W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 09 aug 2022, 15:04

trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Malibuke » 02 jan 2011, 21:06

Hoi,

Mijn 380SE trekt heel erg scheef en trilt bij hogere snelheden. Als ik even op de rem trap, dan 'kloenkt' hij ergens in de voortrein. Als ik de auto op de handrem zet, dan kan ik de voorwielen een paar graden draaien, doordat er speling zit in een stang (de stabilisatorstangen?). Ik doe even een plaatje bij, aan de rechterkant van deze stang zit de speling (aan de linkerkant zit het voorwiel):

untitled_2.jpg


Is dit de stabilisatorstang?
Wie kan mij vertellen hoe ik dit grofweg aan moet pakken?
Als ik deze rubbers vervang, is het dan handig om meteen wat andere dingen te vervangen?
Waar vind ik deze rubbers (en eventuele andere onderdelen) tegen een goede prijs?

Alvast bedankt!

grtS,
Malibuke.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Heftrucker op 02 jan 2011, 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Foto's niet linken maar uploaden via het forum. Deze foto heb ik voor je aangepast.
Malibuke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 sep 2010, 18:31
Woonplaats: Beilen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor BenzHans2 » 02 jan 2011, 21:16

dat zijn je reactiestangkogels.
die kun je beter kompleet vervangen.
Hiervoor heb je ook nieuwe moeren nodig aan de bovenkant.
die breken meestal bij het losdraaien.
wij hebben ze kompleet in de werkplaats en paul Bogaert verkoopt losse kogels.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4236
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Malibuke » 09 jan 2011, 18:32

Ben bezig met het vervangen van de reactiestangkogels, maar hoe krijg ik de oude kogels uit de behuizing? Het rubber geeft geen mm mee en lijkt wel aan de behuizing vast te zitten. WD 40? Verwarmen? Andere technieken?

grtS,
Malibuke.
Malibuke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 sep 2010, 18:31
Woonplaats: Beilen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Vlieger » 09 jan 2011, 19:00

Om het rubber van de reactiestang zit een metalen ring, die in de behuizing geperst is.
Deze metalen ring roest, waardoor die muurvast is gaan ziten.
Complete behuizing demonteren en de reactiestang eruit persen, is de enige optie.

Je kan ook je oude reactiestang behuizing, ruilen tegen een gereviseerde bij de hobbywerkplaats.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Malibuke » 14 jan 2011, 23:30

Vlieger, bedankt voor de tip van het persen, ik heb de behuizing mee naar m'n werk genomen en daar in de werkplaats laten uitpersen. Grappig zaakje, zo met dat rubber...

Nu ben ik zover dat ik de boel weer in elkaar moet krijgen, maar ik de draad van de nieuwe kogel pakt niet in de draad van de andere stang. Moet ik hier heel veel druk op zetten? Moet ik dat schroefje voor het vergrendelen van de boel aandraaien of juist heel los draaien? Wie heeft de gouden tip (zonder de hobbywerkplaats te vermelden, want daar geraak ik dus niet met gedemonteerd voorwiel)?

Alvast bedankt!

grtS,
Malibuke.
Malibuke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 sep 2010, 18:31
Woonplaats: Beilen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor GuusT » 15 jan 2011, 00:28

Dat boutje in de stang los draaien natuurlijk. als die vast zit word het gat kleiner en krijg je die kogel er nooit in.

GuusT
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Vlieger » 15 jan 2011, 20:03

Malibuke, heb je ook de exacte maat opgenomen tussen de reactiestang en de kogel, voordat je ging demonteren?

Als je dat niet gedaan hebt, moet de wagen uitgelijnd worden, nadat je de reactiestang gemonteerd hebt.
De lengte van de reactiestang bepaald namelijk mede de stand van de voorwielen.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor European » 15 jan 2011, 20:47

Kijk maar eens naar deze link:
http://w126-archiv.mercedesforen.de/ind ... orderachse

Zoals Vlieger al zij, neem goed de maat op voordat je gaat demonteren.

Als mijn auto aan de onderzijde helemaal in orde is laat ik de auto uitlijnen, kosten vallen wel mee denk ik.
Groet,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Passat TDI / Subaru Legacy wagon 4x4


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor European » 15 jan 2011, 21:20

Kijk even naar
viewtopic.php?f=11&t=4180
Groeten uit Assen
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Passat TDI / Subaru Legacy wagon 4x4


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Malibuke » 16 jan 2011, 19:36

Vlieger en European,

Bedankt voor de info en de links (mijn Duits is trouwens niet zo goed, daar moet ik even rustig voor gaan zitten). Ik ben er echter nog niet helemaal uit: ik heb alles gedemonteerd en de oude kogels uit de behuizing laten persen (1'tje, de andere wordt morgen uitgeperst), maar ik krijg de boel niet meer gemonteerd. Als de schroefdraad van de kogel helemaal uit de holle stang gedraaid is, dan past het eigenlijk net niet in de ruimte die ik daar tot mijn beschikking heb, vooral rechts niet. Bij het uitdraaien is dat geen groot probleem, maar het monteren gaat helemaal niet meer. Moet de andere kant van die holle stang met interne draad ook los? En hoe dan, want daar is niet bij te komen (de moer aan de onderkant kan er wel redelijk makkelijk af, maar verder kom ik niet). Of zijn er andere tips and tricks waar ik geen weet van heb?

Uitlijnen was al niet goed en als ik dit klaar heb, moeten er nieuwe banden op, dus uitlijnen laat ik dan wel doen. Geen probleem.

European, van je links begrijp ik dat je ditzelfde een tijd geleden ook gedaan hebt? Kan je mij er even doorheen praten? Eerst de behuizing weer samenstellen met de kogel, dan de kogel in de holle stang draaien en dan de behuizing aan de auto bevestigen? Klopt dat?

Alvast en nogmaals bedankt!

grtS,
Malibuke.
Malibuke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 sep 2010, 18:31
Woonplaats: Beilen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor European » 16 jan 2011, 22:21

Hoi,
Ik heb het bij mijn auto nog niet gedaan.
Ik kan hier helaas nog niets over zeggen. In februari gaat de mijne onder handen.
Wel weet ik (staat op de foto's) dat met een krik de as iets verplaatst wordt, ik neem aan dat dit nodig is om iets meer ruimte te krijgen.Ik weet zeker dat andere forum leden je wel antwoord kunnen geven.
Mocht je het binnenkort weten dan graag even melden.
Succes,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Passat TDI / Subaru Legacy wagon 4x4


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Vlieger » 17 jan 2011, 10:15

Malibuke, dat je de schroefdraad-einden niet passen krijgt, komt doordat de voorwiel ophanging zich versteld heeft tijdens de demontage.

Zorg er in ieder geval voor, dat het schroefdraad-eind meer dan de helft in de holle buis geschroefd wordt.
Zoals op de foto in de Link http://w126-archiv.mercedesforen.de/index.php/Bremsabst├╝tzung_der_Vorderachse
bij punt 16 ook staat, moet je met een krik de voorwiel ophanging in de juiste stand drukken om de zaak te kunnen monteren.
En als de voorwiel ophanging bij jou te ver naar voren staat, zal je met een trekband de ophanging iets naar achteren moet trekken.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Malibuke » 22 jan 2011, 16:13

Yes! Heb ik ondertussen gedaan, de nieuwe kogels zitten erin. De krik er horizontaal tussen was de oplossing voor de ene kant. Aan de andere kant was de schroefdraad beschadigd en heeft het wat meer voeten in de aarde gehad.

Straks worden de nieuwe banden gemonteerd, morgen ga ik 'm zelf uitlijnen. Heb van een collega een beschrijving gekregen hoe je dat kan aanpakken (bij een GTM Libra). Zal bij ons niet veel verschillen, juiste stangen zien te vinden, maar dat moet lukken met een beetje inzicht.

Alleen de waarden, waar vind ik die? Toespoor, camber en caster? Ik vond de volgende waarden voor een 280SE:

1981-86 2.7 Litre (110 Eng.) W126 Chassis


Front Camber (deg): -.25 + / - .5
Front Caster (deg): 9.66 + / - .5
Front Toe-In (mm): 7 + / - 2
SAI (deg): N/A
Included Angle (deg): N/A + / - .5
TOOT Inside (deg): 20
TOOT Outside (deg): 18.5
Rear Camber (deg): .25 + / - .5
Rear Toe-In (mm): 7 + / - 2
Thrust Angle (deg): 0 + / - .15

Kloppen deze ook voor de 380? Als ik niets beters vind, dan doe ik het met deze waarden.

grtS,
Malibuke.
Malibuke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 sep 2010, 18:31
Woonplaats: Beilen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor European » 22 jan 2011, 23:14

Hallo Malibuke,

Mooi dat he gelukt is.
Mijn vraag is hoe je de 4 bouten (verbindingen met de auto zelf)
hebt losgekregen en hoe dat ging.
De plaatjes in het frame willen nog wel een heel slecht zijn.
Ik lees het graag.
Groet,
Peter
W126SE automaat 1985 alstralsilber| Niet alle sterren hangen in de lucht
Avatar gebruiker
European
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 okt 2010, 23:13
Woonplaats: Assen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Passat TDI / Subaru Legacy wagon 4x4


Re: trilling voortrein, stabilisatorstangen?

Berichtdoor Malibuke » 23 jan 2011, 11:11

Hoi Peter,

Die bouten gingen verbazend goed los, zonder de plaatjes te beschadigen. En maar goed ook, want de plaatjes die bij m'n reparatieset zaten, heb ik bij het aandraaien helemaal krom getrokken (zoals je ook kan zien op een van de foto's op dit forum). Ik heb het dus zelfs voor gekozen de oude plaatjes er weer in te zetten en alles zit nu weer als een huis. Veel WD40 erop spuiten is geen overbodige luxe, trouwens!

Ondertussen zijn de nieuwe banden eronder gekomen Goodyear GT-2 (195/70/R14, er zaten Pirelli P9000 205/70/R14 onder) en de auto zweeft weer over de weg. Hij trekt amper scheef (ik was heel wat gewend de laatste tijd wat scheeftrekken betreft). Als het droog blijft, ga ik straks uitlijnen (net te weinig plek in de schuur).

grtS,
Malibuke.
Malibuke
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 sep 2010, 18:31
Woonplaats: Beilen
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten