W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:28

Ineens hoog toeren. (opgelost)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Heftrucker » 16 jan 2011, 15:53

Is dit de gevraagde slang?
Dan staat in de bijlage het onderdeelnummer.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Jimmy-T » 17 jan 2011, 00:10

beste heftrucker.

als ik het niet verkeert heb is het nr 242 dat is de slang die ook inverbinding staat met de stappen ventiel/motor zoals guus-t zij..
de slang nr 263 is die naast/tegen de kleppendeksel ligt.
klop toch als ik me niet vergis?

als ik gelijk heb moet ik nr 242 en beide carter ontluchting slang nr hebben.
zou u mij a u b aan de bestel nrs kunnen helpen ;)


leeflang mijn ABS lampje werkt gewoon even als me parkeer rem lampje.
dus 1 de conector zit los/stuk
2 een draadbreuk
of 3 instrumenten paneel is stuk.

nou dat kan nooit zo moeilijk zijn om te vinden.
wat mag een instrumenten paneel kosten ???
want zie soms prijzen van 100plus.

nou mensen vriendelijk bedankt al weer.
zie weer een beetje het zonnetje schijnen. :D
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Leeflang » 17 jan 2011, 03:32

De plus van het parkeerremlampje zit samen met de plus van de brandstof-, koelwater- en oliedrukmeters op dezelfde pin van de connector (pin 12 van C151 links bovenin onderstaand schema).
Als dat lampje het wel doet, zit de connector dus aangesloten en is de zekering heel.
Als de snelheidsmeter, toerenteller en dashboard verlichting het ook doen, lijkt ook de massa aansluiting van het instrumentenpaneel in orde te zijn (andere connector, maar al die meters zitten wel aan dezelfde pin 3 van C152 in het schema).
Het lijkt me stug dat drie sensoren die niets met elkaar te maken hebben en op heel verschillende plekken in de auto zitten tegelijk kapot zijn gegaan.
Misschien is een koperbaantje op de printplaat van de tellers doorgebrand.
Dat kan lastig te vinden zijn, vooral omdat slecht te zien is hoe die koperbanen lopen.
Met een multimeter en het schema moet je een eind kunnen komen.
ip.gif

Voor complete instrumenten panelen worden inderdaad hoge prijzen gevraagd.
Soms wordt ook alleen de linker cluster aangeboden voor een lagere prijs.
Maar hopelijk kun je vinden en eenvoudig repareren wat er aan mankeert.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Heftrucker » 17 jan 2011, 17:47

jimmy-t schreef:beste heftrucker.

als ik het niet verkeert heb is het nr 242 dat is de slang die ook inverbinding staat met de stappen ventiel/motor zoals guus-t zij..
de slang nr 263 is die naast/tegen de kleppendeksel ligt.
klop toch als ik me niet vergis?

als ik gelijk heb moet ik nr 242 en beide carter ontluchting slang nr hebben.
zou u mij a u b aan de bestel nrs kunnen helpen ;)


Jimmy,

Als ik naar een 380SEC kijk dan is 242 "not valid for this model".
Je kan eens kijken op de slang zelf of daar geen nummer opstaat ( laat die dan eens weten, dan zoek ik hem op om te kijken op welk plaatje hij wel staat ).

Als ik het goed heb kun je die slangen gewoon bij de lokale dealer halen.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Jimmy-T » 18 jan 2011, 00:13

beste leeflang
ik heb de oorzaak gevonden dat de tellers het niet meer doen :( :S
er is inderdaad een koperbaan verbrand van de print. :pinch:
ja dan wil het niet echt werken he.
dus die oorzaak is gevonden.
vraag me alleen af hoe het zomaar kan dat die is doorgebrand?

nu ga ik dus op zoek na een nette teller bak die ook nog te betalen is.
heeft misschien iemand wat liggen?????
neem hem graag van je over. ;)

heftrucker ik zal morgen is op de slang kijken of er een nr op staat.
dat is het beste om mis verstanden uit te sluiten.
vast bedankt voor de moeite.

grt jan amsterdam
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Leeflang » 18 jan 2011, 02:20

Ik zou proberen hem te repareren door een draad tussen de eindpunten van het doorgebrande spoor te solderen.
En proberen te achterhalen waarom die doorgebrand is, anders heb je mogelijk meteen hetzelfde probleem weer.

Er staat een linker meter unit te koop (geen veiling) op ebay Duitsland voor €45 plus (waarschijnlijk) €11,20 verzendkosten
http://cgi.ebay.de/0045402547-Tank-Temp ... 0617972523
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Jimmy-T » 23 jan 2011, 16:25

nou mensen ben eergister op de sloop geweest om een andere teller bak te halen en nog andere kleinigheid.

toen bij thuis komst teller bak aangesloten en ...... hij doet het niet. :S
dus dat was ff balen.
en aan gezien me ABS en parkeer lampjes wel branden is de zekering heel.
dus moet er ergens een los contacten of iets dergelijks.

maar dit topic ging over me stationair die te hoog was dus daar zal ik ff over verder gaan.

ik ben al 2 dagen niet met de auto bezig geweest en ging net ff kijken hoe en wat.
draai het contact om en baalde dus dat de tellers het nog niet deden en de toeren rond de 1500 lagen.
met dat ik naar motor luister en sta te kijken zakt in eens de toeren spontaan naar zeer aangenaam zoals voor heen.
ik ga in de auto kijken en de tellers werken weer.
met dat ik een kleine 100 meter rij en stop vallen me tellers ineens weer uit en stijgt de toeren in eens bij stil staan.

ik dacht eerst dat dit niets met elkaar te maken kon hebben maar heeft het dus duidelijk wel.

heeft er iemand een idee van hoe en wat????
ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

vriendelijke groet jan amsterdam
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Douwe » 23 jan 2011, 23:01

het lijkt op een slecht contact van een stekker of soldering
of een zekering met slechte contacten
al kan ik even de link van het toerental van de motor en het wel of niet werken van de toeren teller niet met elkaar inverband brengen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Jimmy-T » 24 jan 2011, 15:13

ik zelf snap de link ook niet helemaal tussen de toeren van de motor en niet werken van de meters.
maar was blij dat ik achter het stuur zat dat de meters weg vielen de motor hogere toeren ging draaien.

iemand een idee.???

grt jan Amsterdam.
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Jimmy-T » 24 jan 2011, 19:39

heb onder tussen vandaag alles aan de praat gekregen. :D

teller bak heb ik fatsoenlijk werkend gekregen.
heb de stekker contacten 1 voor 1door gemeten en kreeg toch signaal op sommige contacten.
oorzaak:
de stekker ingangen waren lam/teruimen geworden en maakte geen contact met de tellerbak :pinch: .
heb de ingangen iets vernauwt van de ronden stekker,de contacten op de bak voorzichtig iets
ovaal geknepen en alles in de teller bak werkt weer. :)

maar met dat ik bezig ben en ik in het dashboard schijn met een zaklamp zie ik een dun wit zwart draadje achter in liggen waar van de mantel beschadigt was en de kern bloot lag tegen het chassis.
heb gemeten met contact uit stand dus 12.nog wat V op.
maar als de deur dicht was niet en deur open wel.
was de oorzaak dat de accu leeg liep in een kwartiertje als de deur dus open stond.
oorzaak dus op gelost.
weet iemand wat het zwart witte draadje is wat in het dash bord ligt??

en de hogere toeren toen het dashbord het deed zakte meteen van 1500 naar 1000 toeren.
vreemd ik weet het maar gebeurde toch.
toen heb ik de stekker van de stappen motor er af gehaald en steeg die naar 2000+ toeren.
heb de stekker meerdere malen er op en er af gehaald na paar keer herhalen ging die netjes weer 700 toeren draaien.
hoe het kan???
denk dat de stappen motor toch niet helemaal oke was en ff een zetje nodig had.
of weet iemand een andere oorzaak???

maaaaaar ik kan weer lachen :D :laugh: en voelt heerlijk als alles weer werkt ;) .

grt jan amsterdam
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Douwe » 24 jan 2011, 20:21

hartstikke fijn jan dat alles weer werkt
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Jimmy-T » 24 jan 2011, 20:29

echt wel. :D

voel me ook weer stukken beter :whistle: .
werd er gewoon down en chagrijnig van.

sterf gewoon stuk van je af als er ook wat aan je wagen afsterft he.
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren.

Berichtdoor Douwe » 24 jan 2011, 20:39

jimmy-t schreef:echt wel. :D

voel me ook weer stukken beter :whistle: .
werd er gewoon down en chagrijnig van.

sterf gewoon stuk van je af als er ook wat aan je wagen afsterft he.



ja dat kan je in deze tijd er even niet bij hebben
sorry was het vergeten in andere bericht geving maar
van harte met de geboorte :D al is het al even geleden
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Ineens hoog toeren. (opgelost)

Berichtdoor Vlieger » 24 jan 2011, 23:01

Jan, dat beschadigde draadje kan van de cruis controle zijn.
Heeft je wagen die er op zitten en werk(te) die niet?

De stappen motor er af halen en met remmen-reiniger inwendig schoon spuiten.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Ineens hoog toeren. (opgelost)

Berichtdoor Jimmy-T » 24 jan 2011, 23:43

vlieger klopt ik heb er een cruise controle op zitten maar die werkt inderdaad niet nee.

heb jij de op lossing om hem werkend te krijgen?
dat zou heel mooi zijn. :D

maar wat je zij over de stappen motor schoon maken met remmen reiniger heb ik al gedaan.
kwam een berg zwart uit.
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren. (opgelost)

Berichtdoor Leeflang » 25 jan 2011, 00:07

Gefeliciteerd, fijn dat het weer werkt!

jimmy-t schreef:...
heb gemeten met contact uit stand dus 12.nog wat V op.
maar als de deur dicht was niet en deur open wel.
was de oorzaak dat de accu leeg liep in een kwartiertje als de deur dus open stond.
oorzaak dus op gelost.
weet iemand wat het zwart witte draadje is wat in het dash bord ligt??
...
Als het op de deur reageert zal het toch niet de cruise-control zijn?
Ik denk dan eerder aan instapverlichting, alarm installatie, of gordelaangevers.
Ik zie in de schema's van die systemen zo gauw geen zwart/witte draad, wel een zwart/grijze die van het alarm naar de linker achterlamp en parkeerverlichting gaat.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Ineens hoog toeren. (opgelost)

Berichtdoor Jimmy-T » 25 jan 2011, 00:32

het zou kunnen dat het een zwart grijzen is.
ik zal morgen nog is goed kijken naar de kleur.

zal ook meteen ff kijken in de km teller of het contact van de cruise control nog vast zit in de print misschien kan die wel een nieuw soldering gebruiken.
wie weet.

wil de cc nu ook wel werkt hebben als ik dan toch bezig ben. :whistle:
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Ineens hoog toeren. (opgelost)

Berichtdoor Vlieger » 25 jan 2011, 01:23

Als je cruise control niet werkt, dan zal dat dit draadje achter in de teller gestoken moet worden.
Ongeveer midden achter je snelheidsmeter zie je een buisje met daatin een stekker. Steek de draad daar op.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: Ineens hoog toeren. (opgelost)

Berichtdoor Jimmy-T » 25 jan 2011, 09:55

de draad die bij mij een beschadigde mantel had heeft niets van doen met het stekker contact wat achter in de snelheid meter moet.
de beschadigde draad is ook iets dunner dan die van de cruise c

denk zoals leeflang al aan gaf dat het gaat om een alarm draad of van de gordel aangever.
de draad liep ook van uiterst links naar rechts achter de radio langs.
dus denk zelf ook niet dat het met de cc te maken heeft.
ook niet omdat bij dichte deur geen spanning op stond en geopend wel.

heb zelf het idee dat de cc het niet doet door een kaduke ecu of de cruise control motor is defect.
kan iemand mij misschien de waardes vertellen zodat ik die kan door meten.

grt jan amsterdam
Avatar gebruiker
Jimmy-T
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 19 maart 2010, 20:19
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron