W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 mei 2022, 00:02

Leuke Spullen voor onze W126

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Leeflang » 23 aug 2011, 20:16

madcat schreef:er zijn er al die n xenon in hebben gebouwd maar nog nooit iets gelezen over op holgeslagen lampcontrolles (in de W126 dan) omdat deze niet over de computerunits geschakeld is, in andere die over de canbus gaan wel.
Die lampencontrole zit niet in iedere W126, in ieder geval niet in de eerste serie, dus daar heb je er geen last van.

Volgens mij controleert dat ding of er voldoende stroom (niet te veel en niet te weinig) door de lampen loopt die aan zouden moeten zijn.
Misschien is hij eenvoudig om de tuin te leiden door hem niet te laten weten dat de betreffende lamp(en) aan zou(den) moeten zijn.
Aan het schema te zien, zou dat eenvoudig kunnen door zekeringen 4, 12, 13 en 14 te verwijderen.
schema.gif
Helaas komt dan ook geen spanning meer op de connector te staan die de xenon's aan zou moeten zetten en werkt het grootlicht indicatie lampje dan ook niet meer.

Nog maar eens even goed over nadenken wat de beste oplossing is waarbij zoveel mogelijk intact gehouden wordt en alles wat veranderd wordt eenvoudig terug te draaien is.
En ook zo dat onderweg, zonder gereedschap, de xenon weer vervangen kan worden door halogeen.
Zelfs xenon lampen kunnen kapot gaan en dan is het toch wel handig om met werkende verlichting weer verder te kunnen rijden.
ElGriffo schreef:Lampje eruit en opgelost ;)
:D
Dat is me dus te simpel, dan kan ik ook niet meer zien of een achterlicht defect is.

Misschien een extra lampencontrole module op de kop tikken en die verbouwen?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Madcat » 23 aug 2011, 20:22

door er n weerstand tussen te plaatsen die m fopt?
maar ook diegene die ik ken met n nieuwer model MET xenon die zeggen dat er geen problemen zijn .
ik snap t niet,ik ben misschien te blond. Of te laag niveau gehad
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Binsbergen » 23 aug 2011, 20:38

Er zijn ook 55 watt xenon setjes op de markt. Daarvan gaat je lampcontrole gegarandeerd niet gek doen want er is geen verschil met een normale halogeen.
Enige verschil is overigens een weerstand in de starter....
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Avatar gebruiker
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 28 jul 2010, 09:16
Woonplaats: NW Veluwe
Roepnaam: Remco
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W219 CLS 550
MG ZT 190
Rover 3500 Vandenplas type 1 1981
Rover 3500 Vandenplas type 2 1986
Mercedes Vito 111CDI


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Leeflang » 23 aug 2011, 20:56

De xenon lampen doen het prima hoor, alleen dat lampje op het dashboard wil ik dus uit hebben, zonder het lampje er uit te halen en liefst ook niet met vermogensweerstanden.
Vermogensweerstanden is een optie, maar daar zijn er dan 4 van nodig en die dingen voor minstens 55 c.q. 60 Watt kosten ook nogal wat, een tientje per stuk ben je zo kwijt, en bovendien vind ik het een beetje zonde om alleen voor een lampencontrole lampje een elektrisch kacheltje van ruim 100 Watt onder de motorkap te bouwen.
Voor can bus zijn er wel oplossingen bedacht, maar voor de oude technologie in de W126 kan ik nog niets vinden, behalve dan die vermogensweerstanden, die zie je wel eens toegepast.

De set die ik heb wordt direct aangesloten op de accu en er zit een connector aan die in één van de koplamp stekkers gestoken moet worden om de lampen mee in te schakelen.
Dat trekt denk ik niet erg veel stroom en bovendien maar uit één koplamp aansluiting, de andere blijft leeg.
De stroom wordt dus niet uit de koplamp stekkers gehaald, maar rechtstreeks van de accu.
Die 55 Watt xenon setjes kan ik niet vinden (zeker niet bij autospul.nl), hooguit xenon-look lampen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Binsbergen » 23 aug 2011, 22:00

Als het goed is heb je 2 voorschakelweerstanden die elk op 1 aansluiting van een koplamp aangesloten worden
Vanuit elk van die voorschakelweerstanden gaan 2 draden naar de lampen

Dan zou je volgens mij ook geen probleem hebben

Xenon wat stroom rechtstreeks haalt bij de accu heb ik nog nooit gezien


Overigens
De 55 watt setjes haal ik via Ebay
Deze aanbieder heeft ze niet
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Avatar gebruiker
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 28 jul 2010, 09:16
Woonplaats: NW Veluwe
Roepnaam: Remco
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W219 CLS 550
MG ZT 190
Rover 3500 Vandenplas type 1 1981
Rover 3500 Vandenplas type 2 1986
Mercedes Vito 111CDI


