W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:44

hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor reteiPloP » 03 feb 2011, 17:25

Ik heb het forum afgezocht en zag al wat bruikbare tips. Ik wil namelijk bij het overschakelen naar LPG mijn benzinepomp uitschakelen. Ik zou toch graag de kenners willen vragen welke kabel ik straks moet doorknippen.
Ik heb begrepen dat er in de zekeringkast een kabel loopt die ik moet onderbreken met een
relais. Het zou een zwart rode zijn klopt dat? Nu zijn er meerdere dus waar zit hij precies.
Hoe en waar moet ik hem onderbreken. :unsure: Ik heb wel een cdrom maar ken slecht Duits en word er dus niet heel veel wijzer van.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.


Gr. Pieter
Avatar gebruiker
reteiPloP
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 aug 2010, 22:08
Woonplaats: Ridderkerk
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Leeflang » 03 feb 2011, 22:34

Volgens mij wordt in mijn auto de benzinepomp niet (rechtstreeks) uitgeschakeld.
Er zit bij mij een AEB377 relais onder de motorkap dat speciaal bestemd is voor het uitschakelen van de KE-jetronic.
AEB377.gif
Bovenstaande schakeling dient te worden gemonteerd op motoren met KE-jetronic inspuiting, welke een drukschakelaar op het benzine verdeelhuis hebben.
De schakeling zorgt voor uitschakeling van de benzine-toevoer en voorkomt een te grote ontstekingsverstelling of het onstabiel stationair lopen, door het wegvallen van de benzine-druk in het KE-jetronic verdeelhuis, tijdens het lopen op LPG.
Het omschakelen tussen LPG en benzine gebeurt bij mij met een AEB-725 schakelaar
De schakelaar is voor montage op injectie voertuigen met electronische verdamper/drukregelaar en kan geprogrammeerd worden voor overschakelen tijdens acellereren of decelereren. Tevens kan het type tankzender geprogrammeerd worden (AEB, 0-4700 Ohm, 0-90 Ohm, Reserve) Electronisch kan het overschakeltoerental ingesteld worden.
AEB725.gif
Het ingebouwde veiligheidsrelais zorgt ervoor dat de uitgangsspanning wegvalt na een motorstop.

Neus anders even in de documentatie op de website van Vogels autogas systemen: (http://www.vogelsautogas.nl/portaal/?id=2) daar staat veel Nederlandse documentatie.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor reteiPloP » 03 feb 2011, 23:18

Hartstikke bedankt voor je reactie.
Ik ga is kijken wat ik hier mee kan. Ik begrijp in iedergeval dat ik dan een apart kastje moet kopen dat de injectie/drukregelaar bediend. Waar zit die drukregelaar op de spinnenkop?

Gr. Pieter
Avatar gebruiker
reteiPloP
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 aug 2010, 22:08
Woonplaats: Ridderkerk
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Leeflang » 04 feb 2011, 00:00

Of je zo'n kastje moet hebben weet ik niet, ik weet alleen dat het er bij mij in zit.
Maar ik heb ook een schakelaar waar je alleen maar op hoeft te drukken om over te schakelen van LPG op benzine of omgekeerd, dus geen 2 of 3 standen schakelaar die ik bij anderen wel gezien heb.

Hier is een heel duidelijk :mrgreen: plaatje van de drukregelunit (Y1) denk ik
y1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor reteiPloP » 04 feb 2011, 23:05

Mooie afbeelding :) Nee bedankt man, alleen is dit voor een type 2 blok. Wand ik zag hem bij mij niet zitten!
Avatar gebruiker
reteiPloP
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 aug 2010, 22:08
Woonplaats: Ridderkerk
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Leeflang » 05 feb 2011, 13:05

Ik heb geen idee of serie 1 zo'n drukregelaar heeft.

Voor bouwjaren t/m 1982 heb ik helaas geen schema's, ik weet dus niet of onderstaande ook voor jou geldt.
In de bijlage staan de schema's voor de brandstof voorziening van bouwjaren 1983 t/m 1985.
De tweede pagina is het meest interessant, rechtsonder staat de brandstofpomp en daarboven het brandstofrelais (zit in de zekeringenkast).

Je zou de spanning van het relais kunnen halen (pin 9, rood/zwarte draad), maar meestal is het geen goed idee om van elektronica de voedingsspanning af te halen en toch ingangssignalen aan te blijven bieden (in dit geval de RPM input en crank input).

Je zou ook de draad van de RPM input (pin 10, groen/gele draden) kunnen onderbreken, er staat in het schema dat de schakelaar van het brandstofrelais wordt geopend zodra er meer dan 1 seconde geen RPM input meer is. Alle andere circuits zullen wel het RPM signaal moeten blijven ontvangen, wel even goed opletten hoe de draden dan aangesloten moeten worden.

Ook één van de draden van de brandstofpomp (zwart/rood/witte of bruine draad) zelf zou onderbroken kunnen worden, dan blijft de "warm-up enrichment compensator" wel spanning krijgen. Ik weet niet of dat de bedoeling is.

En lest best kan de rode draad aan pin 8 met een relais onderbroken worden als je op LPG wilt rijden. Het brandstofrelais blijft dan gewoon zijn werk doen, maar als die de schakelaar tussen pinnen 7 en 8 sluit om de brandstofpomp van spanning te voorzien, zal de pomp toch geen spanning krijgen omdat pin 8 dan van de spanning losgekoppeld is. Ook de "warm-up enrichment compensator" krijgt dan geen spanning meer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Douwe » 06 feb 2011, 12:02

ben zelf bezig om LPG in te bouwen en ook ik heb heel simpel de zekeringkast even los geschroeft
dan zoek je onder het brandstof pomp relais naar een dikke kabel met de kleur zwart grijs rood gearceerd
dit is de kabel die van je brandstof pomp relais naar je pomp loopt
en hier plaats je het relais tussen(advies LPG inbouwer met heel veel jaren ervaringdus ik twijfel erniet aan)
en nu je dan toch je zekering kast open hebt
kun je gelijk een aftakking onder in deze kast op een gestuurde aansluiting maken voor je LPG zekering
(gestuurde aansluiting kontact aan stoom op contact ,contact uit stoom van contact)
let wel dat je het voor de bestaande zekering doet
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor reteiPloP » 06 feb 2011, 23:06

Ik wil jullie even laten weten dat het me gelukt is en ook op deze wijze jullie bedanken voor de reacties. Ik het advies opgevolgd en heb de rode draad , nummer 8 van het benzine relais, onderbroken door middel van een apart relais dat word bediend door het gasrelais. Als ik de schakelaar omzet in de neutrale stand dan stopt de motor er direct mee. Ik heb vandaag ook direct gas getankt en hij loopt super. Ik heb de instalatie geheel zelfstandig ingebouwd (OMVL). Behalve het elektrische gedeelte (de rode draad) ging het vrij gemakkelijk. Nu nog laten keuren natuurlijk. Trouwens het overschalen van gas naar benzine of andersom gaat perfect. Een kleine schok en hij loopt weer verder.

Mocht er intresse zijn wil ik best een foto maken op welke wijze ik de instalatie heb gemonteerd. Ik was in totaal zo'n 700 euro kwijt en heb er voor gekozen om de gasslangen aan de zijkant van mijn luchtfilter naar binnen te laten lopen. Op deze manier heb je geen rare knieken en rechte hoeken in de slangen. Ik begrijp dat niet iedeen het even mooi vind maar dat zie je toch niet als ik voorbij kom.

Gr. Pieter
Avatar gebruiker
reteiPloP
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 aug 2010, 22:08
Woonplaats: Ridderkerk
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Leeflang » 06 feb 2011, 23:54

reteiplop schreef:Ik wil jullie even laten weten dat het me gelukt is ...
Top, gefeliciteerd.
reteiplop schreef:Mocht er intresse zijn wil ik best een foto maken op welke wijze ik de instalatie heb gemonteerd.
Dat is altijd interessant, ik ben dol op plaatjes.
reteiplop schreef:... heb er voor gekozen om de gasslangen aan de zijkant van mijn luchtfilter naar binnen te laten lopen. Op deze manier heb je geen rare knieken en rechte hoeken in de slangen. Ik begrijp dat niet iedeen het even mooi vind maar dat zie je toch niet als ik voorbij kom.
Die zitten bij mij ook dwars door de wand van het luchtfilter en door het luchtfilter zelf heen. Minder mooi om te zien, maar het werkt er niet minder om. En het gaat wel met minder knikken c.q. haakse bochten.

Wel even goed (laten) afstellen, back-fires lijken een reële mogelijkheid.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Douwe » 07 feb 2011, 21:13

tja helaas moet ik ook beamen dat mijn slangen ook door het filter heen gaan
was de weg van de mindte weerstand
maar zou ik het weer moeten doen zal ik het anders doen en hier een voorbeeld aan nemen
ik heb namelijk mijn verdamper aan de rechterkant gemonteerd omdat hier de meeste ruimte was
maar voor de water slangen is via rechts minder ruimte
en ook voor de gas slangen kan je beter niet op rechts gaan
dus wat ik heb geleerd is alles op links als het om gas inbouw gaat

de foto laat zien hoe het beter kan
en zo ik het in het vervolg zou maken :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor reteiPloP » 07 feb 2011, 22:20

Jongens ik geef jullie helemaal gelijk dat het van ondervandaan een stuk mooier oogt. Misschien dat ik dat ook ooit nog eens probeer. Ik vind het wel belangrijk om er zo
weinig mogelijk haakse bochten in te hebben. Ik probeer foto's van me project bij te voegen maar dat lukt me niet echt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
reteiPloP
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 aug 2010, 22:08
Woonplaats: Ridderkerk
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor DrJos » 24 feb 2011, 11:02

douwe schreef:tja helaas moet ik ook beamen dat mijn slangen ook door het filter heen gaan
was de weg van de mindte weerstand
maar zou ik het weer moeten doen zal ik het anders doen en hier een voorbeeld aan nemen
ik heb namelijk mijn verdamper aan de rechterkant gemonteerd omdat hier de meeste ruimte was
maar voor de water slangen is via rechts minder ruimte
en ook voor de gas slangen kan je beter niet op rechts gaan
dus wat ik heb geleerd is alles op links als het om gas inbouw gaat

de foto laat zien hoe het beter kan
en zo ik het in het vervolg zou maken :D



Ziet er inderdaad heel goed uit, beter en mooier dan die slangen door de luchtfilter wat ik zonde vind. Zijn er gas boeren die hem ook zo inbouwen zoals op de foto?
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Ad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor reteiPloP » 24 feb 2011, 12:52

Ik weet niet of er bedrijven zijn, die het op de mooie manier wegwerken.
Ooit ga ik het ook nog eens proberen. Maar eerst maar eens rijden. Hij rijd super trouwens en is afgelopen maandag goedgekeurd bij de RDW. Ik moest nog wel een keer terug omdat ik het certificaat van de tank niet had uitgeprint en meegenomen. Ik heb op deze manier wel een hoop geld uitgespaard. Ik kocht een compleet OMVL set bij gms voor ongeveer 700 euro en ik heb het in een aantal dagen gemonteerd, geen haast natuurlijk.

Starten doet hij goed en loopt heel netjes. Ik heb ook gekeken wat hij doet als ik op de rijksweg de kickdown intrap. Dan red hij het net niet. Ik denk toch dat hij dan net te kort komt. Misschien nog iets rijker afstellen, maar aan de andere kant als ik hem op ze staart wil trappen dan schakel ik gewoon even over naar benzine. Denk dat dat ook beter is.
Avatar gebruiker
reteiPloP
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 aug 2010, 22:08
Woonplaats: Ridderkerk
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor DrJos » 24 feb 2011, 13:49

Vanmorgen even LPG laten afstellen, stond 7% te rijk. Klopt ook, want hij zuipte als een cameel water.
Aleeen een probleem (had ik vorige maand al) hij loopt niet meer op benzine. de pomp relais in het zekeringen kastje klikt bij aanzetten contact maar pomp draait niet.
Even op de brandstofpomp zelf 12v gezet en hij draait. Zit er ergens een wisselschakeling of nog een relais tussen die de brandstof pomp schakelt bij overschakelen van gas naar benzine. Neem aan van wel anders blijft de pomp continue doordraaien op LPG.
Zou hier de fout en oplossing kunnen zitten?

grt Ad
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Ad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Douwe » 24 feb 2011, 19:46

als het goed zou zijn is de kabel die naar je pomp loopt onderbroken
en is hier een relais tussen geplaatst
zoek het relais en controleer of je hier wel spanning krijgt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor DrJos » 17 maart 2011, 18:44

Zo weer een paar weken verder. Gisteren het relais gecontroleerd en miss. een los contact want nu schakelt de pomp wel in. Alleen hij loopt nog niet op benzine, start wel 2 SEC. daarna slaat hij af. Overschakelen op de snelweg op Benz geeft een probleem. Wil niet op benzine lopen.
Zal denk eens ergens onder de kap een bezineslang los halen om te kijken of er wel druk op staat. En ook gelijk de brandstof filter vervangen is ook nooit verkeerd.

Waar kan ik dat het beste doen om te controleren of er benzine gepompt wordt?

380SE

Ad
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Ad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Leeflang » 18 maart 2011, 14:25

In het schema staat dat de schakelaar van het brandstofrelais wordt geopend zodra er meer dan 1 seconde geen RPM input (pin 10 / TO, groen/gele draad) meer is.
Misschien is die aansluiting niet jofel?
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor DrJos » 18 maart 2011, 19:41

douwe schreef:tja helaas moet ik ook beamen dat mijn slangen ook door het filter heen gaan
was de weg van de mindte weerstand
maar zou ik het weer moeten doen zal ik het anders doen en hier een voorbeeld aan nemen
ik heb namelijk mijn verdamper aan de rechterkant gemonteerd omdat hier de meeste ruimte was
maar voor de water slangen is via rechts minder ruimte
en ook voor de gas slangen kan je beter niet op rechts gaan
dus wat ik heb geleerd is alles op links als het om gas inbouw gaat

de foto laat zien hoe het beter kan
en zo ik het in het vervolg zou maken :D



Hee Douwe,
Je machine kamer ziet er uit om door en ringetje te halen! Goed voorbeeld.
Zo wil ik mijn 420SEL die april vrijkomt ook zo schoon hebben.

Ad
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Ad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: hulp bij het onderbreken van benzinepomp dmv relais

Berichtdoor Douwe » 18 maart 2011, 20:15

helaas was het maar waar dat die van mij er zo uit zag
helaas is dat niet zo maar heb ik een foto gevonden van hoe ik het graag zou willen dat het was
en hoe je het alle mooiste de slangen van het gas in je lucht filter kan weg werken
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast