Koelvloeistof
Geplaatst:
16 okt 2016, 16:28
door Tjoep
Welke koelvloeistof heb ik nodig voor mijn W126 260SE ? Rood of blauw.
Re: Koelvloeistof
Geplaatst:
16 okt 2016, 19:02
door Douwe
info gekopieerd en geplakt
In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.
Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.
Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.
Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.
Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.
Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
Re: Koelvloeistof
Geplaatst:
17 okt 2016, 20:04
door Jean Pierre
Wat denk je van deze?
Hoeveel liter gaat er in een m110 280?
grtjs
Re: Koelvloeistof
Geplaatst:
18 okt 2016, 15:00
door mbsam
Ik heb altijd begrepen dat Mercedes vast hield aan antivries ipv koelvloeistof.
Tot wanneer weet ik niet misschien zelfs nu nog wel.
Wie kan er vertellen of dit inderdaad zo is en zo ja wellicht ook waarom.
Groeten Sam
Re: Koelvloeistof
Geplaatst:
18 okt 2016, 17:15
door Leeflang
Van Mercedes mag je kiezen uit een middel voor bescherming tegen corrosie en vorst dat je fifty-fifty verdunnen moet met water (specificatie 325.0 of 325.6), of een kant en klaar koelmiddel (specificatie 326.0 of 326.6).
Zie
http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/de/Spec_310_1.pdf in het Duits of
http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_310_1.pdf in het Engels.
Een middel van de ene lijst mag niet met een middel van een andere lijst gemengd worden.
Het dient om de 15 jaar, dan wel 250.000 km ververst te worden tenzij de gebruikershandleiding een ander interval aangeeft.
In de gebruikershandleiding staat een interval van 3 jaar.
Lijsten met middelen die voldoen,
in het Duits:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.0_de.htmlhttp://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.6_de.htmlhttp://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.0_de.htmlhttp://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.6_de.htmlen in het Engels:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.0_en.htmlhttp://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.6_en.htmlhttp://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.0_en.htmlhttp://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/326.6_en.htmlZo te zien staan op de 325 lijsten voornamelijk G05 en G48 middelen en op de 326 lijsten G40 middelen.
Volgens
http://www.mas-ft.de/technik/kuehlmittel.html is G05 geel, G48 groen of blauw/groen en G40 rood/paars.
G48 (BASF standaard) komt volgens diezelfde pagina overeen met G11 (VW standaard) en G40 (BASF standaard) met G12++ (VW standaard).
Re: Koelvloeistof
Geplaatst:
31 jul 2020, 22:38
door Michelsb
Beste 126ers,
Kan iemand mij een foto, afbeelding laten zien waar zich de aflaatplug bevindt van het koelwater op een motorblok m110 ? Ik wil namelijk het koelwater vervangen. Maar misschien is het al voldoende om de dikke slang onder de radiator af te koppelen ? Of blijft dan te veel oud koelwater achter in het koelsysteem en verwarming ?
Alvast bedankt,
Michel