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Madcat » 23 aug 2011, 22:10

er zijn inderdaad setjes die alleen geschakeld worden door de schakelaar en de spanning van de accu moet hebben, volgens de beschrijving van vele setjes staat dat je de +kabel rechtstreeks op de+pool van accu de -kabel op t chassis OF rechtstreeks op de -pool moet zetten en de 3weg-stekker op de lamp. of heb ik t dan verkeerd gelezen :?

ik weet niet hoeveel n halogeenlamp gebruikt, daar heb ik nog nooit heen gekeken.
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Leeflang » 23 aug 2011, 22:38

Het setje dat ik heb komt overeen met dit schema:
hid.jpg

Een halogeen lamp is normaal gesproken 55/60 Watt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Rene500SEC » 24 aug 2011, 12:06

Heb het setje op de corvette zitten met can-bus ...werkt top.

Op de Benz ook....

Heb dan wel type 1 dus zonder indicatie HAD ik een type 2 gewoon lampje eruit.

Waarom allemaal moeilijk doen?

Omdat hij orgineel moet blijven?

Dan moet je in eerste instantie ook geen HID erin moeten bouwen,maar dat is natuurlijk mijn visie erover.

Overigs als er ECHT animo voor is wil ik wel eens kijken hoe je dat op kan oplossen hoor.

Hoor al weerstanden van een 10 p/s e.d.

denk dat het wel simpeler kan,heb het nog niet bekeken maar voor de bekende in de electronica werkt het principe 'waarschijnlijk' gewoon via de 1ste wet van kirchoff.

Voor de geinstreseerde hier een link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Kirchhoff
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Leeflang » 24 aug 2011, 14:47

Zoals ik al eerder schreef "de xenon lampen doen het prima", alle andere lampen trouwens ook nog steeds.

Het controle lampje kan er uit, die is echter niet alleen voor de lampen aan de voorkant van de auto, maar ook voor de lampen achter op de auto en het is erg handig om meteen geattendeerd te worden op een kapotte lamp, zeker eentje die achterop zit, waar je er zelf meestal niet veel van merkt.
Ik ben te lui om bij elke rit te gaan controleren of alle lampen werken en ervaar dat er weinig mede weggebruikers zijn die je waarschuwen voor een kapot achterlicht.
Dus als ik het simpel voor elkaar kan krijgen om het controle lampje wel nog steeds te laten werken voor de achterlichten, dan doe ik dat liever dan het volledig laten vervallen van de waarschuwing.
En zoals je zelf ook al schreef
Rene500SEC schreef:Ik ben ook van het orgineel maar dan maar als ik hem wil verkopen.
Ik heb het er dan ook niet voor over om veel te verbouwen als dat nodig zou zijn, in dat geval gaat het controle lampje er alsnog gewoon uit.

Bovendien, zoals ik ook al eerder schreef, kunnen xenon lampen ook kapot gaan en dan is het toch wel handig om met werkende verlichting weer verder te kunnen rijden.
Volgens de wet van Finagle, ook wel de tweede wet van Murphy genoemd (voor de geïnteresseerden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_bedrog) gebeurt dat op het slechtst denkbare moment, dus op een donkere buitenweg, in de regen, midden in de nacht en dan wil ik er zonder al te veel gedoe gewoon weer snel een stel halogeen lampen in kunnen steken.
Reserve xenon lampen en ballasten (ook die kunnen kapot gaan) heb ik (nog) niet.

De lampen vervangen door vermogensweerstanden is een optie die zeker werkt om de lampencontrole te misleiden, dat vind ik echter geen oplossing, maar een lapmiddel.
Of het eenvoudiger kan weet ik nog niet, daar heb ik me nog niet in verdiept.
Misschien is de controle unit gemakkelijker te misleiden dan met vermogensweerstanden, ik zal eens op de sloop kijken of ik er een vinden kan, zodat ik die op mijn gemak open kan maken en bekijken hoe die werkt.
Misschien is het voldoende om de bijgeleverde kabelboom te vervangen door kabeltjes als deze
kabeltje.jpg
zodat de ballasten toch aan de lamp connectors komen in plaats van direct aan de accu.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Wimada » 24 aug 2011, 16:44

Dat is mij allemaal erg onduidelijk,ben wel bekend met de wet van Flupke.

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Madcat » 24 aug 2011, 17:13

als je er n vervangingsweerstand tussen zet kom je weer op de 55W
de xenon gebruikt 35W (volgens mij) als je dus n weerstand ertussen zet, kom je er wel met andere woorden vervang je de 15W door n weerstand (in serie) van 10ohm zou je normaal gesproken toch goed zitten of :?:
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Wallietax » 24 aug 2011, 17:38

wimada schreef:ben wel bekend met de wet van Flupke.



Maar die had de oren dan wel weer groter dan ut kupke :lol:


Gr..wallietax 8-)
Avatar gebruiker
Wallietax
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 917
Geregistreerd: 01 feb 2010, 00:38
Woonplaats: Doetinchem
Roepnaam: Wallie
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E270CDI


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Madcat » 24 aug 2011, 18:06

:lol: ook meer wrijvingsweerstand, dan moet je er toch ook uit komen Walli
its all about weerstand :lol:
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Leeflang » 24 aug 2011, 18:37

madcat schreef:als je er n vervangingsweerstand tussen zet kom je weer op de 55W
de xenon gebruikt 35W (volgens mij) als je dus n weerstand ertussen zet, kom je er wel met andere woorden vervang je de 15W door n weerstand (in serie) van 10ohm zou je normaal gesproken toch goed zitten of :?:
Voor het gemak ga ik maar even uit van 12 Volt, hoewel dat voor een auto accu niet helemaal klopt, maar dat maakt voor het principe niet veel uit.
Een lamp van 55 Watt trekt (afgerond) 4.6 Ampère uit een 12 Volt voeding (vermogen = spanning x stroom).
35 Watt kost 'slechts' 2,9 Ampère.
Om het verschil goed te maken zou dus 1,7 Ampère extra uit de voeding gehaald moeten worden, dat kan met een weerstand van 7 Ohm (spanning = stroom x weerstand).
Die weerstand zou dan parallel aan de 35 Watt lamp moeten komen, niet in serie, met een weerstand in serie neemt de stroomsterkte af en daarmee ook het vermogen.

Het 'probleem' is bij de schakeling die ik hierboven heb gezet echter groter.
De 35 Watt zit helemaal niet meer aan de controle module, de controle module 'ziet' dan dus een belasting van 0 Watt, in plaats van de 55 Watt die hij verwacht.
Om die hele 55 Watt goed te maken, is een weerstand van 2,6 Ohm nodig.
Die weerstand krijgt dan de volle 55 Watt voor zijn kiezen en krijgt het daar gegarandeerd knap warm van.
De 7 Ohm weerstand van eerder zou 'slechts' 20 Watt hoeven dissiperen en wordt dan ook iets minder warm.
Hoe dan ook, een berg vermogen waar je niets nuttigs mee doet (behalve dan het controlelampje niet aan laten gaan).

Ik heb echter de stille hoop en verwachting (gebaseerd op de opmerkingen van binsbergen) dat de lampencontrole module het ook prima vindt als er een belasting van 35 Watt i.p.v. 55 Watt aan hangt en dat het probleem met de vervangende kabels uit de wereld is.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Madcat » 24 aug 2011, 19:55

klopt leeflang, je hebt volkomen gelijk, niet serie maar paralel.
heb net n grote toets achter de rug met dit soort berekeningen en nog veel meer.pfff beetje gaar van :ugeek: :geek:
maar ik zou dus ook gewoon t lampje eruit knikkeren, er zijn genoeg merken die geen controllelampje erin hebben en die mensen doen t er ook mee, zouden die personen met n nieuwer type (hier uit de buurt) dan ook t lampje hebben verwijderd? even navraag doen!
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Rene500SEC » 25 aug 2011, 07:32

@leeflang Ik begrijp uit je verhaal dat je een weerstand aan de xenon lamp naar ground wil leggen.

Of een weerstand VOOR de unit naar ground???

Als je dat gaat doen,maak even een filmpje voor youtube.......

Theorie en voornamelijk de wet van ohm,werkt in de praktijk niet helemaal.

Op de HTS bij ons was er zelfs een jongen die afgestudeerd is op die wet.

Hij bewees dat er veel meer variabelen zijn,zoals impendantie en temperatuur coefficent van de wikkeling die vaak in shunt weerstanden worden gebruikt ect ect.


Succes gewenst met het xenon verhaal.

Rene
Laatst bijgewerkt door Rene500SEC op 25 aug 2011, 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Wimada » 25 aug 2011, 09:40

Zo nu eerst een Bavaria :S

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Rene500SEC » 25 aug 2011, 11:23

Ik kom er aan Wim,zet hem alvast koud die halve liters van jou.

Kan ik gelijk even naar je verlichting kijken....even een aanpassing aan doen ofzo.... :lol:
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Wimada » 25 aug 2011, 12:40

Staan altijd koud hier Jongen.

Gr. wim :P
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Leuke Spullen voor onze W126

Berichtdoor Bloodnose » 25 aug 2011, 12:42

Als ik niet al blond was geweest ben ik het nu wel geworden !!! :twisted:


Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast