W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:42

kachelventilator probleem "OPGELOST"

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

kachelventilator probleem "OPGELOST"

Berichtdoor Gerrie » 04 sep 2010, 15:33

Hallo Heren,
Zodra ik mijn ventilator in de hoogste/snelle stand zet, of als ik de ontwaseming aan schakel
klapt de zekering.
De ventilator heeft geen problemen als ik de klimaatregeling in automaat zet.

Ook heb ik een zwaardere zekering geprobeert, hier blijft de vent gewoon op draaien, deze zekering weer verwijdert omdat ik het niet vertrouw.

wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe is dit eventueel op te lossen.

groeten
Gerrie
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 19 sep 2010, 00:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 05 sep 2010, 17:17

Welke zekering springt er precies?
De verwarming zit bij meerdere zekeringen ( zowiezo 10 en 11 ) die allebei weer andere onderdelen beveiligen.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 05 sep 2010, 22:28

Hallo Frans,
Het betreft zekering 10 dit is een 8 ampere, als ik hem vervang met een 16 ampere zekering blijft alles netjes werken, alleen weet ik niet of de bedrading hier tegen kan.



groeten
gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 06 sep 2010, 07:16

Als bij jouw ook zekering C ( bovenste rij, meest rechtse als ik het goed heb ) gebruikt word dan moet er inderdaad 8 A in.
Is zekering C niet in gebruik dan moet er 16 A in.
Draaddikte na de zekering is 0.75 en zwart/rood van kleur.
Dit geldt voor V8 van 07-81 tot 08-85.

Dat is alvast iets om te weten :)

Van de modellen na 08-85 kom ik niet uit de schema's ( is ook niet voor mijn auto :lol: ).

Wat je wel kan uittesten is of je temperaturregler nog goed is door deze even uit te wisselen met een andere.
Als je het nummer hier neerzet dan heeft misschien iemand er wel even eentje om te testen.
Je vind de regler onder je handschoenkastje ( schopplaat verwijderen ).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 06 sep 2010, 17:28

Hi Frans,

Net snel even wezen kijken, en ja hoor bij mij zit op "C" een 16 ampere zekering.
Dus er moet zeker een 8 ampere op nr:10.

Jammer genoeg de blower afgelopen weekend uit gebouwd gehad, ik had dus eigenlijk alle nummers op moeten schrijven van de apparaten die je dan tegen komt.

Woensdag ochtend misschien even tijd om de boel open te halen en het nummer van de "temperaturregler" op te schrijven.

Ik zal zeker nog van me laten horen.

groeten
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 06 sep 2010, 22:37

Wellicht even ter info ( waarom ik hier zo mee bezig ben ) :

Ik heb zelf dat zekering 11 telkens springt en ben ook op zoek naar info en oorzaak.
Vandaar dat ik de schema's ter beschikking heb en deze met je deel in de hoop dat je er iets aan hebt.
Bij mijn bezoek aan de hobbywerkplaats is mij verteld dat de regler vaak de oorzaak kan zijn van problemen met zekeringen.

@ Hans ( als je meeleest ),

Heb je soms nog een 000.822.0703 liggen die ik kan uitwisselen?
Laat het maar weten per PB.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor BenzHans2 » 07 sep 2010, 07:11

Ik heb er een stuk of 10, maar moet even in het EPC kijken, want er is ook een vervanger voor dit nr.
Het kan ook nog aan de kachelweerstand liggen.
De preciese werking hiervan ben ik nog niet achter, maar hij zit er niet voor niks.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Rene500SEC » 07 sep 2010, 08:48

Hoe verder de kachelmotor slijt en dus moeilijker draait hoe hoger het amperage verbruik zal worden.

Dan is die motor nog niet stuk,maar word als het ware tegen gehouden,dit door vuil en dergelijke.

Zou eens kijken of je die kachel motor niet uit elkaar kan halen.

Denk als je alles eens lekker schoonmaakt van binnen en licht in smeert met olie dan denk ik dat je een heel eind komt.

Een nieuwe kan je altijd nog zo halen,Frank 117 en natuurlijk autobedrijf EFE heeft er genoeg.

Je kan hun vinden op Marktplaats,erg goedkoop en ik heb met hun zeer goede ervaring.

Succes Rene
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor BenzHans2 » 07 sep 2010, 13:17

Rene500SEC schreef:Een nieuwe kan je altijd nog zo halen,Frank 117 en natuurlijk autobedrijf EFE heeft er genoeg.

Je kan hun vinden op Marktplaats,erg goedkoop en ik heb met hun zeer goede ervaring.

Succes Rene


Jammer dat je onze naam er nooit bijzet.
Wij hebben ze ook op voorraad liggen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 08 sep 2010, 11:56

Hallo Heren,
Ik weet alleen niet meer welk bericht aan wie is gericht.

Frans bedankt voor het schema.
Ik ben vandaag langs de auto geweest en de "temperaturegler" afgekoppeld (stekker er uit) maar de zekering (10) klapte weer.

Als ik de stekker van de ventilator los haal blijft alles heel.

Zou het dus ook kunnen zijn dat de ventilator te veel amperage trekt over zekering 10 ?
volgens het schema heeft de ventilator zekering 11 en deze blijft heel.

Ik ga er van uit dat het geen sluiting is omdat alles blijft werken met een zwaardere zekering.
ik zoek verder.

groet
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 16 sep 2010, 09:36

Even een update,

Op de plaats van zekering 10 een Ampere meter aangesloten geeft standaard 5 amp (ik weet niet of dit al teveel is) .
bij schakelen van ventilator op lage snelheid = 8 amp.
bij schakelen van ventilator op AUTO = 8 > 18 amp.
bij schakelen van ventilator op Hoge snelheid = 19.5 amp.

Een sloperij gevonden hier in de buurt die me wilde helpen als proef konijn met de nodige onderdelen.

Ventilator uitgewisseld "geen verandering"
Temperaturregler uitgewisseld "geen verandering"

Nu ben ik op zoek naar iemand die me kan voorzien van een "Climat control unit" nr:1268300285 en een "gebläserregeler" nr: 008221103 zodat ik het een en ander verder kan testen.

wie kan me helpen?

groeten
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 17 sep 2010, 12:33

Heren het probleem is opgelost !!!!

Bijvoorbaat dank voor de respons en het mee denken.

Het probleem bevond zich in de zekeringen kast.

Een tijdje geleden heb ik alle zekeringen vervangen voor ceramische, er zaten namelijk kunststof zekeringen in.
Dit heb ik gedaan door alles te verwijderen en er nieuwe volgens de kaart in te zetten.
vermoedelijk heeft er op plaats 10 een 25A zekering gezeten, wie ik heb vervangen voor een 8A.
Wat blijkt na het open schroeven van de zekeringenkast de draad van de ventilator zit niet op 11 maar op 10 deze nu verwijdert en op 14 gezet (ook 25A) nummer 11 geeft namelijk helemaal niets na door meten.
Dus probleem opgelost

groeten
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 17 sep 2010, 12:37

Gefeliciteerd Gerrie, nu de mijne nog :lol:
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 17 sep 2010, 12:43

Hallo Frans,
Bij mij ziet de zitting van zekering 11 er gesmolten uit probeer je kachelventilator ook eens op een andere zekeringhouder misschien is het dan opgelost.

groeten
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 17 sep 2010, 13:08

Dat had ik dus ook al gedaan want dat probleem had ik dus ook.
Ik ga de motor eens apart zekeren om te zien of hij het probleem is.
Ik heb er al een andere inzitten, maar nog problemen.
Nu ga ik er een aparte zekering tussen zetten en dan kijken of die springt.
Als dat zo is ga ik eens op zoek naar nieuwe koolborstels.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 17 sep 2010, 14:04

Hi Frans,
nu ga ik misschien iets zeggen dat al gebeurt is.

Probeer eens met een multimeter de ampere's te meten.
Dan weet je gelijk wat hij trekt.

Ik heb het gedaan door de draden van zekering 10 een voor een door te meten met een multimeter op de plaats van de zekering en kon ik precies constateren hoeveel ampere er gebruikt word door welk toestel.
(Zo kwam ik er dus achter dat de ventilator op zekering 10 zat.)

Succes

Let op!!! leg je multimeter niet te dicht bij het motorblok, dan krijg je heeeele vreemde waardes.

groeten
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 17 sep 2010, 14:34

Mijn multimeter kan maar tot 10A DC, maar ik zal dat eens doen.
Bij mij is het Zekering 11 trouwens die iedere keer springt.
Ik moet maandag toch even wat shopjes gaan doen, dan neem ik meteen 2 klemmetjes mee voor aan de multimeter ( die heb ik nog niet ).

Bedankt voor het meedenken!
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Gerrie » 17 sep 2010, 14:38

Frans,
Doe dit niet.
Dit kost je je multimeter
de motor zal ongeveer 15A trekken en dan gaat je zekering van je multimeter er aan.

probeer een met 20A te pakken te krijgen.

groeten
Gerrie
Gerrie
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 aug 2010, 08:01
Woonplaats: Egmond aan Zee
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: FJ40


Re: kachelventilator probleem

Berichtdoor Heftrucker » 17 sep 2010, 14:45

Ik wilde ook even bij een kennis een zwaardere meter lenen.
Maar die snoertjes moet ik toch hebben, vandaar....
Zijn handig om weerstand van de massa te meten, dan kun je het klemmen.
Dat zou namelijk ook nog een oorzaak kunnen zijn ......
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten