Pagina 1 van 1
Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
12 mei 2015, 22:09
door FreddyV
Heren,
Nu mijn auto hersteld wordt van haar hagelschade heb ik de tijd om alvast andere zaken uit te zoeken. Ik wil voor, de remschijven en blokken (en ankerplaten) vervangen van mijn 84er 500SEL dus een type1. Nu zijn er al meer zaken aan mijn auto door de vorige eigenaar veranderd naar type 2 oa zijbeplating, bumpers en "putdeksels" Het verschil in remschijven zit hem kennelijk in de diameter van de schijven. Ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal dus weet niet of ik kleine of grote schijven gemonteerd heb onder mijn Benz. Mijn vraag is dan ook, zijn er behalve de diameter nog meer optische verschillen of weet iemand de exacte maat van de schijven type1 en type2.
met vriendelijke groeten Freddy
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
12 mei 2015, 22:23
door Leeflang
Schijven voor serie 1 hebben een dikte van 22 mm en een diameter van 278 of 286 mm.
Schijven voor serie 2 hebben een dikte van 38 mm en een diameter van 300 mm.
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
13 mei 2015, 20:00
door FreddyV
bedankt, hier kan ik mee verder
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
13 mei 2015, 20:53
door Douwe
als je grotere schijven onder jou wagen wil plaatsen
denk er dan ook om dat je andere rem cilinders nodig bent
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
13 mei 2015, 21:13
door ElGriffo
En 14" wielen passen niet meer
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
13 mei 2015, 21:24
door FreddyV
Bedankt voor de aanvulling, was daar al mee bekend. Ik heb totaal geen probleem met remmen maar zag dat de schijven (voor) al wat dunner werden. Ik ga eerst even kijken welke schijven ik er onder heb, type1 of type 2 en dan ga ik kijken wat ik verder ga doen. Die ankerplaten moeten wel vervangen worden want die zijn aardig verroest en wil dat ook netjes hebben.
De auto is van midden 1984 en voor zover bekend geleverd aan iemand in Zwitserland, het lijkt dat er vanuit de fabriek al een aantal zaken zijn aangebracht die voor een type 2 bestemd waren. Volgens de fabrieksgegevens heb ik bv ook stoelen met memorie (en dat klopt) terwijl die pas later werd toegepast. Dus het zou zomaar kunnen dat er ook al type 2 schijven zijn gemonteerd vanaf de fabriek. Ook nu zie je dat nog steeds, dat een ouder model alvast wordt uitgerust met nieuwe snufjes om de verkoop te stimuleren.
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
13 mei 2015, 21:30
door Leeflang
"stoelen met memorie" waren leverbaar vanaf januari 1984, voor een meerprijs van DM 741 per stoel.
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
14 mei 2015, 08:01
door Jjvn123
Heb toevallig nog 2 foto's met het verschil:
DSCN4131.JPG
DSCN4132.JPG
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
14 mei 2015, 08:05
door ElGriffo
Zo dan ,
Als je het zo ziet scheelt het nogal
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
14 mei 2015, 10:42
door FreddyV
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
15 apr 2017, 03:36
door w126560td
Ik was aan het zoeken naar het verschil in remschijven type1 en type2 ik zie dat leeflang het verschil duidelijk uitlegt maar ik denk dat er een type foutje zit bij type 2 remschijven 38mm dik. Dit moet 28mm zijn volgens mij.
Corigeer mij als ik fouten informatie doorgeef...
Ondervoorbehoud dat dit een oude topik.
Re: Remschijven type 1 of type 2
Geplaatst:
15 apr 2017, 14:37
door Leeflang
Die 38mm komt uit het werkplaatshandboek, maar gezien de slijtagegrenzen denk ik dat je gelijk hebt en je een drukfout in het werkplaatshandboek hebt gevonden.
schijven.gif