W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 07:22

Rotor en verdeelkap vervangen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor 500SEL » 04 okt 2010, 13:49

Hoi mannen,
ik wil mijn rotor en verdeelkap vernieuwen. Ik wou vragen of je ze zo kan uitschroeven en de nieuwe erop kan zetten. Of moet de motor opnieuw afgesteld worden na het vervangen?
Bitte eine Bitt
Avatar gebruiker
500SEL
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 20 sep 2010, 13:34
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Abdullah
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Audi A8 TDI
Audi A4 TDI


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor Walter » 04 okt 2010, 14:09

Nee hoor, wat wel belangrijk is, is dat je de kabels in de juiste volgorde terug zet. Het handigste is 1 voor 1 overzetten op de nieuwe verdeler, of je labelt ze even met een stukje tape 1 t/m 8. Rotor kun je zo overzetten, let op het schuine kantje op het asje.

Met monteren de verdeler voorzichtig terugplaatsen zodat je het koolstiftje niet breekt in de verdeler.

Je hoeft dan niets af te stellen ;)
Grt Walter
500SEL als nieuw project en als 2e auto omdat het een superbak is
Avatar gebruiker
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 24 aug 2010, 09:41
Woonplaats: Haarlem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor Heftrucker » 04 okt 2010, 16:07

Let er alleen wel op dat je de juiste rotor besteld.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor Felix » 04 okt 2010, 16:14

Indien je op LPG rijdt zou ik de originele rotor en verdeelkap bestellen, zijn volgens mij van Bosch...Ik heb 1 keer een backfire gehad....na montage van een rotor en verdeelkap van de Brezan....originele besteld en gemonteerd...probleem weer voorbij!!
Mercedes Benz 500SEL 1986 surfblau
Felix
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 504
Geregistreerd: 07 mei 2010, 20:34
Woonplaats: Almkerk
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Porsche 912 1969
VW Scirocco 1979
BMW 523i 1998
MINI Cooper 2002


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor ElGriffo » 04 okt 2010, 16:20

In de sectie onderdelen staat een prijsindicatie voor deze delen:


Ik heb ze even gekopieert voor je


003 159 71 03/26 Bougie 8 € 3,12 € 22,30
000 158 42 02 Verdelerkap 1 € 75,09 € 75,95
000 158 36 31 Rotor 1 € 25,79 € 26,09

In dit voorbeeld een V8 van het eerste type
ElGriffo
 


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor Brouwer » 04 okt 2010, 17:41

hoi elgriffo,

heb je ook de prijzen van een 500 tweede type bij de hand?
groet sander.
MORGEN BEGIN IK..........
Avatar gebruiker
Brouwer
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 08 jul 2008, 12:28
Woonplaats: Zutphen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor ElGriffo » 04 okt 2010, 17:56

stuur dan even je chassisnummer in een PM dan weet je zeker welke
je moet hebben en wat ze kosten

Zoek ik morgen dan uit
ElGriffo
 


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor 500SEL » 04 okt 2010, 22:13

bedankt allemaal. Heb ze vandaag besteld krijg ze morgen binnen. bougies had ik afgelopen weekend veranderd NGK. Verdeler+rotor heb ik van Bosch besteld. Niet bij de MB dealer maar bij Twimva. Het kostte mij 83 euro. 500 eerste type.
Als ik het niet goed heb gedaan, waar kan ik dat dan aan merken. Start de auto dan niet of??
Bitte eine Bitt
Avatar gebruiker
500SEL
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 20 sep 2010, 13:34
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Abdullah
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Audi A8 TDI
Audi A4 TDI


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor GuusT » 04 okt 2010, 22:25

Heel simpel maar kan goed verkeerd gaan,

Haal oude kap los met de 2 schroeven aan de zijkant , laat alle kabel zitten en hang de kap wat uit de weg.
Trek de rotor er af en kijk goed , op het asje zit een spiebaan en in de rotor zit een kleine verdikking die precies over en in dat spiebaantje moet zitten , hij kan maar op 1 manier erop.

Zet dan de nieuwe kap op zijn plaats , kijk goed , die kan er ook maar op één manier op , zit weer een spiebaantje en een uitstulping in de kap.
Zet dan kabel voor kabel over, dat is het enige enge van de operatie , het MOET in de zelfde volgorde en plaats als de oude kap want anders start hij niet meer.

Guus
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor 500SEL » 04 okt 2010, 22:32

Bedankt Guus, echt een super uitleg.
Bitte eine Bitt
Avatar gebruiker
500SEL
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 20 sep 2010, 13:34
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Abdullah
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Audi A8 TDI
Audi A4 TDI


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor Coco » 04 okt 2010, 22:34

Bij deze de ontstekkings volgorde.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Coco
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 09 maart 2009, 17:25
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor GuusT » 04 okt 2010, 23:33

Coco schreef:Bij deze de ontstekkings volgorde.




Volgens mij is dit niet van de V8 van Mercedes hoor, de kap van Mercedes zit met 2 boutjes vast en cilinder 1 zit anders.

Echt waar , goed kijken en kabel voor kabel over zetten,

Guus
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor Coco » 04 okt 2010, 23:37

Is van een V8 2e serie maar de volgorde blijft het zelfde.

Ontstekings volgorde staat ook op de kleppendeksel.

Links ; van voor naar achter 1-5-4-8.

Rechts ; van voor naar achter 6-3-7-2.

Voor de gene die tekening niet begrijpen.
Avatar gebruiker
Coco
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 09 maart 2009, 17:25
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor CordeJong » 05 okt 2010, 22:39

Het plaatje komt echt uit een Mercedes werkplaats handboek de uitleg erna is echter niet goed rechter cijlinderbank zijn gewoon 1234 en links 5678.
In de afgebeelde verdeler kap staat de ontstekingsvolgorde,de uitleg van guus vind ik als je geen monteur bent de eenvoudigste en kan eigenlijk nooit fout als je maar echt bij de eerste cijlinder begint.
Volgens staan op een Bosch kap de nummers er zelfs bij.
groeten cor
CordeJong
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 21 mei 2010, 18:18
Woonplaats: Bergambacht
Roepnaam: Cor
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E Evolution2
190E Evolution1
500E
500GE


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor GuusT » 06 okt 2010, 10:58

Nog even voor de duidelijkheid


Rechts en links is altijd gezien van uit de rijrichting

rechts dus 1 2 3 4 en links 5 6 7 8 .

En de tekenig hoe goed bedoeld werkt een beetje verwarrend als je een type 1 hebt omdat een type 2 wel de zelfde volgorde heeft maar cilinder 1 op de kap anders zit .
Dus nogmaals niet naar kijken maar gewoon je oude kap MET kabels er naast hangen en beginnend met kabel 1 stuk voor stuk over prikken op de nieuwe kap

Guus
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Rotor en verdeelkap vervangen?

Berichtdoor 500SEL » 06 okt 2010, 16:51

Bedankt mannen voor de reacties. Heb van morgen het rotor en verdeelkap met de aanwijzing van Guus veranderd. Alles is goed afgelopen 10 min nieuwe zat er op, starten en rijden.
Bitte eine Bitt
Avatar gebruiker
500SEL
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 20 sep 2010, 13:34
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Abdullah
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Audi A8 TDI
Audi A4 TDI


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten