.
Meet dan de spanning tussen het gat voor pin 2 (of 87) voor het relais met 4 pinnen en massa, dat moet (meer dan) 12 volt zijn.
Meet de spanning tussen de gaten voor pinnen 1 (of 87 of 30A) en 2 (of 87a) voor het relais met 5 of 6 pinnen, ook dat moet (meer dan) 12 volt zijn, de rode / plus draad van de meter aan 1, de zwarte / min draad aan 2.
De relais kun je ook testen.
Bij het relais met 4 pinnen:
Meet de weerstand tussen pinnen 3 (85) en 4 (86), die moet (geschat) in de buurt van 50 ohm zijn, in ieder geval niet 0 en ook niet oneindig.
Meet ook de weerstand tussen pinnen 1 (30) en 2 (87), die moet oneindig zijn.
Sluit dan 12 volt aan tussen pinnen 3 (85) en 4 (86), de plus aan 4, de min / nul aan pin 3, het relais moet dan klikken, en meet weer de weerstand tussen pinnen 1 (30) en 2 (87), die moet nu (nagenoeg) 0 ohm zijn.
Bij het relais met 5 of 6 pinnen (geldt ook voor het relais op plek I):
Meet de weerstand tussen pinnen 4 (86) en 5 (85), die moet (geschat) in de buurt van 50 ohm zijn, in ieder geval niet 0 en ook niet oneindig.
Meet ook de weerstand tussen pinnen 1 (87/30A) en 3 (30), die moet oneindig zijn.
Meet ook de weerstand tussen pinnen 2 (87a) en 3 (30), die moet (nagenoeg) 0 ohm zijn.
Sluit dan 12 volt aan tussen pinnen 4 (86) en 5 (85), de plus aan 4, de min / nul aan pin 5, het relais moet dan klikken, en meet weer de weerstand tussen pinnen 1 (87/30A) en 3 (30), die moet nu (nagenoeg) 0 ohm zijn en die tussen pinnen 2 (87a) en 3 (30), die moet nu oneindig zijn.
Geheugensteuntje bij nummering van de pinnen bij Mercedes relais (en andere modules):
Aan de kant van de plastic pin (in het rode cirkeltje) zitten pinnen 1 en 2 en verder worden ze doorgenummerd (ontbrekende pinnen worden wel gewoon doorgenummerd, dus ook als er geen pin 3 is, telt die plek wel als nummer 3), de oneven nummers links, de even nummers rechts als je er zo naar kijkt:
relais.jpgStatistieken: Geplaatst door Leeflang — 29 jul 2023, 16:06
]]>