Pagina 1 van 1
Niet stationair
Geplaatst:
15 apr 2020, 19:21
door JefAmeln
Goedenavond heren,
Een aantal dagen geleden ben ik gestrand met mijn 420SE uit 1988.
Na wat vraag/zoekwerk heb ik het brandstofrelais vervangen
Hierna startte hij weer direct
Alleen loopt hij nu totaal niet stationair, hij denk er niet eens aan, hij valt gewoon uit.
Heeft iemand een oplossing?
Ik hoor het graag
Mvg Jef
Re: Niet stationair
Geplaatst:
15 apr 2020, 20:43
door w126560td
Stuwschijf afstellen
Re: Niet stationair
Geplaatst:
15 apr 2020, 20:58
door Vlim
De CO-fijnafstelling door middel van de inbus-stelschroef op je luchtweger.
Eigenlijk moet je bij elke ingreep in het injectiesysteem de CO weer netje (laten) afregelen. Systeem is erg gevoelig hiervoor.
Afstelling ook het beste met 2 personen, lopende motor en HELE KLEINE stapjes doen.
Re: Niet stationair
Geplaatst:
15 apr 2020, 21:58
door JefAmeln
Top, ik zou er morgen eens naar kijken, als die eerst maar enigsinds stationair loopt is het al goed, dan kan ik 'm wegbrengen naar iemand die d'r meer verstand van heeft, haha.
Bedankt tot zoverre
Jef
Re: Niet stationair
Geplaatst:
21 apr 2020, 14:09
door JefAmeln
Hij doet nu helemaal niks.. ik heb het brandstofrelais vervangen voor een gloed nieuwe..
Ik meet geen spanning op de brandstofpomp, met contact aan niet, ook niet als ik 'm start.
Ik snap dr niet zoveel meer van eigenlijk
Re: Niet stationair
Geplaatst:
22 apr 2020, 14:12
door JefAmeln
Als ik het relaisvoetje doorverbind is het starten en lopen, ook goed stationair.. haal ik het kabeltje er uit, vervang ik hem door het relais, loopt ie totaal niet stationair.. loopt verder wel goed.
Iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?
Word er wel n beetje flauw van zo langzamerhand, met dit weer hoor je te rijden en niet te sleutelen, haha
Re: Niet stationair
Geplaatst:
22 apr 2020, 14:51
door Leeflang
Het relais schakelt de benzinepompen uit als het geen toerentalsignaal ontvangt.
Misschien wordt dat toerentalsignaal ergens verminkt en is het effect daarvan vooral bij lage toerentallen zo groot dat het relais het signaal niet meer herkent.
Het relais zorgt niet alleen voor het in- en uitschakelen van de benzinepompen, maar ook voor het aansturen van de koude start injector.
Misschien schakelt het relais de koude start injector niet uit en verzuipt hij daardoor bij lage toerentallen.
Dat kun je vrij eenvoudig testen door de stekker van de koude start injector er af te trekken.
Re: Niet stationair
Geplaatst:
22 apr 2020, 15:06
door JefAmeln
Re: Niet stationair
Geplaatst:
22 apr 2020, 15:29
door Leeflang
Het toerentalsignaal komt uit de ontstekingsmodule en gaat ook naar de toerenteller.
Zonder oscilloscoop valt er niet veel aan te meten denk ik.
Re: Niet stationair
Geplaatst:
22 apr 2020, 17:39
door RD500SEC
Misschien heeft er ooit een alarm installatie in de auto gezeten en is de draad naar de opmp onderbroken en bij het eruit halen niet goed hersteld?
Meet de spanning op pin 87 van het relais, staat daar spanning, zou er ook spanning bij de pomp moeten zijn.
Re: Niet stationair
Geplaatst:
23 apr 2020, 10:24
door JefAmeln
Goedemorgen heren,
Ik heb samen met een elektrotechnicus naar de Benz gekeken.
We hebben het relais open gemaakt en gemonteerd, zodat we de werking konden zien.
Op de oscilloscoop zagen we niks vreemds aan het signaal
Elke keer als ik gas gaf werkte het relais maar 2 seconden, daarna liet hij de pomp weer uit slaan.
Na een fixe zoektocht zijn we bij dat ding gekomen die je cruisecontrol regeld, hier zat ergens een kabelbreuk
Had dus met iets totaal anders te maken
Bedankt voor jullie hulp!
Re: Niet stationair
Geplaatst:
23 apr 2020, 17:01
door Vlim
Cruise control heeft geen invloed op stationair draaien.
Zou het kunnen dat je ASR hebt? Gevarendriehoekje in de KM teller?
Re: Niet stationair
Geplaatst:
26 apr 2020, 11:54
door JefAmeln
*even gegoogled*
Ja, klopt, die ASR idd, ik meende dat 't voor de cruisecontrole was.
Ging ook niet echt om het stationair lopen bleek achteraf.
De ASR schakelde het brandstofrelais direct weer uit door die kabelbreuk. Dat was te zien toen ik de behuizing van het relais had gehaald. En boven de 2500 toeren kon die waarschijnlijk zich zelf redden, zonder pomp, geen idee.
Het is nu in ieder geval klaar, stappenmotor ook direct even gereinigd, ook een wereld van verschil.
Bedankt iedereen