W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 03 dec 2021, 12:16

Niveauregeling 560SEC

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Niveauregeling 560SEC

Berichtdoor Tempur » 18 dec 2020, 14:57

Beste allemaal,

Ik heb eindelijk kans gezien 150kg in de kofferbak van mijn 1987 560SEC te stouwen om de automatische niveauregeling te testen. Jammer genoeg is hier een probleem: door het extra gewicht zakt de achterkant van de auto ongeveer 4 cm en dit blijft zo zelfs na een half uur te hebben gereden. Het niveau van de hydraulische vloeistof daalt hierbij 1,5 cm.

Zonder extra gewicht is het rijgedrag goed. Welliswaar minder comfortabel dan mijn 280SLC maar ook niet overdreven hard. De "bollen" zijn niet al te lang geleden vervangen en de "schokbrekers" (weet ik, zijn geen schokbrekers) lijken in goede staat. Ze zweten een beetje olie aan de onderkant maar niets onrustgevend.

Mijn vraag is waar ik het beste kan beginnen te zoeken. Kan het zijn dat het hefboompje dat het niveau registreerd vast zit? Of misschien lekkage in het systeem?

Alvast bedankt voor jullie suggesties.
Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Niveauregeling 560SEC

Berichtdoor RD500SEC » 19 dec 2020, 21:22

Ik zou beginnen met het stangetje wat de hefboom op de stabilisatorstang verbind met het armpje van de niveauregelaar los te halen van de hefboom, vervolgens kun je met lopende motor het armpje naar beneden bewegen, de achterkant moet nu omhoog komen. Het hefboompje omhoog bewegen doet de achterkant weer zakken, als ik me goed herinner.
Zet de auto aan de achterkant met de wielen op een paar houten blokken o.i.d., zodat je niet klem ligt onder de auto als hij zakt.

Het feit dat de vloeistof zakt, wil zeggen dat het naar de veercilinders verplaatst wordt. Mogelijk zit er nog wat lucht in, dat kun je door de auto handmatig zoals boven aangegeven, op en neer te sturen kwijt raken.
Het zou ook kunnen dat de veercilinders inwendig iets lekken, dan zal er weinig verbetering plaats vinden.

Zit de hefboom goed vast aan de stabilisatorstang?
Je hebt verder geen lekkages?
Dat de veercilinders iets vettig zijn is niet alarmerend, om de smering te waarborgen zweten ze meer dan normale schokdempers.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Niveauregeling 560SEC

Berichtdoor BenzHans2 » 20 dec 2020, 11:02

Stelstangetje langer maken zal de auto zakken. Dus hoe korter het stelstangetje, hoe hoger de achterkant komt te staan. De horizontale stand is de rijstand. Stelstang korter maken zal stuurstangetje omhoog gaan, zodat hij de stand weer corrigeert naar horizontale stand.
Vaak is de stabilisatorstang wat doorgebogen, waardoor de basisstand niet meer klopt. Dan lijkt het net dat steldtangetje niet ver genoeg ingedraaid kan worden om de juiste hoogte in te stellen. Stabilisatorstang is zeer prijzig, dus heb voor nood al eens de bevestiging aan de stabilisatorstang iets verzet en vast gelast. Hierdoor kon ik de benodigde ruimte van het stelstangetje weer gebruiken.
Klinkt allemaal beetje ingewikkeld, maar kan geen andere omschrijving bedenken.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4217
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten