Verschillen in de toegangsregimes
De milieuzones in Europa hebben niet allemaal betrekking op dezelfde soorten voertuigen. De bestuurder van een personenauto hoeft in de meeste EU-lidstaten niet meteen rechtsomkeert te maken bij het zien van een bord ‘milieuzone’. Alleen in Duitsland en Italië vallen ook personenauto’s onder het milieuzoneregime. In Duitsland moeten alle auto’s – binnenlandse en buitenlandse, vracht- en personenauto’s – een sticker op de voorruit hebben die aangeeft in welke emissieklasse het voertuig valt. Voertuigen met Euroklasse 1 (diesel) en pre Euro 1 zonder katalysator (benzine) zijn het meest vervuilend en krijgen geen sticker, deze mogen dus geen Umweltzone binnenrijden. Vanaf januari 2010 mogen voertuigen met een rode sticker (Euroklasse 2) geen Duitse milieuzone meer binnenrijden. Berlijn en Hannover lopen al op de troepen vooruit, omdat daar vanaf dat moment alleen auto’s met een groene sticker (Euro 4 voor diesel en Euro 1 en beter voor benzine) welkom zijn. De meeste Duitse steden zullen later dit jaar of in 2011 tot die aanscherping komen.
Waar de Duitse milieuzones nog relatief transparant en helder zijn, bieden Italiaanse milieuzones een grote variatie aan regionale en lokale uitzonderingen. In de regel zijn voertuigen met een buitenlands kenteken uitgezonderd. Een stad als Perugia vergeet ook de binnenlandse toerist niet, zolang zij een papieren hotelboeking kunnen laten zien en ze de route volgen van of naar hun hotel. Voor een aantal grote Italiaanse steden, zoals Milaan, dien je als bezoeker een ecopass aanschaffen. Het tarief hangt af van de vervuilingsgraad van je voertuig. De regio Piemonte is dan weer een ware lappendeken van verschillen en uitzonderingen, zowel op het niveau van de verschillende provincies in Piemonte als per stad. Zo wordt in Turijn een uitzondering gemaakt voor oudere bestuurders.Statistieken: Geplaatst door Vlieger — 31 jul 2010, 16:22
]]>