W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 mei 2022, 23:52

motor olie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: motor olie

Berichtdoor Leeflang » 05 dec 2011, 00:06

donbrodka schreef:hoeveel olie moet er eigenlijk in een 500 motor? ik heb 5 liter gehaald maar vrees dat ik niet zal toekomen :)

Haal er nog maar 3 liter bij.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: motor olie

Berichtdoor Peter 500SEC » 05 dec 2011, 00:11

Is het niet 7 - of 71/2 liter ?
Peter 500SEC
 


Re: motor olie

Berichtdoor ElGriffo » 05 dec 2011, 00:14

Ik zou er ook toch iets dikkere olie toevoegen 15W40 en inderdaad een paar
liter meer :D

eerst 7 liter dan zonder onsteking op druk draaien en dan peilen en op nivo
brengen. dan starten met onsteking aangesloten en daarna weer peilen
ElGriffo
 


Re: motor olie

Berichtdoor Donbrodka » 05 dec 2011, 01:16

ok zal ik doen :)

+7 liter lijkt mij echt wel veel, in mijn cadillac ligt een 7.8 V8 en daar gaat maar 4 liter in :)

bedankt
Donbrodka
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 05 nov 2011, 22:02
Woonplaats: Mechelen, België
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1987
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Cadillac Coupe Deville 1972
VW Kever 1973
BMW 520d touring 2002
BMW 730d 1999


Re: motor olie

Berichtdoor Wimada » 05 dec 2011, 06:51

4 liter voor een V 8---7,8 L lijkt me wel weinig !
Heb een W 168 ---1.4 L gaat al 5 liter olie in.
gaat toch echt bijna 8 liter in onze Benzen.

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: motor olie

Berichtdoor MG1 » 05 dec 2011, 11:37

Ja dat is inderdaad wat anders dan onze auto's.

In de 5L moet al 7,5 en in de 3L een 6,5 liter. Ik giet er nu ook 15w40 in en zal dan eens naar de oliedruk gaan kijken.

Ik heb van het weekend nog even een rondje gemaakt en hier viel mij op dat de auto wil afslaan als ik op hogere snelheden (70 of meer) de koppeling in druk. Dan zakt het oliepeil en slaan hij vervolgens af. Dit heb ik overigens nog niet op benzine getest. Iemand een idee?
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: motor olie

Berichtdoor Vlieger » 05 dec 2011, 13:04

Altijd eerst op benzine testen.
Loopt de motor op benzine niet goed, krijg je hem op gas al helemaal niet goed lopende.

Dat de motor bij jou nu wil afslaan zal te maken hebben met de afstelling van ontsteking of CO.
Het veranderen van motorolie kan daar feitelijk geen invloed op hebben.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: motor olie

Berichtdoor Douwe » 05 dec 2011, 22:12

als ik mij niet vergis zon 7.50 liter
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor olie

Berichtdoor Leeflang » 06 dec 2011, 00:12

In het werkplaatshandboek staat een lijstje.
Hier een uittreksel daarvan voor de W126's.
In de kolom "Öl und Filterwechsel" (olieverversen met nieuw oliefilter) staat de benodigde hoeveelheid olie in liters.
olie.gif
Het rechterstuk "Ölmeßstabkennzeichnung" geeft aan welke peilstok er in zit.
Farbkennzeichnung = herkenningskleur
runder Griff = rond handvat
flaschenöffnerförmiger Griff = handvat in de vorm van een flesopener
Zifferkenzeichnung am Griff (Farbe rot) = herkenningsnummer op het handvat (kleur rood)
rot = rood, rosa = rose, weinrot = wijnrood, gelbgrün = geel/groen, lichtblau = lichtblauw, grau = grijs, weiß = wit
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6714
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: motor olie

Berichtdoor MG1 » 10 dec 2011, 19:01

Nou ik heb de motor olie 10w30 voor de 15w40 vervangen van de 300 benzine motor. Hij blijft er laag staan (op 1) al heb ik wel het gevoel dat hij op benzine iets hoger staat dan op gas, bij benzine staat hij ook veel op 1,5)
Tevens heb ik even de compressie gemeten en alles valt tussen de 10,2 en 11,2 dus ook dit is prima lijkt mij.
Dan heb ik ook nog even getest hoe hij verder rijdt. Dit is op benzine goed en op gas wil hij afslaan als je op hogere snelheden (boven de 60) de koppeling in drukt en daarbij snel afremt. Dit is niet altijd zo, maar bij lagere snelheden heeft hij hier sowieso geen last van. De olie druk zakt dan heel erg en vervolgens slaat hij dan af. Volgens mij omdat hij dan geen gas krijgt, maar dit weet ik niet. Op benzine heeft hij hier geen last van.

Wie o wie weet wat hier aan de hand is?

Ik hoor het graag.

Gr. Marcel.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: motor olie

Berichtdoor ElGriffo » 10 dec 2011, 19:31

Hoi Marcel,

Nu ben ik geen LPG specialist maar, als hij het op benzine goed doet dan ligt het aan de LPG installatie.
Omdat hij op snelheid afslaat heb ik wel eens begrepen dat de aanzuigbuis van de motor niet in de rijrichting
mag staan omdat de rijwind invloed heeft op het mengsel ? ik weet niet of je dit al aangepast hebt.

Wat betreft de oliedruk met warme motor stationait 1 bar is geen halszaak , is volgend de MB normen binnen de
tolerantie. De druk daalt doordat het toerental afneemt bij 0 toeren uiteraard ook 0 druk :D

Bij iets verhoogd stationair zou hij ook iets moeten stijgen
ElGriffo
 


Re: motor olie

Berichtdoor MG1 » 10 dec 2011, 20:12

Hallo Marco,

Luchttoevoer is een goede redenatie, niet de oorzaak in deze. Luchthuis zit namelijk achter een scherm en hier komt geen rijwind in.

Welke invloed heeft de koppeling hierop? als ik hem namelijk laat uitrollen en bij een lage snelheid de koppeling indruk, heb ik minder tot geen effect en bij een hoge snelheid wel, de oliedruk daalt snel en slaat af. Hij krijgt geen gas dan zo snel volgens mij.

Dus een oliedruk op 1 moet gewoon kunnen? Als ik gas geef gaat hij wel omhoog, maar zeer geleidelijk, bij 1500 tot 2000 zit ik pas op de 3. Tevens bij het starten bout hij geen oliedruk op, dit gaat hij pas doen als hij aanslaat. Als ik kijk naar mijn 500 dan heb ik altijd gelijk druk.

Gr. Marcel.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: motor olie

Berichtdoor Douwe » 11 dec 2011, 12:31

wat jij doet is een motor in toeren jagen en dan in eens de kopling intrappen
dus eigenlijk uit zijn werk gooien
dan slaat die van mij ook af
maar ik denk dat je het zou kunnen verminderen door op je motor af te remmen en dus niet onnodig je kopling in te trappen
ook zou het kunnen helpen als je motor op LPG word afgesteld dus co afstellen op LPG
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor olie

Berichtdoor ElGriffo » 11 dec 2011, 13:19

in/opToeren jagen zal niet het geval zijn, ik neem aan dat je eerst je gas los laat voor dat je schakelt
Bij Marcel slaat de motor af tijdens decelereren en bij het intrappen van de koppeling dipt het
toerental net te ver door waardoor hij afslaat. Het zou maar zo een afstelling kunnen zijn.
ElGriffo
 


Re: motor olie

Berichtdoor MG1 » 11 dec 2011, 19:56

Marco jou constatering is juist. Als ik gaf geef en overschakel is er geen probleem. Maar als ik hem laat uitrollen en dan terug wil schakelen, van bijvoorbeeld de 5 naar de 2 dan krijgt hij geen gas en slaat hij af. Van de 3 naar de 2 is dit niet het geval want dan rij ik ook al langzamer. Het is vooral van een hogere snelheid naar een lagere snelheid.
Ik heb hem in de afgelopen 2 weken al 2 x afgesteld bij hans. De auto loopt verder netjes op benzine en op gas. Niks aan de auto te merken. Wel zat de katalysator verstopt, hij trok niet in de 5 (doet hij overigens nog niet), deze heb ik verwijderd en wederom opnieuw afgesteld. Maar geen verschil ten aanzien het afslaan op gas.

Welke invloed heeft de 2e stelschroef op de LPG installatie? kan het zijn dat deze meer open te staan? Of dien ik de verdamper iets achterover te hangen om te voorkomen dat hij minder snel afslaat (hij hangt nu gewoon recht en ook recht naar de rijrichting gezien).

Kan het iets te maken hebben met vacuüm? Ik heb namelijk soms een hard rem pedaal en soms zakt deze weg. En heb ook stiekem het vermoeden dat hij bij minder vacuüm eerder afslaat dan als hij veel vacuüm heeft.


Gr.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: motor olie

Berichtdoor Douwe » 11 dec 2011, 20:51

hier word beschreven hoe je een OMVL verdamper moet afstellen

helaas het bestand toevoegen wil niet lukken
en ook een link plaatsen werkt nog niet zo als het zou horen

maar dit heb ik gevonden
http://www.luccio.nl/OMVL_Afstelling%20verdamper%20R90_E.pdf
[url]http://www.luccio.nl/OMVL_Afstelling%20verdamper%20R90_E.pdf[/url]

voor al de laatste regels die worden beschreven zijn denk ik hier heel erg op van toepassing
aanzuigbuis van luchtfilter ombuigen dus uit de rij richting weg halen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor olie

Berichtdoor MG1 » 12 dec 2011, 19:53

Bedankt douwe,

Inderdaad als je dit zo leest dan heeft het te maken met de rijwind. Opzicht wel vreemd want juist als je harder rijdt heb je er juist last van en niet zozeer bij de lagere snelheden.

En dan nog even een plaatje toegevoegd van het luchtfilter, hierbij wordt de lucht volgens mij ook flink gebroken en hij staat ook niet op de rijwind. Heb dit extra filter hiervan nog niet bekeken en zal dit van het weekend eens doen. Misschien krijgt hij wel te weinig lucht.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: motor olie

Berichtdoor BenzHans2 » 12 dec 2011, 19:58

De kleine stelschroef is eigenlijk je eerste trap.
Dat heeft meer met het accelereren te maken.
kan zijn dat je rembekrachtiger lek is.
Dan ben je ook vacuüm kwijt.
Bij harder rijden heb je meer rijwind en als je dan afremt, kan er een vacuüm ontstaan in je luchtfilter.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4243
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: motor olie

Berichtdoor MG1 » 14 dec 2011, 09:14

Hans,

Hoe moet ik dit precies zien. In het luchtfilter wordt een vacuüm gecreert waardoor deze de stelschijf dicht houdt? En hoe creert hij dit dan volgens jou?
Ik zal zaterdag het eerste luchtfilter eens los halen.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W463 300GE (kort model)


Re: motor olie

Berichtdoor Douwe » 14 dec 2011, 19:55

juist door het intrappen van je kopling en het loslaten van je gaspendaal valt in 1 klap je vacuüm weg die de lmm schijf open trok
door dat deze dicht slaat valt ook de aanzuiging van je gas mengsel weg
dus wat is er loos denk ik dat de lmm arm te hard terug slaan kan normaal zit hier een vertraging op
wat ik dus bedoel is als je met de hand de lmm schijf naar bendeden drukt
en dan in 1 keer los laat zuigt hij nomaal met wat vertraging dicht
hij slaat dus niet in 1 klap dicht
is dit wel het geval dan is er wat mis met de plunjer van je spinnekop of met de arm van de lmm denk ik :D


een idee!!!!!!!
heb je toevallig een OMVL LPG instalatie dan kan je hier een backfire cilinder op monteren om de stuwschijf open gedrukt te houden
nadat je deze cilinder hebt gemonteerd zou het niet meer mogelijk zijn denk ik
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten