W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 sep 2020, 10:36

Mercedes S-Klasse W126 5.0 500SEL AUT 1982 Grijs

Hier kun je jouw W126 te koop zetten.
De advertenties hier worden eerst gekeurd.
Zie de "Lees dit eerst"!!!!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Forumregels
- Lees de algemene forumregels.
- Lees de forumspecifieke regels.
- Gebruik het formulier dat aangeboden wordt en vul deze volledig in. (wijzig dit lijstje NIET!!! Doet u dit toch dan wordt uw advertentie onherroepelijk afgekeurd)
- Met een sterretje (*) aangemerkte vragen zijn verplicht om in te vullen.
- Onvolledig ingevulde advertenties worden verwijderd.
- Op 1 van de foto's dient het kenteken zichtbaar te zijn.
- Voer onderhandelingen buiten het forum om.
- Bij verkoop: sluit zelf het topic. (zie rechts onderaan bij Mod gereedschap)

Mercedes S-Klasse W126 5.0 500SEL AUT 1982 Grijs

Berichtdoor Balboa » 23 aug 2020, 17:59

Type*: Mercedes S-Klasse W126 5.0 500SEL AUT 1982 Grijs

Bouwjaar*: 1982

Kenteken*: 99-NDK-2

Vraagprijs*: €14500

Kleur*: 735 Astralzilver Metallic

Versnellingbak; handgeschakeld (4/5 versnellingen) of automaat*: Automaat

Brandstof*: Benzine

Huidige km-stand*: 170672 Wordt nog in gereden, kan dus iets afwijken
Aantoonbaar of afgelezen*: afgelezen en aantoonbaar vanaf aanschaf

Onderhoudsboekje of historie aanwezig?*: historie vanaf aanschaf
Zo ja, welke?(alleen indien bovenstaande vraag met Ja is beantwoord)*: taxatierapport, rekeningen en project op forum

Uitrusting*: zie tekst

Extra's*: zie tekst

Inruil mogelijk*: neen

Opmerkingen: zie advertentie op Marktplaats https://link.Marktplaats.nl/m1590849852 of mijn project op het forum [url]w126club.nl/balboa-s-project-met-de-500sel-t16427.html[/url]

Contactgegevens*: PM of via advertentie op Marktplaats
(PM of e-mail)

U zoekt een mooie Mercedes-Benz W126 V8 500SEL omdat u een luxe en tevens een veilige en betrouwbare oldtimer wilt rijden. Dat maakt deze W126 per definitie bijzonder.
Wat deze W126 echter pas echt uniek maakt - en onderscheid van de meeste W126 oldtimers die worden aangebonden - is dat hij in 2015 een volledige motorrevisie (M117 963 motor) heeft gehad en daarna nog maar zo'n 25000 kms heeft gereden.
Deze revisie heeft mij destijds €5164,50 gekost en is gedaan door Mannessen (tegenwoordig Carrec) in Soesterberg en een W126 specialist. Tevens is hij in 2018 volledig gespoten en hierbij is er ook een nieuwe originele voorruit ingekomen. Alles bij elkaar een kleine €3000 aan spuitwerk, los van de voorruit, klein materiaal en het op- en afbouwen van de auto.
Deze auto heeft - zoals u kunt zien - veel aandacht gehad van mij en verkeert in een staat welke je bij een goed onderhouden oldtimer mag verwachten.

Afgelopen zomer zijn we met het hele gezin en deze heerlijk rijdende oldtimer nog op vakantie geweest binnen Europa. Hij heeft ons schitterende ritten gegeven en wat is het een genot om met zo'n 5 liter V8 te kunnen touren. Menig opgestoken duimpje en positieve opmerking gehad onderweg. De vouwwagen werd zonder enige moeite iedere bergpas opgereden en al met al viel het verbruik absoluut niet tegen. Doordat het de verlengde versie betreft, hadden de kinderen achterin meer dan genoeg beenruimte. Sterker, zo'n luxe rit en zit zullen ze niet snel meer kunnen evenaren.

Als de auto dan zo goed is en heerlijk rijdt, waarom doe je hem dan weg hoor ik u al denken. De Mercedes staat bij ons altijd warm en droog in de garage. Nu de kinderen ouder worden, er meer hobby's komen die ruimte nodig hebben en ik in de gelukkige omstandigheid ben om nog een auto (daily driver) met een V8 te hebben, moet ik een keuze maken.
Heb lang gewikt en gewogen en de beslissing feitelijk al een jaar uitgesteld, maar ik vind het een auto die gebruikt mag worden. Als ik deze in de stalling zet, dan staat hij daar maar en zal dat te weinig gebeuren. Kortom, mijn wens is om hem van een liefhebber naar een andere liefhebber te laten gaan.

Ik ben de eerste eigenaar van deze W126 500SEL in Nederland. Een garage heeft hem ooit aangekocht in Frankrijk van de eerste eigenaar daar om hier weer als nieuw te maken en te verkopen. Door de regeling van Weekers destijds en de complete ingestorte oldtimermarkt was het voor hen niet meer aantrekkelijk en heb ik samen met een W126 specialist het project verder afgemaakt. Ik heb nog kunnen achterhalen wie de eerste eigenaar is geweest in Frankrijk, altijd leuk. Hiervoor heb ik een W126 260SE gehad, welke toen plaats heeft moeten maken voor dit schitterende "slagschip". Een slagschip is het, maar wel eentje waarbij je het absoluut niet merkt. Door de achterwielaandrijving heeft hij een bijzonder korte draai en door de Hydro Pneumatische Vering (HPF) zweef je over de weg. Kenners weten wat een genot dit is! De HPF-vering is uniek en komt van origine van Citroën. Mercedes heeft dit vanaf de W116 enkel in de topmodellen van destijds toegepast en gelukkig ook in deze versie.
De poten verkeren in een goede staat en de pomp levert meer dan voldoende druk. Vorig jaar heb ik nog een poot vervangen en in maart 2014 zijn alle veerbollen - inclusief de centrale veerbol - vervangen door een HPF specialist.

Zoals gezegd is de Mercedes in 2018 geheel overgespoten (kleurcode 735 Astralzilver metallic). Was het nodig om het helemaal te doen? Nee, eigenlijk niet. Op de originele lak zaten een paar minder mooie plekjes - geen roest!!! - welke ik af vond doen aan technische staat waarin de auto verkeerde. Om kleurverschillen te voorkomen heb ik besloten de gehele auto te laten spuiten. Foto's hiervan zijn ter inzage beschikbaar.
Kleine greep uit de complete onderhoudslijst:

2014 HPF nieuwe veerbollen (5) en nieuwe HPF ZHM olie
2014 hogedrukslang stuurbekrachtiging vervangen
2015 complete motorrevisie (waaronder: o.a. alle rubbers en pakkingen vervangen, zuigers gereinigd en nieuwe zuigerveren, nieuwe hoofdlagers en drijfstangen, krukas gereinigd en gepolijst, cilinderkoppen ontkoolt en gereinigd, kleppen stralen en slijpen, geleiders vernieuwd en zetels gesneden, klepseals vernieuwd, cilinderkoppen gevlakt)
2015 leerlauf gereviseerd
2015 cruisecontrolunit gereviseerd
2015 nieuwe Bosch interieurventilator
2016 aircopomp, condensor (nieuw) en o-ringen vervangen en geheel afgevuld door AircoBolt
2016 zijn er vier splinternieuwe Vredestein Sprint Classic banden onder gekomen, passend bij de tijd waar de auto uit komt.
2016 8 nieuwe Bosch injectoren + rubbers en accumulator vervangen
2017 afneembare trekhaak met 13-polige stekker geplaatst
2017 rondom nieuwe remschijven (Brembo) en blokken
2017 benzinepomp vervangen en alle benzineleidingen achter vernieuwd
2017 nieuwe fuseekogels
2018 complete stuurhuisrevisie en stuurpomp vervangen
2018 geheel gespoten en nieuwe voorruit en achterruit vervangen voor een mooi en onbeschadigd exemplaar. Dus geen melkvlekken!
2019 onderhoud aan dakraam met o.a. nieuwe glijviltjes en rubbers
2019 nieuwe ashoezen bij de achterassen en cardanolie vernieuwd
2019 nieuwe HPF ZHM olie
2020 nieuwe regulator voor de dynamo (koolstofborstels)

Naast bovengenoemde heeft hij natuurlijk altijd het reguliere onderhoud gehad en zijn de oliën en filters veelvuldig ververst. Kortom, u ziet dat er de nodige investeringen zijn gedaan om deze klassieker eer aan te doen.

Vanaf augustus 2022 is deze auto 40 jaar en is deze geheel vrijgesteld van MRB. Deze kost nu nog 123 euro per jaar, maar maakt ook dat u vanaf 2022 - indien gewenst - deze klassieker kunt voorzien van een lpg-installatie zonder daar de MRB bij te hoeven betalen. Hierdoor rijdt u net niet gratis:) Het huidige verbruik is bij gebruik op N of snelweg zo'n 1 op 8.5. In de stad en veel korte ritjes zullen het verbruik doen stijgen, maar korte ritjes heb ik er vrijwel nooit mee gedaan. Is ook niet waar je deze auto voor gebruikt!
Vergis u niet, dit verbruik zult u met een niet gereviseerde motor niet of nauwelijks kunnen behalen. Door de motorrevisie is de auto zuiniger en rijdt soepeler dan niet gereviseerde!

Zoals u ziet is deze klassieker anders dan wat veelal wordt aangeboden op internet en verkeert hij optisch en technisch bijna in concoursstaat. Mocht u geïnteresseerd zijn, dan kan ik u ook een link van een W126 forum sturen waar u mijn geschiedenis met deze 500SEL kunt lezen.

Is er dan helemaal niets op - of aan te merken op deze klassieker van bijna 40 jaar? Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er nog wel een paar punten zijn die op mijn lijstje stonden om opgepakt te worden.
Hieronder noem ik ze even op: De verstelbare achterbank - ja u leest het goed, verstelbare achterbank - werkt niet. De motor doet het wel, maar de kabel blijft niet goed in systeem zitten. Ik zit nooit achterin en het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik er überhaupt achter kwam dat deze functie er op zit.
De dagteller loopt sinds kort niet meer helemaal goed mee met het aantal kms.
Het portier van de bestuurder gaat net niet altijd zo mooi dicht als de overige deuren (mooie kloeink klank). Eenmaal in het slot zit hij goed en dicht.
Op vakantie in Frankrijk heb ik een steentje op de nieuwe voorruit gehad. Het sterretje wordt nog voor verkoop professioneel gerepareerd.
De tand des tijds heeft er voor gezorgd dat het zwarte Nappa leer niet meer zo soepel is als in 1982 en er kleine gebruikssporen op zitten, maar nog steeds wel comfortabel is en geen gaten. Leer is door mij regelmatig behandeld met spullen van Colourlock en onlangs nog helemaal in het ledervet (Elephant Leder Preserver) gezet. In 2019 heb ik nog een vervangende originele lederen hoes over de achterbank gedaan omdat de naden van de oude hoes niet meer zo mooi waren. Oude hoes heb ik nog wel en kan worden overgenomen.
Kenmerkend van het HPF systeem is dat deze na een paar dagen stilstand een beetje inzakt aan de voorkant. Na langer - ongeveer een dag of zes - te hebben stil gestaan, duurt het even een paar minuten voordat deze weer op de juiste rijhoogte is. Dit is kenmerkend voor het HPF systeem en verder geen probleem.
Wat ook opvalt is dat de zijruiten wat krassen hebben. Heb overwogen deze te laten polijsten, maar heb afgelopen jaar een complete set zijruiten gekocht. Heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad deze te vervangen. De extra set zijruiten kan ook worden overgenomen.
Mocht u de auto helemaal in concoursstaat willen brengen, dan hebben de bumpers nog wat aandacht nodig. Deze moeten dan even gespoten worden. Bumpers zijn verder wel in takt en geen gaten. Al met al valt het voor een auto van bijna 40 jaar dus enorm mee.

Voor onderhoud aan deze klassieker / youngtimer - tenzij u alles zelf kunt - kan ik u in contact brengen met echte specialisten op het gebied van de W126.


Lang verhaal kort, mocht u door bovenstaande geïnteresseerd zijn geraakt. Dan kunt u met mij contact opnemen. Echter, denkt u voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten, kijk dan vooral verder en bespaar u en mij de moeite en tijd.


w126club.nl/balboa-s-project-met-de-500sel-t16427.html



Foto's (niet linken maar uploaden naar het forum)*:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip
Avatar gebruiker
Balboa
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 17 mei 2012, 21:01
Woonplaats: Midden Nederland
Roepnaam: Ewoud
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo S80 V8 4.4
FIAT Bravo 1.4 T-Jet


Re: Mercedes S-Klasse W126 5.0 500SEL AUT 1982 Grijs

Berichtdoor Balboa » 06 sep 2020, 09:01

Vraagprijs aangepast naar; €13.999,-
Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip
Avatar gebruiker
Balboa
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 17 mei 2012, 21:01
Woonplaats: Midden Nederland
Roepnaam: Ewoud
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo S80 V8 4.4
FIAT Bravo 1.4 T-Jet


Re: Mercedes S-Klasse W126 5.0 500SEL AUT 1982 Grijs

Berichtdoor Balboa » 23 sep 2020, 09:15

De auto is gereserveerd en wordt waarschijnlijk zaterdag opgehaald.
Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip
Avatar gebruiker
Balboa
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 17 mei 2012, 21:01
Woonplaats: Midden Nederland
Roepnaam: Ewoud
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo S80 V8 4.4
FIAT Bravo 1.4 T-Jet


Keer terug naar Te koop: Complete auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten