W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 09:07

V-snaar vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 13 mei 2013, 11:10

Hallo Allemaal,

Mijn V-snaar ziet er heel slecht uit ben van plan om dit zelf te gaan vervangen nu mij vraag

De dynamo zit vast aan blok d.m.v 3 bouten waarvan 1 een draadstang.Moeten deze 3 punten eerst los of hoef niet ?
De dynamo heeft aan de boven en de onder kant 2 boutjes er op als deze 2 los staan kan ik de dynamo naar binnen drukken dan kan ik rustig mijn riem vervangen.
Maar waar en hoe kan ik mij nieuwe riem weer op spanning zitten ?

Graag jullie reactie.
All vast bedankt.

Greoten
ridouan
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Neerven » 13 mei 2013, 14:23

Riem op spanning brengen doe je met de dynamo. een van die bouten is om hem te spannen.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2329
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 13 mei 2013, 15:50

Bedankt voor je reactie
Bedoel je met die bouten die op de dynamo zitten?
Dus in dit geval hoefen de andere 3 die aan blok zitten niet los en de dynamo
Dmv de bouten stelen met de klok mee spanen tegen de klok ontspannen

Ik hoor het wel
Groeten
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Neerven » 13 mei 2013, 15:57

Zijn alleen de bouten op de dynamo. Gewoon wat lossen en de stelbout indraaien. kun je de dynamo wat terug duwen en de snaar eraf nemen. zelfde manier opbouwen. suc6
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2329
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 13 mei 2013, 16:08

Neem mij niet kwalijk maar waar zit de stel bout?
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor 126 » 13 mei 2013, 16:36

Als je voor de auto staat links boven aan de dynamo.
Als je daar aan draait dan gaat de dynamo naar onderen of naar boven :!:
126
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor 126 » 13 mei 2013, 16:38

126
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Neerven » 13 mei 2013, 16:41

Op de foto omcirkeld. Je ziet ook de kartelrand van de stelring. Foto van bovenaf genomen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2329
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 13 mei 2013, 17:01

Prachtig duidelijk genoeg heel erg bedankt allemaal
Zodra ik hem op heb laat ik jullie weten.
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Walllie » 13 mei 2013, 17:03

foto is van een 8 cilinder en topic starter heeft een 260 (6 cil)

ik heb net ook ff bij me zelf gekeken (300SE) en ziet er toch anders uit zit echt niet z'n stel schroef of zo
en de 8 cil heeft nog een oude V-snaar de type2 6 cil hebben een multiriem (zo herkende ik het op de foto)

ik heb hem ook nog nooit hoeven vervangen (is gedaan met de koop van de auto)
normaal is het idd via de dynamo stellen (strakker of slapper) paar mm omhoog en paar mm omlaag kwa speling meende ik
te strak is slecht voor het lagerwerk te los slipt ie
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 929
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam: Wallie
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Leeflang » 13 mei 2013, 18:03

Bout 16 ongeveer een halve slag losdraaien
Spanmoer 5 losdraaien (linksom)
Riem verwijderen (maak even een schets hoe hij om de poelies loopt)
Wijzer 13 instellen op markering 1
Nieuwe riem plaatsen, beginnend bij de spanrol
Spanmoer 5 vastdraaien tot wijzer 13 op markering 2 staat
Bout 16 vastdraaien met 75 Nm

multiriem.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 13 mei 2013, 19:11

Echt een super topic
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Walllie » 13 mei 2013, 20:03

Ja vermoede al dat het anders was dan bij de geplaatste foto thnx leeflang
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 929
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam: Wallie
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor ElGriffo » 13 mei 2013, 21:04

De M103 zijn vaak probleem loze motoren en daarom minder vaak besproken ;)

Inderdaad heeft de M103 1 hele grote breede multiriem en werkt heel anders dan bij de M110 en
de 8 cilinders
ElGriffo
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 14 mei 2013, 20:58

Hallo allemaal,

Ik ben er onder gaan kijken ik wil voor dat ik echt aan sleutelen ga eerst zeker weten waar ik aan toe ben.
ik heb het volgende gezien en ik heb er foto's van gemaakt
zo als jullie zien er zit een bout aan boven en onderkant daar moet hij los gemaakt worden en naar binnen gedrukt worden ?
Maar waar kan ik hem weer spannen is dat toevallig aan dat kleine boutje aan de onderkant?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor TweeMeterEllende » 14 mei 2013, 21:12

volgens mij heb je geen moer met een kartel erop.
als je alle 3 bouten een beetje vastdraait en dan een koevoet tussen je dynamo en het blok zet kun je m ook opspannen.
TweeMeterEllende
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 08 sep 2010, 23:19
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Geert
Type wagen: 280SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: fiat 500


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Leeflang » 14 mei 2013, 21:18

Dat hoeft helemaal niet los, alleen bout 16 en dan spanmoer 5.

Hier nog een foto waarop beide te zien zijn (19mm bolt is bout 16, Tensioner adjust is spanmoer 5):
M103.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 14 mei 2013, 21:39

Nou, makkelijk systeem
bedankt
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 20 mei 2013, 11:00

Hallo,
Ben er gisteren bezig geweest om de v- snaar te vervangen
Het mij gelukt 30min werk heel makkelijk zoals leeflang
Heeft uit uitgelegd kun je niet missen.
Ik geloof dat je bij andere soort motoren vanaf 280 bij de dynamo moest beginnen los maken en vervolgens spannen.
Heel erg bedank allemaal
Ridouan
 


Re: V-snaar vervangen

Berichtdoor Ridouan » 20 mei 2013, 11:06

Ben wat vergeten te vragen
Ik heb de riem opgespannen op gevoel.
Te slap gaat hé pipen te strak is niet goed voor de lagers.
Hoe kan weten dat de riem goed opgespannen ?
Wat mij leeflang heeft verteld dat ik de wijzer op 2 moet markeren
Maar ik heb geen cijfers op dat ronde klok
maar streepjes en de wijzer staat ongeveer waar die stond.

Is het trillen van da klokje bij draaiende motor normaal?
Ridouan
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten