W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 20 okt 2021, 00:08

K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor dirkarts » 10 jul 2021, 11:53

Hallo
wie kan mij helpen aan de K1 en K2 piston van de automatische versnellingsbak.
Bij de lokale MB Dealer kom ik er niet uit.

Betreft:
MERCEDES-BENZ W126
Type 280SE
Bouwjaar 23-03-1981
kenteken 54-NS-VX
code: ABE NR B555
chassisnummer: WDB 12602212029951

En welke olie is het meest geschikt voor deze automatische versnellingsbak?
Bedankt,
met vriendelijke groet Dirk Arts
dirkarts
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 aug 2017, 20:45
Woonplaats: castenray
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Re: K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor BenzHans2 » 10 jul 2021, 16:23

K1 piston is A1262704477
K2 weet ik zo niet, maar die komt naar voren als ze k1 intikken.
ATF D2 moet erin.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor Leeflang » 10 jul 2021, 19:15

Er is een WIS document "AF27.51-U-6100A Soft and delayed up shifts at partial load", waarin staat dat 1262704477 in K1 gebruikt kan worden als de bedoelde klacht optreedt bij schakelen van de 2e naar de 3e versnelling en dat dezelfde 1262704477 in K2 gebruikt kan worden als de klacht optreedt bij schakelen van de 3e naar de 4e versnelling.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6670
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor BenzHans2 » 10 jul 2021, 21:21

Ik weet dat er 2 verschillende K2 pistons zijn, maar die wijken erg veel af tov K1.
Die is echt anders volgens mij
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor Leeflang » 11 jul 2021, 01:41

Dat klopt, die hebben twee veren, maar Mercedes meldt dus dat die veren ook vervangen kunnen worden door het pakket 1262704477, of (bij M116 motoren) door die van de normale K1.
Dat is alleen de bedoeling als de bak te zacht en vertraagd overschakelt van 3 naar 4 (bij de K1 eigenlijk ook alleen bij te zacht en vertraagd schakelen van 2 naar 3).
Door het verenpakket in te bouwen zal de bewuste overschakeling harder worden en sneller verlopen.
Vergelijk het met in een handgeschakelde auto de koppeling langzaam op laten komen, of juist een stuk sneller.

1262704477 is overigens alleen een verenpakket, drie veren met een 2-delig asje maar zonder de eigenlijke zuiger (of "piston" in het Engels).
Als de (gekleurde plastic) zuiger kapot is, dan heb je aan alleen dat verenpakket nog niks, dan heb je (ook) de "normale" piston nodig.
Gelukkig gaan die zuigers bijna nooit kapot, ze hebben weinig te lijden.
De veren daarentegen kunnen op den duur slapper worden, waardoor het schakelgedrag anders wordt.

De normale K1 piston heeft nummer 1262700335 en heeft een groene zuiger.
Voor de normale K2 piston zijn er dus 2 verschillende, 1262700435 met een lichtblauwe (turquoise) zuiger of 1262700535 met een donkerblauwe.
Welke van de twee bij welke modellen / bouwjaren is toegepast weet ik niet.
Voor je een nieuwe koopt zul je dus eerst de versnellingsbak open moeten halen om na te kijken welke er in zit.

En voor de volledigheid ook nog de B1 piston (van de 1e naar de 2e versnelling), daarvoor zijn er ook 2 mogelijkheden, 1262700035 met een zwarte zuiger of 1262700235 met een gele.
Ook hier heb ik geen idee waarvan afhankelijk is, welke van de twee toegepast is.

Al die 126270xx35 setjes bestaan uit een verenpakket plus zuiger.
De normale K1 en K2 setjes zijn ook een stuk prijziger dan het verenpakket 1262704477, ca. 40 euro i.p.v. minder dan 10.


Overigens is er ook een Amerikaanse firma, "Superior Transmission Parts", die setjes met een stuk of 10-15 losse veren (in verschillende kleuren om ze beter van elkaar te kunnen onderscheiden) aanbiedt, waarmee je wat meer mogelijkheden hebt om het schakelgedrag aan je wensen aan te passen.
Die setjes heten "Superior K722A-G" voor benzinemodellen en "Superior K722A-D" voor de diesels.
Het wordt daarmee wel experimenteren door veren te wisselen en steeds olie uit de bak laten lopen en weer erin, tot het is zoals je wilt.
Ook prijzig trouwens, op eBay vraagt men 50 tot 80 euro voor zo'n setje, plus verzendkosten, plus inklaringskosten, plus BTW.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6670
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor BenzHans2 » 11 jul 2021, 10:58

Das weer duidelijk, leeflang.
Heb in de jaren wel geleerd dat als je de K1 vervangt ook de vacuummodulator moet testen op vacuĆ¼m.
Ik vervang deze meestal, want bij hard schakelen is deze modulator meestal lek.
Nieuwe erop ( ongeveer 100 euro) en daarna modultordruk afstellen op de druk die bij dit baknr in het manual staat.
Voor de V8 motoren is dat meestal tussen de 3.8 en 4 bar
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4198
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: K1 en K2 Piston automatische versnellingsbak W126

Berichtdoor dirkarts » 12 jul 2021, 14:49

Bedankt allen voor de informatie.
Hier kan ik mee vooruit.
Groetjes Dirk
dirkarts
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 aug 2017, 20:45
Woonplaats: castenray
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten