W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 09:18

kachel doet vreemd.... (opgelost)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Douwe » 20 feb 2011, 11:04

als je dan toch het intrieur op de kop hebt
trek dan ook eens het dashboard los en bekijk je kachel element aan de buiten kant
mogelijk dat deze geen mogelijkheid meer heeft om lucht door te laten en zodoende geen warmte genoeg meer afgeeft
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Ronaldus » 12 jul 2011, 20:54

douwe, waar zit die unit?

Want ik heb mijn kachelunit gedemonteerd, maar zie geen haarscheurtjes. Wel heb ik de kachel aangesloten en alle standen geprobeert maar er komt geen lucht uit de middelste roosters. Zit er ergens een klepbediening die dit regelt?
Onderstaand enkele foto's van mijn unit:
Zoals (slecht) te zien is, is het kunststof omhulsel in 1 stuk, dus niet te demonteren zoals terug in het topic vermeld staat.
Kachelunit 2.jpg


De complete printplaat:
printplaat 1.jpg


En het dubieuze deel:
printplaat 2.jpg


Maar wat mij vooralsnog bevreemd, is dat er totaal geen lucht uit de middelste roosters komt. (En ja, ze staan open ;-))

Op mijn unit (printplaat)staat het nummer 24.70.0035.01.
Kan iemand hier iets mee?

Dank en een groet,

Ronaldus
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Ronaldus
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 22 apr 2009, 16:46
Woonplaats: De Oude Kerspel
Roepnaam: Ronald
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Leeflang » 12 jul 2011, 21:16

De openingen worden ook nog bediend door vacuüm kleppen.
Die kleppen worden weer aangestuurd met vacuüm schakelaars.
De klep kan geblokkeerd of lek zijn, de vacuüm schakelaar kan defect zijn, een van de vacuüm leidingen kan los liggen of lek zijn, een van de draden tussen bedieningseenheid en vacuüm schakelaar kan kapot zijn of los liggen en de bedieningseenheid zelf kan defect zijn.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Douwe » 13 jul 2011, 17:21

heel veel mogelijkheden worden al vermeld meer als dit kan ik je in theorie niet vertellen
dan komt het op praktijk werk aan en zoeken wat het probleem of meerdere problemen zijn
zou je graag een kant en klaar oplossent antwoord geven
maar helaas ook ik weet gelukkig niet alles
als ik d ehelft weet ben ik al blij :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Ronaldus » 13 jul 2011, 19:52

Nogmaals dank voor de reacties.

Ik heb via ebay een gereviseerde clima-unit besteld. Mocht die het verschil niet maken, zal ik verder gaan zoeken.

Ook op ebay een reparatiehandboek cd rom besteld. Zelf zoeken Scheelt al gauw vele euri aan arbeidsloon....

To be continued, of te wel:
Wird fortgesetzt.
Avatar gebruiker
Ronaldus
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 22 apr 2009, 16:46
Woonplaats: De Oude Kerspel
Roepnaam: Ronald
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Douwe » 13 jul 2011, 20:01

tja als je in d ebuurt woonde dan kwam ik je helpen
maar ben er nog niet uit waar je nu precies woont :D :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Bloodnose » 13 jul 2011, 20:03

Huh, Huh,

Als ik de auto start (koude motor dus) dan hoor ik regelmatig een getik en geklik in de verwarmingsunit, aslof er een palletje/knopje heen en weer springt. Na een paar minuten (opwarming?) stop het getik. Nu lees ik dat er haarscheurtjes in de soldering kunnen zitten en dit klinkt verdacht naar wat ik mogelijk ervaar.

Mijn vraag is dus:

Even deze solderingen opnieuw laten vloeien


Hoe en waar kun je dat laten doen?

Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Ronaldus » 13 jul 2011, 21:05

Dat getik komt mij niet onbekend voor.

Waarschijnlijk het soldeerwerk maar ik heb niets kunnen ontdekken.

Vandaar mijn besluit om een gereviseerde te bestellen en te kijken of het aan de unit ligt of aan iets anders.

@Bloodnose, als je de banen bekijkt op de printplaat, en dan met name daar bij de soldeerpuntjes, kan je hele fijne haarscheurtjes zien, is dat het geval kan je opnieuw solderen over de haarscheurtjes heen.
Avatar gebruiker
Ronaldus
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 22 apr 2009, 16:46
Woonplaats: De Oude Kerspel
Roepnaam: Ronald
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Douwe » 14 jul 2011, 16:43

willem die solderingen even laten vloeien is het probleem niet het in en uitbouwen deste meer
als je nu in je proviel aan zou geven waar je woon dan kan iemand uit jou buurt je hulp aanbieden
nu is het voor ons onbekent waar jij je hulp zoekt :D
het is jammer dat er zoveel mensen zich wat wantrouwig opstellen en niet hun woon plaats of woon omgeving bekent durven maken
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Mercedes500 » 05 aug 2011, 20:45

hoi, ik heb alles ff door gelezen maar de solderingen door laten vloeien heb bij mij geen zin! ik heb ook een type 2 regel kast voor climatronic! heb alles wel uit elkaar gehaald en de solderingen bekeken maar ik kon er niks aan ondekken! valt me wel op dat de elektro banen van de print op sommige plekken er gerimpeld uit zien! zag ik ook op de foto hierboven! ik heb namelijk het probleem dat m'n airco niet inschakeld! heeft iemand enig iedee??? en eventueel een regelunit liggen?? zie foto's

Gr. harmen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Mercedes500
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 28 sep 2010, 21:44
Woonplaats: Genemuiden
Roepnaam: Harmen
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 300D
Suzuki Samurai


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor ElGriffo » 05 aug 2011, 20:51

Harmen, die foto's ............ is voor mij niet veel op te zien of mijn ogen kunnen
niet meer foccussen.

Het mooiste zou zijn dat je even zo'n regelunit uit wisseld,wellicht heeft de hobbyhut
of hopke er een liggen voor een mooi bedrag of om te proberen.

grt
ElGriffo
 


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Mercedes500 » 05 aug 2011, 21:32

Hoi, ben al bij Hans geweest maar die had niks liggen! Voor mij is van lente nieuwleusen dichtbij! Moet ik daar maar Es ff langs!
Gr.. Harmen
Avatar gebruiker
Mercedes500
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 28 sep 2010, 21:44
Woonplaats: Genemuiden
Roepnaam: Harmen
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 300D
Suzuki Samurai


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Leeflang » 06 aug 2011, 00:44

Over die gerimpelde sporen zou ik me niet al te veel zorgen maken, dat is hoogstwaarschijnlijk alleen maar de beschermende lak die eroverheen zit.

Op het schema staat
Compressor is activated 10 seconds after the engine has reached a speed of 600 RPM.
Compressor is deactivated when the engine coolant temperature reaches 110 °C (230 °F).
At approxiomately 103 °C (217 °F), the compressor is activated again.
Oftewel, hij doet het alleen als de motor al een tijdje snel genoeg draait, en niet te heet is.

En ook
A/C compressor cut-out microswitch, closed with wide open throttle
Oftewel, bij plankgas geven gaat de compressor uit.

En
Refrigerant low pressure switch, closes above 2.6 bar (38 psi) opens below 2.0 bar (29 psi)
Bij onvoldoende druk in het systeem doet hij het dus ook niet.

Het kan zijn dat een (of meerdere) van de sensoren (druk, temperatuur, stand gaspedaal, toerental) niet goed is en het systeem vertelt dat een toestand bereikt is terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet het geval is, on andersom.
Die signalen komen allemaal tezamen in de A/C compressor control unit (die zit naast het overspanningsrelais, onder de motorkap dus, dicht bij de zekeringenkast) ook die kan kapot zijn en verzuimen de compressor in te schakelen.
De (koppeling van de) compressor kan natuurlijk ook kapot zijn.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Mercedes500 » 06 aug 2011, 07:11

de druk in mijn systeem is wel oke! heb hem zelf afgeperst en gevuld :D , mijn koppeling is ook niet kapot! als ik er rechtstreeks voeding op zet slaat de pomp wel aan! en word de airco ijskoud! alleen draait de airco vin dan ook niet dus loopt de druk in het airco systeem te hoog op! ik heb dus ook geen voeding op m'n airco vin! het reails wat de airco pomp in schakeld heb ik bij hans ook al gewisseld :D ,is toch het relais wat naast de motor computer zit! (staat klima 8 cil op) dat hielp ook niets! was alleen m,en vraag nog welk relais de airco vin aanstuurt! kon hem op het klimaschema van het werplaats hand boek niet vinden!

Gr. harmen
Avatar gebruiker
Mercedes500
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 28 sep 2010, 21:44
Woonplaats: Genemuiden
Roepnaam: Harmen
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 300D
Suzuki Samurai


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Leeflang » 06 aug 2011, 13:00

Zou het deze zijn?
fan.gif
K9 is relais C, K10 is relais D.
De 'preresistor' zit onder het remvloeistof reservoir.

Zodra de airco druk boven 20 bar komt moet de fan gaan draaien en als de motor temperatuur boven 105 °C komt moet hij een tandje bij zetten.
Een kapotte zekering (1 en/of 5), relais (D), drukschakelaar of voorschakelweerstand kunnen roet in het eten gooien voor de lage snelheid.
Een kapotte zekering (1 en/of 5), relais (C) of temperatuurschakelaar voor de hoge snelheid.
Achterhalen welk component de boosdoener is lijkt me redelijk eenvoudig door de sensors, relais (pennen 1 c.q. 87 en 3 c.q. 30) en voorschakelweerstand stuk voor stuk kort te sluiten met een draad en kijken of de fan dan gaat draaien.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Niels » 06 aug 2011, 13:51

Ik had ook problemen met mijn climate control, bij mij deed de blower het niet meer en hij blies alleen maar warme lucht. Zekeringen en monoventiel waren goed. Op Ebay.com een unit gekocht en nu werkt alles weer.

Groet,

Niels
Niels
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 20 aug 2010, 23:12
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor ElGriffo » 06 aug 2011, 15:42

Zelfde probleem laatst in de werkplaats gehad en was het ook
De regelunit (581) als je de unit vast pakt en buigt Kan het wel eens gaan werken
ElGriffo
 


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Mercedes500 » 06 aug 2011, 19:56

hey jongens super voor het meedenken! maar het schema is van een diesel en ik heb wel een 300D ingebouwd maar het airco systeem is nog van de 500SE :D weet niet of dat uit maak! toen ik de Benz kreeg zat de airco vin vast / liep zwaar!!! misschien dat daar door het relais stuk is gegaan? de zekeringen zijn allemaal heel!
en hoe kan ik zien welk relais er van de airco zijn? waar zir k9 en k10? wordt niet op mijn kaartje weergegeven wat in de zekeringen kast zit!
Avatar gebruiker
Mercedes500
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 28 sep 2010, 21:44
Woonplaats: Genemuiden
Roepnaam: Harmen
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 300D
Suzuki Samurai


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Leeflang » 06 aug 2011, 20:48

Voor een 500SE is het hetzelfde.
In viewtopic.php?f=25&t=4116 staat wat waar zit in de zekeringkasten.
Relais K9 wordt daar C genoemd en relais K10 is D.
In een type 1 zekeringenkast zijn het B en C.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: kachel doet vreemd....

Berichtdoor Mercedes500 » 06 aug 2011, 22:18

super! ik print hem wel ff uit! ga er maandag mee verder en laat het je wel weten oke?
ben nog wet de trekhaak bezig dus die eerst ff afbouwen en daarna verder met de airco!
Avatar gebruiker
Mercedes500
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 28 sep 2010, 21:44
Woonplaats: Genemuiden
Roepnaam: Harmen
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 300D
Suzuki Samurai

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten