W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:17

probleem rugleuning vergrendeling SEC

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Shelby60 » 22 nov 2010, 17:40

Hallo Allemaal

Ik heb een probleem met de vergrendeling van de rugleuningen van mijn SEC
Ik heb het probleem denk ik kunnen herleiden naar een soort 'pompje' welke onder het dashboard zit

Er gaat een 12V stekker naartoe die zo te zien op 2 manieren gemonteerd kan worden en er zitten ook 2 aansluitingen voor een vacuümslang op
eentje komt van de motor en een gaat naar de stoelen
Pompje wordt warm maar doet volgens mij niets ( schakelt niet en loopt ook niets )

kan iemand me vertellen hoe dit 'pompje' zou moeten werken?


Het nr op de pomp is 7.20649.00 dan 12 V 2340 en eronder staat
nog DB3597
Shelby60
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 06 jun 2010, 09:54
Woonplaats: Leusden
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 500SEC 1986


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Mercedes-Bram » 22 nov 2010, 18:43

dat is geen pompje maar een electrisch klepje ,

dat moet je al horen tikken als je de deur open maakt ,
je kunt de slangen even door verbinden zo weet je of de actuators werkend zijn
dat zijn de vacuüm potten die de vergrendeling doen bewegen ,

je kunt ook even meten of er 12 volt op het klepje komt te staan
een van de 3 deur schakelaars moet dan het signaal geven
open of dicht ik weet even niet waneer
logies lijkt me dat als de deur open is dat er 12 volt op komt te staan !!

bij mij was er flink gerommeld met de slangen en heb bijde stoelen moeten verwijderen

ook slangen onder de stoel of onderweg kunnen los schieten door de doe het zelf
audio in bouwer maar dat zie je snel genoeg !!

klein werkje met een uur of 3 heb je wel hersteld (de slangen corect aan gesloten)
dus ook de stoelen demonteren en op de goede stand in stellen
dat je er aan kunt aan de onderkant

weet zeker dat je goede vacuüm hebt , dus even proberen

ik heb zelf een oude koelkast compressor gebruikt om het aan te sluiten
zo hoeft je auto niet te lopen maar het is wel een optie

good luck ;)

groeten bram
Benz fahren macht freude
Avatar gebruiker
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 mei 2010, 19:16
Woonplaats: Peel en Maas
Type wagen: 420SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Yugo45 » 22 nov 2010, 18:57

Hoi,

Ik heb hetzelfde, vacuüm ventiel word warm als je hem aansluit.
Ik heb het volgende situatie bij mij aangetroffen: met een flex rubberen slangetje vacuüm slangen samen gekoppeld en stekker los van ventiel.
Ik vond het ook vreemd en heb ik al een keer op forum gevraagd.
Ik weet niet of het kwaad kan maar ik merk verder niks. Als de stoelen naar voren moeten gewoon koopje aan zij kant indrukken en naar voren halen.
Groetjes
Avatar gebruiker
Yugo45
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 17 aug 2010, 21:41
Woonplaats: Gilze Rijen
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Mercedes-Bram » 22 nov 2010, 20:13

ja dat kan ook , alleen wat onhandig vind ik , als ik mijn deur open maak
dan kan ik als ik uitstao meteen de stoel naar voren doen ,
en hoef ik niet het knopje in te houden maar dat is ook ieder voor zich natuurlijk ;)

groeten bram
Benz fahren macht freude
Avatar gebruiker
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 mei 2010, 19:16
Woonplaats: Peel en Maas
Type wagen: 420SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Shelby60 » 22 nov 2010, 20:38

Ok dank je Bram

Volgend raadsel; toen ik dat klepje eraf haalde heb ik natuurlijk gekeken of er een open verbinding was tussen die 2 aansluitingen van dat klepje
behalve dat ie warm was was er dus geen open verbinding en ging ik er een beetje vanuit dat de electrische stroom ervoor zou moeten zorgen dat de klep open zou gaan

Nu is ie afgekoeld en is er gewoon een open verbinding tussen die 2 pijpjes.
Om nu een hoop gezeik te vermijden kan ik toch gewoon die klep er tussen uit houden ?
enige wat zal gebeuren is dat ik op het knopje moet drukken om de rugleuning te laten werken als de motor draait en de deur open is
Shelby60
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 06 jun 2010, 09:54
Woonplaats: Leusden
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 500SEC 1986


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Mercedes-Bram » 22 nov 2010, 20:58

inderdaad dat klopt of je zet de motor uit , ik meen dat ik toen een van de
rubbertjes die op dat klepje zitten heb gebruikt om m door te verbinden !

het kan ook zo zijn dat het klepje met stroom er op juist afsluit ,
maar daar heb ik me toen niet in verdiept omdat alles verder werkte !

het is wat je zelf wilt, simpelste is om het er tussen uit te halen natuurlijk,
en dat werkt ook prima


groeten bram
Benz fahren macht freude
Avatar gebruiker
Mercedes-Bram
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 mei 2010, 19:16
Woonplaats: Peel en Maas
Type wagen: 420SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Leeflang » 22 nov 2010, 22:09

Hier het schema van de stoel vergrendeling
stoel vergrendeling.gif

De klep wordt zo te zien bediend door een schakelaars van de portieren (LH dan wel RH front door switch).
Als de deur open is, is de schakelaar dicht en wordt de klep geactiveerd (in de "vent" stand gezet).
Daardoor verdwijnt het vacuüm op de stoel vergrendeling en kan de stoel voorover geklapt worden.
Hetzelfde gebeurt als je de handbediening (manual release valve) gebruikt.
Op wat gemak na kan het dus geen kwaad de klep te verwijderen, mits je de twee slangetjes die daar op zitten doorverbindt, anders zijn de leuningen altijd ontgrendeld en heb je bovendien een vacuüm lek(je).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Shelby60 » 23 nov 2010, 10:32

Das een mooi schema en zo te zien een hoop variabelen die bepalen of de rugleuning werkt of niet
ik laat het klepje er gewoon uit en gebruik de release knop wel

dank aan iedereen voor de antwoorden
Shelby60
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 06 jun 2010, 09:54
Woonplaats: Leusden
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 500SEC 1986


Re: probleem rugleuning vergrendeling SEC

Berichtdoor Douwe » 25 nov 2010, 21:19

je kan ook een deur schakelaar(vacuüm klep) uit een w123halen
dit lijkt op een massa schakelaar die voor de verlichting word gebruikt
maar is een mechaniche vacuüm schakelaar waar je de slangetjes weer opmonteerd
en alles werkt als te voren zonder een stroompje
:D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten