W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:05

Remblokken achter... spoedje.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 18:54

Kan ik eigenwijs zijn, maar ik vind het verschil
Te groot
Daar moet een oorzaak voor zijn , controleer goed
De gangbaarheid van de zuigers en maak de raakvlakken
Van de rug van de remblokken goed schoon zodat je de nieuwe
Blokken er zo in schuiven
ElGriffo
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Douwe » 19 mei 2013, 19:12

er zit altijd een klein beetje verschil
het blokje aan de kant van de zuiger is altijd wat meer afgesleten dan die aan de andere kant
het blokje aan de zuiger kant is het geen als eerste tegen de schijf word aan gedrukt voor de kracht over word gebracht naar de andere zijde en daar het tweede blokej in werking komt ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Grindbakker » 19 mei 2013, 19:43

Hij heeft achter vaste remklauwen met 2 zuigers en dan moeten de blokjes toch wel een beetje gelijkwaardig afslijten.
Grindbakker
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 18 jun 2008, 23:48
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam: Martin
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 20:00

ik vind allemaal prima, het zou alleen zonde zijn wanneer je nieuwe blokken en schijven verbrand
zijn omdat de boel warm gelopen is

Het gaat er om dat je het een en ander goed controleert en er zeker van bent dat alles
zeer goed gangbaar is
ElGriffo
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 19 mei 2013, 20:00

Heb dus nog 2.5 mm op blokje binnenkant.
Blokje buitenkant is nu dus nul-punt-nul mm. ( ijzer op ijzer)

Gok dat nieuw remblok rond de 20 mm. zit.
Dit valt binnen mijn tolerantie, ook omdat beide zuigers gewoon flexibel in- en uit gaan.

En in de geest van " Minister Weekers" zeg ik Amen :bow-yellow: en geloof, ja ik geloof, dat het goed is.
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 20:03

nieuwe voering op de achterblokken is geen 2cm , ik denk slechts 1 cm

Maar dat zie je vanzelf wel als je ze binnen hebt.
ElGriffo
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Douwe » 19 mei 2013, 20:08

maar ben het wel met marco eens beter goed gecontroleerd dan half verband ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 20:09

hehe ... nu zijn we er

Suc6 :clap:
ElGriffo
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 19 mei 2013, 20:15

Alleen al het feit dat Douwe en Marco het eens zijn maakt dit weekend al goed.... :D

Wat mijn remmen betreft heb ik het zelfde gevoel.
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Leeflang » 19 mei 2013, 21:14

0014200620.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 21:25

dus een centimeter :whistle:
ElGriffo
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Frank117 » 20 mei 2013, 00:02

VolvWil schreef:Vreemd dat dan die indicatoren niet gewerkt hebben ??
Of hadden ze die er de laatste wissel maar niet ingezet?
Kan flink vast zitten vooral de schroef in de schijf,maar als alles gangbaar is dan is het ook voor een amateur monteur best te doen.
Succes weer!

JW


Van achter heb je alleen slijtageindicatoren als er ASR op zit.
En die was enkel leverbaar op de tweede serie.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 20 mei 2013, 23:14

ElGriffo schreef:dus een centimeter :whistle:


Gelijk heb je en Leeflang levert wederom het bewijs.
Had in Tube-filmpje nieuwe blokjes gezien, leken een stuk dikker..... vond het al veel.....
Laatst bijgewerkt door Buurman op 20 mei 2013, 23:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 20 mei 2013, 23:16

Buurman schreef:
ElGriffo schreef:dus een centimeter :whistle:


Gelijk heb je en Leeflang levert wederom het bewijs.
Had in Tube-filmpje nieuwe blokjes gezien, leken een stuk dikker..... vond het al veel..... ;)

( Mmm, met 1x plaatsen weer lekker dubbel...)
Laatst bijgewerkt door Buurman op 20 mei 2013, 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 20 mei 2013, 23:21

Mocht de zuiger toch iets zwaarder gaan als normaal, kan ik de zuiger evt. schoonmaken, inspuiten met "iets" ?
Ik weet dat er zichtbaar een rubberen ring/hoesje op zit maar is dit ook de afdichting of alleen tegen vuil?

Dus zonder dat ik de remleiding los hoef te halen en dus niet hoef te ontluchten
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Leeflang » 20 mei 2013, 23:37

Wat je zien kunt is alleen een stofkap.
Je kunt proberen met een grote waterpomptang (of speciaal daarvoor bestemde terugsteltang) de zuigers in te duwen en dan met de rem weer uit en dat net zolang herhalen tot alles weer soepel werkt.
Lukt dat niet, dan moeten de zuigers er uit, schoonmaken, nieuwe ringen er om, ontluchten.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 21 mei 2013, 00:18

Heb de desbetreffende zuiger al met tang ingeknepen om remblok te verwijderen, en dat ging niet moeilijk, net zo makkelijk als de zuigers bij de voor-remmen en idem als de tegenover liggende zuiger van de betreffende achter-rem.

Dus vandaar mijn eerdere opmerking dat ik er van uit ging dat zuiger(s) goed gangbaar waren en geen aanlopende rem veroorzaakten.

Maar de bezorgdheid van o.a. Marco heeft mij er toe gezet om alles weer te monteren en nog eens een proefrondje te rijden/remmen.
Weliswaar met ijzer-op-ijzer remmen maar nu bleef de rem schrapen, zuiger "trekt zich niet voldoende terug" ?
Nu opeens..... terwijl ik 3 dagen terug geen bijgeluiden had zoals hangende remklauw.

Dus mijn gedachte was om net als met een "stug scharnier" de boel een beetje te cleanen en te smeren" zonder dat ik hier op garagepad met losse remleidingen aan de gang moet.

Maar achter die stofkap inspuiten met ... b.v. remmenreiniger, W-Duwe40, of ander spul, is dat zinvol?
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Leeflang » 21 mei 2013, 01:15

Niet doen!
Het enige wat in remmen thuishoort is remvloeistof of rem montage pasta.
De montage pasta wordt gebruikt om de ringen lichtjes mee in te smeren zodat het monteren gemakkelijker gaat en ze niet beschadigd raken bij het terugplaatsen van de zuigers, dat kun je dus alleen gebruiken als de zuigers er uit zijn.
Remvloeistof is een agressief goedje dat je verder nergens op wil hebben, dus daar kun je beter niet mee gaan knoeien.

Als de zuiger zonder al te veel moeite terug te drukken is is het goed.
Rij er een tijdje mee als de nieuwe blokken er in zitten en controleer dan of de blokken enigszins gelijk slijten, zo niet, dan kun je revisie overwegen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Buurman » 21 mei 2013, 01:32

Okee, zal het niet doen, daarom vraag ik het ook maar eerst

Weet ook niet exact wat waar afdicht, m.a.w. als een zuiger stroef loopt is dat gedeelte dan aan de kant waar zich remvloeistof bevind?
Of is het gedeelte gewoon "metaal op metaal" aan de buitenkant van remsysteem en niet in contact met remvloeistof.

Dan kun je met wat kruipolie de boel gangbaar maken zonder dat zich dat met de remvloeistof vermengd..... dacht ik.
Buurman
 


Re: Remblokken achter... spoedje.

Berichtdoor Leeflang » 21 mei 2013, 02:22

remklauw.jpg

Remvloeistof wordt in de remleiding (8) geperst en komt in de kamer (2) terecht, de vloeistof drukt de zuigers (3) naar buiten (in de richting van de pijlen) en die duwen de remblokken (4) tegen de remschijf (5), om de zuigers zit een ring (6) die voorkomt dat de remvloeistof kan ontwijken.

De zuiger heeft zeer minimale speling in de kamer, een beetje scheef en hij zit vast, een beetje roest op de zuiger en hij zit vast, een beetje roest aan de wand van de kamer en hij zit vast, een beetje vuil tussen zuiger en wand van de kamer en hij zit vast.

Vuil kan eigenlijk alleen maar van buitenaf tussen zuiger en wand van de kamer binnendringen, aan de kant van de remblokken dus, daar waar de remvloeistof niet komt.
De stofkap - die niet op de tekening staat - moet voorkomen dat vuil tussen zuiger en wand van de kamer kan komen, die is dus erg belangrijk om problemen te voorkomen.
Er kan ook nog een metalen plaat - ook niet op de tekening - tussen zuiger en remblok zitten, die zit in de zuiger geperst en dient om de hitte beter af te voeren.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten